שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ ידון מחר בגל העתירות נגד תקצוב הישיבות ואי גיוס אברכים

חדשות

בג"ץ ידון מחר בגל העתירות נגד תקצוב הישיבות ואי גיוס אברכים, צילום: ישיבות
בג"ץ ידון מחר בגל העתירות נגד תקצוב הישיבות ואי גיוס אברכים
14/11/2012, עו"ד אנה נודל

בג"צ יחל לדון מחר בעתירה נגד תקצוב תלמידי ישיבות ואברכים שהיו צריכים להתגייס ובעתירות לגיוס בחורי הישיבות. עמותת חדו"ש: "משרד החינוך שינה במחטף את הקריטריונים כדי לאפשר את המשך העברת הכספים"

בג"צ ידון מחר (חמישי) בעתירה נגד תקצוב תלמידי ישיבות ואברכים, שהיו צריכים להתגייס בעקבות ביטול חוק טל. את העתירה הגישו עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום לשוויון בנטל, ישראל חופשית וחה"כ לשעבר רוני בריזון משינוי, באמצעות עו"ד גלעד ברנע.

לטענת חדו"ש, "בעקבות הגשת העתירה שינה משרד החינוך במחטף בספטמבר את הקריטריונים להקצבות לישיבות באופן שיאפשר, לטענת המדינה, את המשך העברת הכספים. באמצעות השינוי מתכוונת המדינה להמשיך לממן את לימודיהם של תלמידי ישיבות שעל פי החוק היתה אמורה לגייס אותם". העותרים ביקשו מבג"צ לתקן את העתירה כך שהיא תתייחס גם לקריטריונים החדשים בטענה שהם אינם חוקיים.

הקריטריונים הקודמים להקצבות לישיבות התירו להעביר כספים רק למי שיש לו פטור מלא משירות צבאי או דחיית שירות על פי חוק טל. בעקבות ביטול חוק טל פנו העותרים בראשית אוגוסט לבג"צ בדרישה לעצור את ההקצבות ל-54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים (מתוך כ-110 אלף תלמידים בסך הכל), לאחר שאלו איבדו את מעמד דחיית השירות. סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן מעריך את היקף ההקצבות לתלמידים אלה בכ-30 מיליון שקל לחודש.

בספטמבר האחרון חתם שר החינוך גדעון סער על קריטריונים חדשים שיאפשרו להעביר במהלך חצי השנה הקרובה את הכספים. על פי הנוהל החדש, יוכלו לקבל הקצבות גם מי שקיבלו דחיית שירות בעבר וכן תלמידי ישיבות חדשים.

במקביל לדיון בעתירת ההקצבות ייערך גם הדיון בעתירות לגיוס בחורי הישיבות בעקבות ביטול חוק טל, העתירה של עו"ד יהודה רסלר והפורום לשוויון בנטל והעתירה של התנועה לאיכות השלטון.

אתמול (ג') דן בית המשפט העליון בעתירה אחרת שהוגשה על ידי התאחדות הסטודנטים ומספר ארגונים חברתיים נגד תשלום קצבאות הבטחת הכנסה לאברכים. העתירה הוגשה בדצמבר 2010 נגד החלטת הממשלה להמשיך לתקצב את האברכים למרות פסק דין קודם בבג"צ שקבע שתשלום הקצבאות מנוגד לחוק יסודות התקציב. הפרקליטות טוענת כי תכלית התשלום השתנתה בעקבות הפסיקה של בג"צ ביוני 2010. מתן הקצבאות הוגבל לחמש שנים, כאשר בשנה החמישית האברכים מקבלים תשלום מוקטן כדי לעודד אותם להשתלב באופן הדרגתי בשוק העבודה. גם לאחר חמש שנים האברכים שרוצים להמשיך ללמוד יכולים להשתלב במסלול "מתמידים" והם ימשיכו לקבל קצבה בשיעור הולך וקטן. הפרקליטות מבקשת להמתין עד לתום ארבע שנים מהחלת ההסדר החדש כדי לבדוק את יעילותו.

סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים, אורי רשטיק, מסר כי "אנחנו מקווים שמאבק ארוך זה שאנו מנהלים יגיע לסיומו, לא רק למען ציבור הסטודנטים אלא למען החברה הישראלית כולה. מדינת ישראל צריכה לטפח את הציבור הצעיר והיצרני במדינה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:160
קומיט וכל טופס במתנה