שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הישג לתושבי השומרון: בג"צ דחה את העתירות נגד הריסת המפחמות בשטחי C

חדשות

הישג לתושבי השומרון: בג"צ דחה את העתירות נגד הריסת המפחמות בשטחי C, צילום: צילום: אתר הרשות השופטת
הישג לתושבי השומרון: בג"צ דחה את העתירות נגד הריסת המפחמות בשטחי C
08/11/2012, עו"ד אנה נודל

בג"צ קבע כי יש להסדיר את פעילות המפחמות במסגרת דיני רישוי העסקים באזור. מטה המאבק במפחמות: "אם לא נצליח לעצור את העשן, נצטרך לפנות יישובים שלמים"

בית המשפט העליון הכריע אתמול (ד') בעתירות הנוגעות להפעלת מתקנים לייצור פחם עץ (מפחמות) בשטחי C בצפון השומרון. לבית המשפט הוגשו שש עתירות מטעם בעלי המפחמות כנגד צווי הריסה שהוצאו להפסקת פעילותן. בנוסף, הוגשה עתירה המורה למדינה לנקוט בפעילויות אכיפה נוספות כנגד המפחמות ועתירה נגד פעילות המנהל האזרחי להחרמת גזרי העצים במפחמות.

בית המשפט קבע כי לא ניתן להמשיך להפעיל את המפחמות בשל הנזק הרב שהן גורמות. השופטת מרים נאור הדגישה את נזקי הבריאות הנגרמים לתושבי היישובים הסמוכים כתוצאה מהמפחמות ואת הפגיעה באורח חייהם. "כיום אין חולק עוד כי זיהום האוויר מן המפחמות הוא מפגע סביבתי ובריאותי חמור הפוגע בעובדי המפחמות ובתושבי הישובים הסמוכים להן כאחד ומחייב טיפול", כתבה השופטת.

בית המשפט קבע כי יש להסדיר את פעילות המפחמות במסגרת דיני רישוי העסקים החלים באזור. על בעלי המפחמות להגיש בקשות לרישוי עסק ועל המדינה לקבוע תנאים מתאימים למתן רישיון עסק לבעלי המפחמות.

ראשי מטה המאבק בעשן המפחמות המייצג את תושבי האזור אמרו כי החלטת בית המשפט מעודדת ומחזקת אולם אין בה די כדי לעצור את העשן. הפתרון היחיד שיבטיח את הפסקת פעילות המפחמות הינו הסדרת נושא הגזם החקלאי במדינת ישראל, נושא שהיום אין לו מענה. "מבחינתנו, זוהי רק נקודת ציון בדרך ארוכה ומפותלת שאנחנו צועדים בה במטרה לאפשר לכולנו להמשיך ולחיות באזור הזה. אם לא נצליח במשימה הזו, נצטרך לפנות ישובים שלמים", אמרו במטה המאבק.

 

(בג"ץ 7677/10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:88
קומיט וכל טופס במתנה