שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התקבלה עתירת ענת קם: הרישום "בגידה" יימחק ממחשבי השב"ס

חדשות

התקבלה עתירת ענת קם: הרישום "בגידה" יימחק ממחשבי השב"ס, צילום: ענת קם
התקבלה עתירת ענת קם: הרישום "בגידה" יימחק ממחשבי השב"ס
22/10/2012, יואב כהן

בקשתה של קם שהורשעה בריגול למחוק את הכיתוב השגוי נענתה רק בעקבות הגשת העתירה. ביהמ"ש לא התרגש: "השב"ס לא פעל כראוי אבל לרישום אין השפעה על זכויותיה בכלא"

בית המשפט המחוזי מרכז קיבל את עתירתה של ענת קם שהורשעה בריגול ונידונה לארבע שנות מאסר, והורה להסיר את הרישום "בגידה" ממחשבי שירות בתי הסוהר.

קם הורשעה בכך שהעתיקה אלפי מסמכים סודיים בעת ששירתה כפקידה בלשכת אלוף פיקוד מרכז, בהם תוכניות אופרטיביות למבצעים ולעת מלחמה, פריסת כוחות צה"ל, הערכות מצב ועוד, והעבירה אותם לעיתונאי הארץ אורי בלאו.

בעתירתה ציינה קם כי כבר ביום כניסתה לכלא פנה אליה אחד הקצינים ואמר לה "את כאן בגלל ריגול ובגידה". קם דרשה ממפקדת הכלא לתקן את הטעות ולהסיר את המילה בגידה מהרישום, באופן שישקף נכונה את העבירות שבהן הורשעה. בתגובה נאמר לה כי במערכת הממוחשבת של השב"ס מוגדרות העבירות הרלוונטיות אוטומטית תחת סעיף שכותרתו "בגידה וריגול", ולכן לא נפלה טעות ברישום ולא ניתן לתקנו.

לטענת קם, הדבר מסב לה צער רב ועוגמת נפש והיא חוששת שההתייחסות אליה בכלא עלולה להיות מושפעת מכך.

ביולי 2012 הודיע שירות בתי הסוהר לבית המשפט כי הרישום תוקן וביקש למחוק את העתירה. בתגובה הודיעה קם כי היא מסכימה למחיקה, אך מאחר שהעתירה נמצאה מוצדקת היא ביקשה לחייב את השב"ס בהוצאות המשפט.

השב"ס טען מנגד כי ההתנהלות בעניינה של קם היתה יותר מסבירה וראויה, וכי היא היתה יכולה לייצג את עצמה בעתירה, והחלטתה להיעזר בעורך דין אינה מצדיקה את חיוב המדינה בהוצאות.

השופטת קלרה רג'יניאנו קיבלה את העתירה וקבעה כי קם מיצתה את כל האפשרויות הפתוחות בפניה בטרם פנתה לבית המשפט, ונענתה כי המערכת הקיימת אינה מאפשרת את מחיקת הכיתוב השגוי. רק לאחר הגשת העתירה, נמצאה הדרך לתיקון התקלה במערכת ובוצע השינוי המבוקש. לדברי השופטת רג'יניאנו, התנהלותו של השב"ס בפרשה זו היתה לא ראויה ולא סבירה. "מן הראוי היה כבר בהזדמנות הראשונה לבחון את הבקשה מול הגורם המקצועי בטרם ניתנה תשובה שלילית לעותרת", כתבה השופטת.

השופטת רג'יניאנו קבעה כי לא מצאה ממש בטענותיה של קם כי נגרמה לה עוגמת נפש. "מדובר ברישום פנימי במחשבי שב"ס, שאין לו כל השפעה אופרטיבית לגבי זכויותיה של העותרת בכלא". השופטת פסקה לקם שכר טרחת עו"ד בסכום של 2,000 שקל בהתחשב בעובדה כי לא מדובר בעתירה מורכבת והתקיים רק דיון אחד במסגרתה.

 

(עת"א 8254-01-12)

 

 

כתבות נוספות בנושא:

 

הסדר טיעון לאורי בלאו: ירצה ארבעה חודשי עבודות שירות

 

לא הולך לכלא: העיתונאי אורי בלאו הורשע בהחזקת ידיעות סודיות

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:192
קומיט וכל טופס במתנה