שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לא הגעתי לעבודה בשל הנחיית פיקוד העורף, האם אני זכאי לשכר?

חדשות

לא הגעתי לעבודה בשל הנחיית פיקוד העורף, האם אני זכאי לשכר?, צילום: צילום: עמנואל ילין
לא הגעתי לעבודה בשל הנחיית פיקוד העורף, האם אני זכאי לשכר?
18/11/2012, עו"ד טל קרת עו"ד שירה כהן מזור

וגם: האם המעסיק יכול לכפות על העובד להגיע לעבודה, מה גובר – צו קריאה למילואים או צו התייצבות לעבודה במפעל חיוני ומה עושים כשהמשרד סגור בשל המצב. כל התשובות על עבודה בעמוד ענן

המצב הביטחוני בעקבות מבצע עמוד ענן ומתקפת הרקטות על ישראל מעוררים לא מעט שאלות הנוגעות לזכויות העובדים במצב המיוחד שהתעורר.

על פי הנחיות פיקוד העורף, ביישובים המרוחקים עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה "לא יתקיימו מקומות עבודה". בישובים המרוחקים יותר לא נקבעו מגבלות כלשהן בכל הנוגע להגעה לעבודה, למעט ההחלטה שלא לקיים את הלימודים ביישובים רבים הנמצאים בטווח הטילים.

אני מתגורר ביישוב המרוחק 10 ק"מ מגבול רצועת עזה וחושש להגיע לעבודה בשל המצב. האם המעסיק יכול לכפות עליי להגיע לעבודה?

מאחר שלא ניתנה הנחייה אחרת של פיקוד העורף, הנך נדרש להגיע לעבודה כרגיל. אם אינך מעוניין להגיע לעבודתך, הנך רשאי לבקש ממעסיקך לנצל את ימי החופשה השנתית הצבורים לזכותך.

היעדרות לצורך חופשה כפופה לאישור המעסיק. אם המעסיק מסרב לתת אישור לניצול ימי החופשה – עליך להתייצב לעבודתך. היעדרות עובד מעבודתו מבלי שקיבל את אישור המעביד לכך ומבלי שניתנו הנחיות אחרות על ידי פיקוד העורף המחייבות השארות בבתים – דינה כדין היעדרות בלתי מוצדקת בשגרה ומהווה עבירת משמעת, על כל המשתמע מכך.

אני מתגורר ביישוב המרוחק 10 ק"מ מגבול רצועת עזה, ולאור המצב המשרד בו אני עובד סגור. האם אני זכאי לשכר עבודה בגין הימים בהם המשרד סגור?

על פי חוקי העבודה, במצב שבו העובד עומד לרשות המעביד ואינו מבצע את עבודתו בפועל מסיבות התלויות במעביד, יהיה העובד זכאי לקבל את שכרו אף שהמעביד אינו עושה שימוש בפועל בעבודתו של העובד.

יחד עם זאת, במצב דברים כזה, רשאי המעביד להוציא את עובדיו לחופשה בתשלום, על חשבון מכסת ימי החופשה שנצברו לזכות העובד. על פי פסיקת בתי הדין לעבודה, קביעת מועדי החופשה מצויה בסמכות המעביד, ולכן המעביד רשאי להודיע לעובדיו על יציאתם לחופשה של עד 7 ימים בהתראה קצרה (על חופשה ארוכה מזו, יש לתת לעובד התראה של  14 ימים טרם מועד היציאה לחופשה). אולם, המעביד אינו רשאי להכניס את העובד ליתרת חופשה שלילית בשל החופשה כאמור.

לא הגעתי לעבודה בשל הנחיית פיקוד העורף. האם אני זכאי למשכורת?

באופן עקרוני, אין בחוקי העבודה מענה למצב זה, ולכאורה אין מקור חוקי המחייב את המעסיק לשלם לעובד שכר במקרה כזה. יחד עם זאת, במקרים דומים בעבר, הפתרון המעשי שאליו הגיעו הממשלה והמעסיקים נעשה באמצעות חתימה על הסכמים המסדירים את חובת המעסיקים לשלם שכר לעובדים אשר נעדרו מעבודתם עקב הוראות של פיקוד העורף. כמו כן נקבעו בעבר תקנות מס רכוש שפיצו מעסיקים אשר שילמו שכר לעובדים שנעדרו מעבודתם, לרבות עקב סגירת מסגרת הלימודים של ילדיהם.

אני עובד במפעל שהוגדר כמפעל חיוני. מה משמעות הדבר לגבי?

מפעל חיוני הוא מפעל שניתן להפעילו לצרכי הגנת המדינה וביטחון הציבור, לקיום הספקה או שירותים חיוניים. הגדרה של מפעל כ"חיוני" כפופה לאישור שר התמ"ת בהתייעצות עם שר הביטחון, ובשעת לחימה – על ידי שר הביטחון בהתייעצות עם שר התמ"ת.

מפעל למתן שירותים קיומיים הינו מפעל שנותן שירותים כגון אספקת מים, חשמל או מזון, מתן שירותי אשפוז ובריאות, תברואה, תקשרות או דואר, ושאושר על ידי שר התמ"ת כמפעל המעניק שירותים קיומיים.

משהוכרז מצב חירום בעורף, כפי שנעשה ב-14 בנובמבר עם תחילת מבצע עמוד ענן, מתיר החוק לשר התמ"ת להוציא צו, ולמעשה לגייס את העובדים לעבודה בשעת החירום. אם השר יוציא צו כאמור, יידרשו העובדים במפעלים החיוניים להתייצב לעבודתם. העובדים המגויסים לא יהיו זכאים לקחת חופשה בימים אלה, והזכות להיעדר מחמת מחלה אינה נתונה להם כבמצב שגרה.

אני מתגורר ביישוב המרוחק 5 ק"מ מרצועת עזה, במפעל שהוגדר כמפעל חיוני. האם אני מחויב להגיע לעבודה?

כן. אי עמידה בהוראות החוק, ובכלל זה אי הגעה לעבודה במפעל חיוני שהוכרז ככזה בניגוד לצו, מהווה עבירה פלילית.

 אני עובד במפעל חיוני. אם אקבל במקביל צו התייצבות לעבודה וצו קריאה למילואים – לאיזה צו עליי לציית?

חוק שירות עבודה בשעת חירום קובע כי עובד במפעל חיוני הנקרא לשירות מילואים פעיל או מצוי בשירות כזה פטור מלהתייצב לעבודה בתקופת שירות המילואים.

אני עובד במפעל חיוני. האם זכויותיי כעובד לקבלת שעות נוספות נשמרות לי בעת מצב החירום?

החוק קובע כי על עבודתו של "מגויס" לא יחול חוק שעות עבודה ומנוחה. כלומר, לכאורה אין חובה חוקית לשלם למגויס גמול שעות נוספות, אלא אם הזכות לתשלום שעות נוספות מוסדרת גם בהסכם קיבוצי או באמצעות מקור אחר החל על המגויס. יחד עם זאת, בהסתמך על מקרי העבר, סביר שהמעסיקים לא ינצלו פטור זה וישלמו שעות נוספות כמקובל בשגרה.

 

* עו"ד טל קרת היא שותפה ומנהלת מחלקת דיני העבודה במשרד עורכי דין תדמור ושות'. עו"ד שירה כהן מזור היא עורכת דין במחלקת דיני העבודה של המשרד

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:132
קומיט וכל טופס במתנה