שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מי ישמור על עובדי מעריב?

חדשות

מי ישמור על עובדי מעריב?, צילום: הלית כהן-רזניצקי
מי ישמור על עובדי מעריב?
01/11/2012, עו"ד הלית כהן-רזניצקי

עסקים רבים נקלעים לקשיים ועוברים מיד ליד. מהן המשמעויות וההשלכות של מכירת חברה על זכויות העובדים?

השבוע התקשרו אליי מטעם עובדי מעריב וביקשו ממני לעשות מנוי לשלושה חודשים לגיליון סוף השבוע כתמיכה במאבק העובדים. אף על פי שלא התכוונתי לעשות מנוי, מצאתי את עצמי נכנעת למצפון ואומרת "בסדר", למען המטרה של תמיכה בעובדים ובעיתונות הכתובה. 

למחרת שמעתי בחדשות כי אושרה מכירתו של העיתון ותהיתי ביני לביני האם העובדים עדיין זקוקים לתמיכה.

במסגרת הדיווח על המכירה נאמר כי ותק העובדים לא יישמר. לא יכולתי שלא להזדעק – אם אכן כך יוסכם, הדבר מנוגד לחוקי העבודה.

במקרה של חילופי מעבידים באותו מקום עבודה קיימת רציפות בזכויות העובדים. חוקי העבודה גוזרים את זכויות העובדים לא רק בזיקה למעביד אלא גם בזיקה למקום העבודה. משמעות הדבר היא שהעובדים הממשיכים לעבוד באותו מקום עבודה יהיו זכאים לחישוב זכויותיהם בהתאמה לוותק שלהם במקום העבודה, גם אם המעביד התחלף.

כאשר חברה מחליפה בעלים ייתכנו שני מצבים לעניין ההתנהלות מול העובדים. במצב הראשון, עם חילופי המעבידים מסתיימים היחסים החוזיים בין הצדדים, בין אם בדרך של פיטורים ובין אם בדרך של התפטרות. במקרה זה המוכר מבצע גמר חשבון לעובדיו ומשלם להם את כל הזכויות המגיעות לעובדים בעת סיום יחסי עובד מעביד (פדיון חופשה, הבראה, פיצויי פיטורים וכיו"ב). משמעות הדבר לרוכש היא כי הוא לא יחויב בתשלומים בגין תקופת העסקת העובדים על ידי המוכר, אך צבירת הזכויות תהיה בהתאמה לוותק של העובדים במקום העבודה. כך, למשל, עובד שיפוטר מהמעסיק החדש (הקונה) לאחר תקופת עבודה קצרה שככלל אינה מזכה בפיצויים, למשל שישה חודשים, יהיה זכאי לפיצויים עבור תקופת עבודתו אצל המעסיק החדש.

במצב השני, חילופי המעבידים אינו מביא לסיום יחסי העבודה החוזיים בין הצדדים. במקרה כזה, המעסיק החדש (הקונה) ייקח על עצמו את זכויות העובדים בגין תקופת העסקתם הראשונה וישלמם במועד הזכאות.

דבר נוסף שעלה בהקשר של עובדי מעריב ולא ניתן להתעלם ממנו הוא נושא תשלום הפנסיה לעובדים, או יותר נכון – אי תשלום הפנסיה.

ניכוי תשלומים משכר העובדים לטובת הפקדה לקופת גמל מבלי שאלו הועברו ליעדם מהווה עבירה פלילית. נא להכיר: החוק להגברת האכיפה, שנכנס לתוקף בחודש יוני האחרון, מעניק למשרד התמ"ת את הסמכות להטיל עיצום כספי בסכום של 35 אלף שקל על מעסיק שלא העביר כספים שנוכו משכרו של העובד לקופת גמל. נוסף על כך, בתנאים מסוימים תוטל אחריות על מי שמעסיק עובדים בשמירה ובאבטחה, בניקיון או בהסעדה, דרך קבלן כוח אדם, אם הקבלן הפר חובותיו להפקיד לפנסיה עבוד עובדיו.

כל שנותר הוא לקוות שבהליכי המכירה של מעריב ידאגו המוכר והרוכש לא רק לתועלות המכירה אלא גם לזכויות העובדים.

 

* עו"ד הלית כהן-רזניצקי היא מנהלת המחלקה המשפטית "כל עובד" בחברת חשבים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:175
קומיט וכל טופס במתנה