שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה עתירת חברות הדלק להעלות את מחיר הבנזין ולהגדיל את מרווח השיווק

חדשות

נדחתה עתירת חברות הדלק להעלות את מחיר הבנזין ולהגדיל את מרווח השיווק, צילום: תחנת דלק של דור אלון
נדחתה עתירת חברות הדלק להעלות את מחיר הבנזין ולהגדיל את מרווח השיווק
27/11/2012, עו"ד אנה נודל

המדינה טענה במהלך הדיון כי הורדת מרווח השיווק נעשתה בעקבות בדיקה מקצועית שקבעה כי המרווח היה גבוה מן הראוי וכתוצאה מכך הציבור סבסד רווחים בלתי סבירים של חברות הדלק

בג"ץ דחה אתמול (ב') את העתירות שהגישו חברות הדלק פז, דור אלון ודלק נגד הקטנת מרווח השיווק, המהווה מרכיב במחיר הבנזין.

מחיר הבנזין נמצא תחת פיקוח והוא מורכב מארבעה סעיפים: שער בז"ן המשקף את מחיר הבנזין הנרכש מבתי הזיקוק, מס הבלו, מע"מ ומרווח השיווק המשקף את עלות אספקת הדלק משער בית הזיקוק עד לצרכן בתחנה. בקביעת גובה המרווח נלקחות בחשבון ההוצאות של חברות הדלק וכן תת-רכיב של "רווח סביר" ממכירת הבנזין.

מחודש אוגוסט 2011 הופחת מרווח השיווק מ-70.2 אגורות לליטר בנזין אוקטן 95 ל-58.9 אגורות לליטר. החל מחודש יוני האחרון המרווח הועלה ב-4.7 אגורות ל-63.6 אגורות לליטר.

במסגרת העתירה ביקשו חברות הדלק מבית המשפט להורות על הגדלה נוספת של המרווח. המדינה טענה במהלך הדיון כי הורדת המרווח נעשתה בעקבות בדיקה מקצועית אשר קבעה כי המרווח היה גבוה מן הראוי, וכתוצאה מכך הציבור סבסד רווחים בלתי סבירים של חברות הדלק.

בג"צ דחה את העתירה וקבע כי "בית משפט זה אינו משמש ערכאה המחליטה במקומה של הרשות בעניינים מקצועיים שבתחום סמכותה. בית המשפט אינו בוחן את תבונתה או יעילותה של ההחלטה, הוא לא ימיר את שיקול דעתה של הרשות בשיקול דעתו שלו ואף אם היה מחליט אחרת לו היה בנעלי הרשות, הוא לא ישנה מהחלטתה כל עוד לא נפל בה פגם במישור החוקיות המקים עילה להתערבות במעשה המנהלי".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:189
קומיט וכל טופס במתנה