שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חודש אחרי העליון: גם ביה"ד לעבודה שולח תאגיד שהורשע לשירות המבחן

חדשות

חודש אחרי העליון: גם ביה"ד לעבודה שולח תאגיד שהורשע לשירות המבחן, צילום: צילום: גולף בראבו
חודש אחרי העליון: גם ביה"ד לעבודה שולח תאגיד שהורשע לשירות המבחן
11/11/2012, ליאור שדמי שפיצר

ביה"ד הארצי לעבודה ביטל את הרשעתה של חברת השמירה, שפסלה את מועמדותה של אישה דתייה לתפקיד מאבטחת בסניף שופרסל, והטיל עליה עבודות שירות וצו מבחן

פחות מחודש לאחר פסק הדין התקדימי של בית המשפט העליון שביטל את הרשעת חברת נמלי ישראל והטיל עליה צו מבחן ועבודות שירות, ניתנה החלטה דומה גם בבית הדין הארצי לעבודה. בית הדין ביטל את הרשעתה של חברת השמירה, שנמצאה אשמה בביצוע עבירה פלילית של הפליה מחמת מין ודת של עובדת, והסתפק בהטלת צו מבחן וצו שירות לתועלת הציבור על החברה.

חברת השמירה פרסמה מודעת דרושים לתפקיד "בודקים/ות ביטחוניים" לעבודה באבטחה של סניפי חברת שופרסל בעיר אלעד. תושבת העיר שומרת מצוות פנתה בעקבות המודעה וזומנה לראיון, אולם במהלך הריאיון, שהתקיים בפני שני מנהלים זוטרים בחברה,  נאמר לה כי המשרה אינה מתאימה לנשים דתיות. בעדותו במשרד התמ"ת נימק אחד המנהלים את ההחלטה לדחות את מועמדותה ואמר כי הוא אינו מבין "איך בחורה דתיה הלובשת חצאית תוכל לחגור נרתיק עם נשק ושתי מחסניות".

בעקבות תלונתה של האישה, הגיש משרד התמ"ת כתב אישום נגד חברת השמירה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, אשר הרשיע את החברה ואת שני המנהלים הזוטרים בעבירה של הפליה לרעה מחמת מין ודת, בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. על החברה הוטל קנס של 25 אלף שקל והיא חויבה לפצות את המתלוננת בסכום של 5,000 שקל.

בית הדין הארצי לעבודה דחה את ערעורה של החברה על עצם הרשעתה, וקבע כי יש לייחס את מעשיהם של שני המנהלים לחברה עצמה לצורך הטלת האחריות הפלילית. זאת, למרות שמדובר במנהלים זוטרים שפעלול בניגוד למדיניות מוצהרת של החברה.

יחד עם זאת, נקבע כי בנסיבות הייחודיות של המקרה, ניתן יהיה להשיג את תכלית המשפט הפלילי גם בענישה ללא הרשעה, בהתחשב בנזק הממשי שעלול להיגרם למוניטין החברה במכרזים עתידיים, מול לקוחות ציבוריים קיימים ובחידוש רישיונה כקבלן שמירה.

בית הדין הארצי הורה על ביטול הרשעת החברה, אך קבע כי יש לחייב אותה בפיצוי המתלוננת בסכום גבוה יותר ממה שקבע בית הדין האזורי. בנוסף, נקבע כי יש להטיל על החברה צו מבחן וצו שירות לתועלת הציבור. בית הדין ביסס את החלטתו על פסיקתו החדשנית של בית המשפט העליון מה-23 באוקטובר בעניין נמלי ישראל (רע"פ 8487/11), שם נקבע כי ניתן להפעיל את המנגנון של ענישה ללא הרשעה גם כלפי תאגיד.

"במסגרת צו מבחן ניתן יהא לוודא את הטמעתן של הנורמות הראויות בקרב החברה וכל שדרת מנהליה, לרבות 'אנשי השטח'. במסגרת צו שירות לתועלת הציבור ניתן יהא להביא לתרומה חברתית שיכולה לסייע במאבק לביעור אפליה בתעסוקה על מגוון צורותיה", נכתב בפסק הדין של בית הדין לעבודה. התיק יועבר לשירות המבחן על מנת שימליץ כיצד לפקח על החברה במסגרת צו מבחן, ואיזה "שירות לתועלת הציבור" ניתן יהיה להטיל עליה.

 

 

(ע"פ 50155-08-10)

 

כתבות נוספות בנושא:

במקום הרשעה: ביהמ"ש העליון הטיל על חברת נמלי ישראל צו מבחן ועבודות שירות

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:100
קומיט וכל טופס במתנה