שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד המשפטים: בעלי דין מערערים בעניין פסלות שופט כדי לעכב את ההליך

חדשות

משרד המשפטים: בעלי דין מערערים בעניין פסלות שופט כדי לעכב את ההליך, צילום: צילום: istock
משרד המשפטים: בעלי דין מערערים בעניין פסלות שופט כדי לעכב את ההליך
21/11/2012, עו"ד אנה נודל

הצעת חוק שפרסם משרד המשפטים מציעה לתקן את חוק סדר הדין הפלילי ולהפוך את ברירת המחדל של הפסקת הדיון עד החלטה בערעור בעניין פסלות שופט – המשפט יימשך, אלא אם יוחלט אחרת

משרד המשפטים מציע לשנות את חוק סדר הדין הפלילי בעניין פסלות שופט. לפי החוק כיום, כאשר בעל דין מודיע כי הוא מתכוון לערער על החלטת השופט שלא לפסול את עצמו, המשפט מופסק עד קבלת החלטה בערעור, זולת אם החליט השופט (או אב בית הדין במותב) שיש להמשיך במשפט.

לרוב הערעורים המוגשים על החלטות בעניין טענת פסלות או בעניין היתר ייצוג נדחים על ידי בית המשפט העליון. בשנת 2009 נסגרו בבית המשפט העליון 68 תיקים של ערעורי פסלות שהוגשו בהליכים פליליים, מתוכם 47 ערעורים נדחו, 15 ערעורים נמחקו ו-6 ערעורים בלבד התקבלו. בשנת 2008 נסגרו 83 תיקי ערעורים כאמור, מתוכן 65 ערעורים נדחו, 13 נמחקו ו- 5 ערעורים בלבד התקבלו. כך, במקרים רבים ההליך המשפטי שבמסגרתו נטענה טענת הפסלות מופסק לתקופה ממושכת שלא לצורך, עד לקבלת החלטת בית המשפט העליון בערעור.

במשרד המשפטים מציינים כי "ישנם בעלי דין אשר עושים שימוש לרעה בטענת הפסלות ומודיעים על כוונתם לערער על החלטת השופט אך כדי להביא לעיכוב ההליך המשפטי, דבר אשר מסייע להם מבחינה טקטית בניהול משפטם".

לאור זאת, משרד המשפטים מציע להפוך את ברירת המחדל, כך שכאשר בעל דין מודיע שבדעתו לערער על החלטת שופט בעניין טענת פסלות או בעניין היתר ייצוג, המשפט יימשך אלא אם החליט השופט (או אב בית הדין) להפסיקו, מנימוקים שיירשמו

התיקון לא פוגע בבעל הדין אשר סבור כי יש להפסיק את המשפט, מכיוון שבית המשפט העליון רשאי במסגרת הערעור להורות על הפסקת המשפט עד לקבלת החלטה בערעור. בנוסף, מוצע בתיקון כי מקום שבו התקבל הערעור בדבר פסלות השופט, הדיון יימשך החל מהרגע שבו הוגשה הבקשה לפסלות השופט, אלא אם הוחלט אחרת.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:35
קומיט וכל טופס במתנה