שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ח"כ אריאל: גרירת הרגליים של ויינשטיין מחייבת מינוי מבקר חיצוני לפרקליטות

חדשות

ח"כ אריאל: גרירת הרגליים של ויינשטיין מחייבת מינוי מבקר חיצוני לפרקליטות, צילום: יהודה וינשטיין
ח"כ אריאל: גרירת הרגליים של ויינשטיין מחייבת מינוי מבקר חיצוני לפרקליטות
13/09/2012, ליאור שדמי שפיצר

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום לראשונה בהצעת החוק לתיקון חוק מבקר המדינה ומינוי מבקר השירות המשפטי, כשברקע העיכוב בהקמת יחידת הביקורת הפנימית על הפרקליטות במשרד המשפטים

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום לראשונה בהצעת החוק של יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי, לתיקון לחוק מבקר המדינה ומינוי מבקר השירות המשפטי. החוק נועד להקים מערכת ייחודית במסגרת מבקר המדינה שתעסוק בביקורת על היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה והפרקליטות.

לדברי ח"כ אורי אריאל, "אמנם ישבנו לפני שבוע ושמענו ממנכ"ל משרד המשפטים שהם מתקדמים בהקמת יחידת הביקורת הפנימית על הפרקליטות, אך מה שהובטח על ידי השר עדיין רחוק מאוד מלהתקיים. אין מנוס מחקיקת חוק בעניין". אריאל הוסיף כי שוחח אמש עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, שטען כי נעשה מאמץ גדול בעניין, אך סירב לציין תאריך יעד שבו תחל יחידת הביקורת לפעול.

עו"ד אביעד בקשי מפורום "קהלת", שיזם את החוק, אמר כי הסיבה לחוק אינה פרוצדוראלית. "מלכתחילה יש לתקן את חוק המבקר כדי שתתאפשר ביקורת על הפרקליטות. כל גוף שלטוני זקוק לביקורת, ובוודאי ככל שמוענקות לו סמכויות. העיקרון העומד בלב הצעת החוק הוא ביקורת של מבקר המדינה ואין הדבר סותר ביקורת פנימית, כמו בכל משרד ממשלתי. העוצמה השלטונית של היועץ היא בהחלטות המהותיות – אם להגיש או לא להגיש כתב אישום, לקבל או לא לקבל עסקת טיעון. אלו החלטות משמעותיות ולכן חייבת להיות ביקורת גם על החלטות כאלו". לדבריו, "לא ייתכן שדווקא הדרג הזוטר של הפרקליטים יהיה נתון לביקורת, ואילו הדרג הבכיר, כמו היועץ המשפטי לממשלה, יהיה חסין מביקורת".

הצעת החוק מעוררת לא מעט התנגדות: עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה, ציין בישיבה כי הצעת החוק מעוררת קשיים רבים בכך שכל החלטת יועץ משפטי, זוטר ככל שיהיה, תהיה נתונה לביקורת. לדבריו, יישום הצעת החוק יגרום לעומס אדיר במשרד המבקר.

עו"ד אורית קור, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, תקפה את הצעת החוק ואמרה כי היא "בעייתית ופוגעת בעצמאות הפרקליטות. מוצע כאן מודל חריג ביותר ולא מקובל, שאין דומה לו בשום גוף אחר". עו"ד קור הוסיפה כי הקמת יחידת הביקורת הפנימית נמצאת בשלבים האחרונים, ולכן אין צורך בחוק.

גם עו"ד גיא לוריא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה התנגד להצעה וקרא לתת הזדמנות ליחידת הביקורת הפנימית. עו"ד לוריא הזהיר כי "משרד מבקר המדינה איננו המקום הראוי לבקר את הפרקליטות, והדבר יפגע בסופו של דבר במבקר".

לדברי עו"ד נורית ישראלי, היועצת המשפטית של מבקר המדינה, העצמאות המסוימת שדורשת הצעת החוק למבקר הרשות המשפטית תפגע בסמכותו היחידית של המבקר. לטענתה, הצעת החוק מערבבת בין ביקורת לבירור תלונות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:21
קומיט וכל טופס במתנה