שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סוף לבסטות באילת: בית המשפט הורה על פינוי הדוכנים מהטיילת הצפונית

חדשות

סוף לבסטות באילת: בית המשפט הורה על פינוי הדוכנים מהטיילת הצפונית, צילום: צילום: אהרון מזרחי
סוף לבסטות באילת: בית המשפט הורה על פינוי הדוכנים מהטיילת הצפונית
11/10/2012, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש הוציא צו פינוי לדוכנים בטיילת באילת וקבע כי ההיתר הזמני שניתן לבעליהם על ידי ראש עיריית אילת לשעבר אינו מקנה להם זכות כלשהי במקרקעין או זכות לפיצוי על פינויים

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הורה על פינוי דוכני הרוכלים מהטיילת הצפונית באילת בתוך 60 יום וקבע כי אין במתן היתר הרוכלות שהוענק להם על ידי ראשי העיר אילת כדי להקנות להם זכות כלשהי במקרקעין.

הדוכנים באילת מהווים מוקד לסכסוך ארוך ורב שנים, אשר עבר בין כמה ערכאות. לפני כשנתיים נתנה שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע ד"ר דפנה אבניאלי פסק דין שבו קבעה כי ההסכמים להפעלת הדוכנים בטיילת נחתמו בחוסר סמכות או בחריגה מסמכות על ידי ראש העיר הקודם גבי קדוש, והם מנוגדים לחוק התכנון והבנייה, לדיני רישוי עסקים ולסדר הציבורי.

על פסק הדין הוגש ערעור לבית המשפט העליון, אשר נדחה ברובו. השופטת מרים נאור אימצה את הקביעות המשפטיות והעובדתיות בדבר אי החוקיות שבהפעלת הדוכנים והסיכון הבטיחותי הנובע מהם, אך קבעה כי יש לאפשר לבעלי הדוכנים להתגונן בפני צו הפינוי.

התיק הוחזר לשופטת אבניאלי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, אשר דחתה את טענות ההגנה שהשמיעו בעלי הדוכנים והורתה על פינויים מהטיילת. "מדובר בדוכנים אימתניים, המוצבים משני עברי הטיילת ומאלצים את ההולכים בה לפלס דרכם בנתיב הצר שהותירו ביניהם, במקום ליהנות מאוויר הים ומהנוף הנפרש אל עבר הרי אדום", כתבה השופטת אבניאלי.

השופטת הגבילה את מספר המסמכים שהותר לנתבעים להציג, לאחר שקבעה כי אין להם הגנה טובה מפני הפינוי המבוקש, וכל מטרתם היא להאריך את משך הדיון באופן מלאכותי ולהרוויח זמן כדי להמשיך בהפעלת הדוכנים, באמצעות בקשות סרק להזמנת עדים ולהגשת מסמכים.

השופטת אבניאלי קבעה כי מעמדם של בעלי הדוכנים כברי רשות אינו מקנה להם זכות חזקה במקרקעין, וכי מעולם לא היתה כוונה להעניק להם רשות שימוש לתקופה בלתי מוגבלת. לדברי השופטת, מי שקיבל רשות להשתמש במקרקעין בתמורה, ועל אחת כמה וכמה ללא תמורה כמו במקרה הנוכחי, צפוי לעמוד בפני דרישת פינוי עם סיום הרישיון, כאשר הזכות לדרוש את פינוי המקרקעין אינה מותנית בתנאים או במתן פיצוי קודם.

השופטת דחתה את טענת הנתבעים לפגיעה בחופש העיסוק שלהם וקבעה כי אין להם זכות קנויה להפעיל עסקים בשטח הטיילת. זכותם לחופש העיסוק, כשלעצמה, אינה יכולה לגבור על לשונם ותכליתם של חוק רישוי עסקים וחוק התכנון והבנייה, האוסרים על עיסוק ברוכלות על שטח הטיילת המוגדר כשטח ציבורי.

בנוסף נדחתה דרישתם של בעלי הדוכנים למצוא עבורם מקום חלופי כתנאי לפינוי.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:125
קומיט וכל טופס במתנה