שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נשללה קצבת שארים ממשפחתו של מבצע פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים

חדשות

נשללה קצבת שארים ממשפחתו של מבצע פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים, צילום: צילום: גולף בראבו
נשללה קצבת שארים ממשפחתו של מבצע פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים
06/11/2012, עו"ד לילך דניאל

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי אחמד חטיב, שחטף נשק ממאבטח וירה לעבר עוברי אורח, ביצע פיגוע על רקע לאומני ולכן משפחתו אינה זכאית לקצבת שארים מהביטוח הלאומי

בית הדין הארצי לעבודה דחה את בקשת משפחתו של אחמד חטיב, שביצע ב-2007 פיגוע ירי בעיר העתיקה בירושלים ונהרג על ידי מאבטחים, לקבלת קצבת שארים מאחר שמדובר באירוע לאומני ולא במעשה פלילי.

ביום האירוע הגיע חטיב לשוק העיר העתיקה בירושלים לאחר שסיים תפילה במסגד אל אקצה, ושם חטף נשק ממאבטח, דרך אותו והחל לברוח מהמאבטחים שרדפו אחריו. בהמשך ירה חטיב בכתפו של המאבטח תוך כדי מאבק עמו, והחל קרב יריות שבמהלכו נהרג חטיב ונפצעו כמה עוברי אורח.

לאחר האירוע פורסמה בתקשורת הודעה מטעם ארגונים אסלאמיים שלפיה חטיב ביצע עבורם פעולה לאומנית מלחמתית נגד ישראל. בהתאם, הוכר האירוע כאירוע איבה והנפגעים קיבלו תגמולים מהמוסד לביטוח לאומי. למרות זאת, פסק בית הדין האזורי לעבודה בחיפה כי הרקע למעשה של חטיב היה פלילי ולכן משפחתו זכאית לקבל קצבת שארים.

המוסד לביטוח לאומי ערער על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה, אשר קיבל את הערעור וקבע כי מסקנתו של בית הדין האזורי אינה מתיישבת עם מכלול נסיבות האירוע. השופט יגאל פליטמן קבע כי חטיפת הנשק בפומבי באור יום, ממאבטח חמוש שאליו נלווה מאבטח חמוש נוסף, אינה מצביעה על הסבר אחר מאשר מניע לאומני.

בית הדין דחה את טענות המשפחה לפיהן מדובר בגניבת נשק לצורך פלילי, מאחר שהתנהלותו של חטיב לא תאמה התנהגות של אדם המבצע פעולת גניבה. לדברי השופט עמירם רבינוביץ', לחטיב לא היה עבר פלילי או בעיות כלכליות, ולא ברור מדוע, על פי גרסת המשפחה, בחר לגנוב דווקא אקדח ולא חפץ אחר. עוד ציין השופט כי בגניבה "רגילה" סביר שהגנב היה שומט את הנשק ונכנע לרודפיו משנתפס, אולם חטיב בחר לעשות בנשק שימוש מידי במקום הומה אדם, בידיעה שהוא עלול לגרום לפגיעה בנפש. בנסיבות אלה, מדובר במעשה שאינו יכול להתפרש אלא כמעשה על רקע לאומני.

 

 

(עב"ל 61003-05-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:138
קומיט וכל טופס במתנה