שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורכי הדין נגד חובת הדיווח: "עו"ד שייחקר וידווח על הלקוח יטיל גזר דין מוות על המקצוע"

חדשות

עורכי הדין נגד חובת הדיווח: "עו"ד שייחקר וידווח על הלקוח יטיל גזר דין מוות על המקצוע", צילום: צילום: יח"צ
עורכי הדין נגד חובת הדיווח: "עו"ד שייחקר וידווח על הלקוח יטיל גזר דין מוות על המקצוע"
28/10/2012, יואב כהן

ביום עיון בנושא חוק איסור הלבנת הון הזהירו המשתתפים מהשלכות רמיסת החיסיון בין עורך הדין ללקוח. יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון השיב: "לא נוכל להרשות לעצמנו שמשרדי עוה"ד יהפכו מקלט להון מולבן"

"רוצים להפוך את עורכי הדין לש"ג, לזרועה הארוכה של הרשות להלבנת הון. לא ניתן לזה יד. ניהלנו מאבק קשה בכנסת ונעשה הכל כדי שחובות הדיווח לא יעברו". כך אמר ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד דורון ברזילי, ביום עיון שקיימה הלשכה בנושא חוק איסור הלבנת הון בסוף השבוע האחרון.

בפאנל שהתקיים תחת הכותרת "חובות זיהוי ודיווח על לקוחות – סוף פסוק או סוף המקצוע" הזהירו המשתתפים מהשלכות הקשות של החוק על עתיד המקצוע.

שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב חאלד כבוב חזר וקרא לעורכי הדין להתגייס נגד הצעת החוק: "האם אנחנו רוצים לחייב 50 אלף עורכי דין להיות קציני ציות של הרשות לאיסור הלבנת הון? שוו לעצמכם, עורכי הדין, שתידרשו לדווח על כל לקוח שנכנס למשרד ומבקש לבצע פעולה פשוטה כמו מכר דירת מגורים. מה אתה, עו"ד אזרחי קטן, תעשה בנסיבות כאלה? הלקוח לעולם לא יחזור אליך, איבדת אותו, אתה כבר לא עורך הדין שלו. מי יפצה אותך אחר כך? זהו תחילת סופו של המקצוע, הסוף של משרדי עורכי הדין הקטנים במדינת ישראל, שהם רוב עורכי הדין בארץ".

ח"כ דוד רותם: "החוק לא יעבור"

בפאנל השתתפו גם פרופ' דוד ליבאי, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת ח"כ דוד רותם, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור עו"ד פול לנדס, יו"ר ועדת איסור הלבנת הון (לצד ראש לשכת עורכי הדין) עו"ד שריג דמארי והפרשן המשפטי של עיתון "כלכליסט" עו"ד משה גורלי.

יו"ר ועדת איסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, עו"ד שריג דמארי, ביקר בחריפות את הצעת החוק ואמר: "אולי אני איש קיצוני, אבל מדובר בתפיסה שמטרתה לגייס אנשים מהשוק הפרטי – למעלה מ-50 אלף עורכי הדין – כחיילים סדירים. מישהו מכם מדמיין עורך דין העולה על דוכן העדים להעיד נגד הלקוח שלו? עורך דין שייחקר זהו גזר דין מוות למקצוע". עו"ד דמארי הבהיר את דחיפות העניין ואת העובדה כי הוא יתממש בקרוב: "אם זה יעבור, בעוד חודשיים זה מה שתצטרכו לעשות".

פרופ' ליבאי, העומד בראש צוות המשא ומתן עם הרשות לאיסור הלבנת הון אישר בתחילת דבריו כי "מתקיים דיאלוג רציני בינינו לבין הרשות, וכי המחלוקת עדיין קיימת".

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ דוד רותם, אמר בפאנל כי "כל הפעולות שרוצים לקבל עליהן דיווח הן פעולות שנעשות באמצעות בנקים או סוחרי מטבע אחרים. לא צריך להכניס את עורכי הדין לניגוד עניינים כשהם צריכים לדווח על לקוח". ח"כ רותם הבטיח כי לא תהיה חובת דיווח לעורכי דין: "מי יבוא אחרי אינני יודע, אך אני לא מתכוון לחוקק את הסעיף הזה, ואני אומר לכם – שר המשפטים יסכים".

מקלט להון מולבן

ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, עו"ד פול לנדס השיב לטענות ואמר "האם אנחנו רוצים חברה מתוקנת יותר? האם אנחנו רוצים שיעשו שימוש בעורכי דין לצורך הלבנת הון? אני מסתכל על דיווחים בלתי רגילים שמגיעים לרשות, אנחנו רואים אזכור שמם של עורכי דין ורואי חשבון שנעשה בהם שימוש לצורך הלבנת הון. אנחנו לא רוצים שעורכי הדין יהיו זרוע מזרועות האכיפה. זו לא הכוונה. הכוונה היא שהם יהיו שומרי סף כמו הגופים הפיננסיים. אנחנו כחברה לא יכולים להרשות לעצמנו שמשרדם של עורכי הדין יהפכו למקלט להון מולבן, לכספים שמופקדים בחשבון שעורך הדין פותח להם בחברת אוף שור שמקורם במדינת מזרח אירופה עלומה".

הפרשן המשפטי של עיתון "כלכליסט", עו"ד משה גורלי, טען כי ההצעה היא חלק מהשינוי בתרבות המשפטית בישראל בשנים האחרונות, שכלל את הבניית שיקול הדעת השיפוטי כחלק מהמהפכה החוקתית, הגמשת כללים נהוגים במשפט הפלילי כגון זכות השתיקה ופירות העץ המורעל, וכך גם הכרסום בחיסיון שבין עורך דין לבין לקוחו. "התפיסה היא שעורכי הדין זה כבר לא מה שהיה פעם. מסתכלים עליהם בחשדנות. התיקון החדש הוא חלק מהקונטקסט הזה. אנחנו אכן לא רוצים שמשרדי עורכי הדין יהיו ערי מקלט, אבל הכלים שיש כיום מספיקים כדי להגשים את המטרה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:180
קומיט וכל טופס במתנה