שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הישג ללשכת עוה"ד: ייצוג נישומים בפני רשויות מס שבח ייעשה רק על ידי עורכי דין

חדשות

הישג ללשכת עוה"ד: ייצוג נישומים בפני רשויות מס שבח ייעשה רק על ידי עורכי דין, צילום: צילום: Getty images Israel
הישג ללשכת עוה"ד: ייצוג נישומים בפני רשויות מס שבח ייעשה רק על ידי עורכי דין
20/11/2012, ליאור שדמי שפיצר

בג"צ קבע כי האיסור על רואי חשבון לייצג נישומים בנושאי מיסוי מקרקעין אמנם פוגע במידה מסוימת בחופש העיסוק שלהם, אך אין זו פגיעה המצדיקה התערבות. "מדובר בשתי גילדות המנהלות מאבק בעל אופי כלכלי"

בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ קבע כי ייצוג נישומים בפני רשויות מס שבח מקרקעין נתון אך ורק לעורכי דין, וכי ייצוגם בידי רואי חשבון הנו בגדר הסגת גבול מקצוע עריכת הדין. בכך, דחה בית המשפט את עתירתה של רו"ח דורית גבאי שדרשה לבטל את הסעיפים בחוק לשכת עורכי הדין ובחוק מיסוי מקרקעין אשר אינם מאפשרים לרואי חשבון לייצג נישומים בפני רשות המסים בכל הנוגע למיסוי מקרקעין.

לטענת העותרת, סעיף 109 לחוק מיסוי מקרקעין מטיל מגבלות שאינן מוצדקות על חופש העיסוק של רואי חשבון, שהינם בעלי הכשרה רחבה בתחום דיני המס אך אינם רשאים לייצג נישומים בפני הרשויות בכל הנוגע לחבויות הנובעות מחוק מיסוי מקרקעין. זאת, בעוד שפקודת מס הכנסה וחוק ערך מוסף מתירים להם לייצג בעניינים אלה. לצד הפגיעה בחופש העיסוק, פוגעות המגבלות גם בכבוד האדם ובקניינו של הציבור, שכן נמנע מאדם לבחור את המייצג הטוב בעיניו מקרב בעלי המקצועות שהוכשרו לכך ונפגעת זכותו המהותית לייצוג.

שרי האוצר והמשפטים שהשיבו לעתירה טענו כי בהיעדר יכולת ביקורת ופיקוח אפקטיביים מצד הנישום, עולה חשיבות ההסדרה בידי המחוקק, אשר הגביל את הייצוג של רואי החשבון למקרים שבהם אופייה הדומיננטי של הסוגיה אינו משפטי.

לשכת עורכי הדין טענה כי מטרת ייחוד מקצוע עריכת הדין היא למנוע פגיעה בפרט בעניינים העלולים להסב לו נזק רב. משום כך, אין די במקצועיותם של רואי החשבון על מנת להתיר להם לייצג אחרים בכל הנוגע למיסוי שבח מקרקעין, כשם שרופא אינו יכול לייצג בעל דין בתביעת רשלנות רפואית או בפני מוסדות הביטוח הלאומי.

שופטי בג"ץ אליקים רובינשטיין, עוזי פוגלמן ודפנה ברק ארז דחו את עתירתה של רו"ח גבאי וקבעו כי אין מדובר בפגיעה חוקתית ברואי החשבון.

השופט רובינשטיין ציין כי עתירה זו עוסקת במידה רבה בשתי גילדות המנהלות מאבק בעל אופי כלכלי. נוסח החוק נוצר במקור כפשרה בין אינטרסים שונים של לשכת עורכי הדין ולשכת רואי החשבון ועבר גלגולים שונים, אך גם אם יש בו פגיעה מסוימת בחופש העיסוק של רואי החשבון, אין מדובר בפגיעה המצדיקה התערבות חוקתית.

ראש לשכת עורכי הדין עו"ד דורון ברזילי אמר כי הוא מברך על פסק הדין, וכי "מדובר בשלב נוסף וחשוב במאבקנו נגד הסגת גבול המקצוע. החלטה זו של בג"צ מצטרפת לשורת פסקי דין שבהם מצדדים בתי המשפט בעמדתה של לשכת עורכי הדין, לרבות פסק הדין בעניין לבנת פורן ופסק הדין בעניין חברות הגביה בהוצאה לפועל, שלפיהם על האזרח להיות מיוצג אך ורק בידי מי שהוסמך והוכשר לכך, וזאת לטובת הציבור כולו. לשכת עורכי הדין עומדת על זכויותיה ועל זכויות חבריה וגם בנושא זה תמשיך להיאבק בכל מקום שיידרש על הנחיצות שבייצוג נישומים בפני רשויות מס שבח מקרקעין על ידי עורכי דין דווקא".

 

 

 (בג"צ 7956/10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:39
קומיט וכל טופס במתנה