שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > צה"ל תקף את היעד הלא נכון – המדינה לא תפצה את משפחות ההרוגים

חדשות

צה"ל תקף את היעד הלא נכון – המדינה לא תפצה את משפחות ההרוגים, צילום: צילום: אל ג'זירה
צה"ל תקף את היעד הלא נכון – המדינה לא תפצה את משפחות ההרוגים
10/09/2012, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש קבע כי תקיפת כוחות צה"ל שבמהלכה נהרגו 22 מבני משפחת אלדאיה היתה פעולה מלחמתית, והדגיש כי מותם המצער מונח לפתחו של שלטון החמאס בעזה

בית המשפט המחוזי בנצרת דחה את תביעתם של 22 עיזבונות הרוגים ושל פצוע נוסף לתשלום פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו במהלך פעילות צה"ל במבצע עופרת יצוקה, וקבע כי המדינה אינה אחראית לנזקי התובעים מאחר שמדובר ב"פעולה מלחמתית".

במהלך המבצע אותר יעד ששימש מחסן של אמצעי לחימה בביתו של פעיל חמאס. בדיעבד הסתבר כי עקב תקלה מבצעית הותקף בטעות באמצעות מטוס קרב יעד אחר – הוא בית משפחת אלדאיה, שנמצא בסמוך ליעד המקורי. כתוצאה מתקיפת כוחות צה"ל נהרגו 22 מבני המשפחה ונפצע עאמר פאיר אלדאיה, שחולץ והועבר לטיפול בבית החולים כשהוא סובל מכוויות בפנים, משבר בכתף ימין ומחבלות בגפיים התחתונות.

השופט אשר קולה הצר על מותם של אזרחים חפים מפשע, אך קבע כי הפגיעה נעשתה במסגרת "פעולה מלחמתית", והיתה בלתי מכוונת, ללא כל יסוד נפשי של כוונה או רצייה.

לדברי השופט, במלחמה כמו במלחמה, עלולות לקרות טעויות טרגיות של קיפוח חיי אדם של כל צד ללחימה, ובמקרים כאלה כל צד נושא באחריות בגין הנזקים שנגרמו לו, ואינו נושא בנזקיו של הצד שנגדו הוא נלחם. השופט ציין כי אין לנתק את התקיפה מהתנאים שסבבו אותה ואין לבחון אותה בחוכמה שלאחר מעשה.

בסיכום דבריו ציין השופט קולה כי "מדינת ישראל נגררה בעל כורחה למבצע המלחמתי בעזה, וזאת כדי למלא את חובתה המוסרית כלפי אזרחיה ולמנוע משלטון החמאס ברצועה להוסיף ולפגוע באזרחי ישראל. את מותם של המנוחים לא ניתן לזקוף לחובת כוחות צה"ל, ומותם המצער מונח לפתחו של שלטון החמאס ברצועת עזה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:9
קומיט וכל טופס במתנה