שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דובר עיריית מודיעין לשעבר יפצה עיתונאית ב-45 אלף שקל על הפרת זכויות יוצרים

חדשות

דובר עיריית מודיעין לשעבר יפצה עיתונאית ב-45 אלף שקל על הפרת זכויות יוצרים, צילום: צילום: אוטו מגנוס
דובר עיריית מודיעין לשעבר יפצה עיתונאית ב-45 אלף שקל על הפרת זכויות יוצרים
10/09/2012, עו"ד לילך דניאל

מאמרים פרי עטה של התובעת פורסמו בספר לרגל עשור לעיר מודיעין, מבלי ששולם לה על עבודתה ותוך מתן קרדיט מינורי בין כותבים שתרומתם שולית. ביהמ"ש: ההרשאה לשימוש ביצירה היתה כפופה לתשלום שסוכם

בית משפט השלום ברמלה קיבל את תביעתה של עיתונאית וכותבת מאמרים נגד דובר עיריית מודיעין לשעבר אפרים מלצר בטענה שהפר את זכות היוצרים שלה במאמרים שכתבה.

לטענת התובעת, דוריס לילנג, מלצר פנה אליה ב-2006 ואמר כי הוא מעוניין במאמרים פרי עטה שיאוגדו בספר רחב היקף בן כ-300 עמודים שיצא לרגל עשור לעיר מודיעין. לילנג קיבלה על עצמה את המשימה, ולצורך כך חדלה מעיסוקיה האחרים והתגייסה לכתיבת הספר. לטענתה, העבודה כללה איסוף חומר ארכיוני, ביקור באתרים שונים, עריכת שיחות טלפוניות וראיונות רבים וכן קריאה וכתיבה של חומר רב.

לילנג טענה כי מלצר לא הסכים לעניין במאמרים בטרם סיום העבודה, אך כחודש לאחר תחילת העבודה הודיע לה כי המאמרים ארוכים מדי והיא התבקשה לקצרם. בהמשך הודיע לה מלצר כי הספר אמור להיות בן כ-170 עמודים ולא 300 עמודים כפי שטען בתחילה.

בסופו של יום טענה לילנג כי לא קיבלה תשלום כלשהו על עבודתה, וכאשר הגיע לידיה הספר התברר לה כי רובו ככולו מורכב מהמאמרים שכתבה, אך הקרדיט שזכתה לו היה מינורי בלבד – שמה שורבב לרשימה של שבעה כותבים, בהם מלצר עצמו, שכלל לא כתב מאמרים לספר. בתביעתה דרשה לילנג פיצוי בגין הפרת זכויות היוצרים וזכויותיה המוסריות, ובנוסף עתרה לפיצוי עבור שכר עבודה מלא, עוגמת נפש ופגיעה במוניטין.

בית המשפט חייב את מלצר לשלם לכותבת את שכר עבודתה לפי ההסכם שנערך בין הצדדים בכתב, אך דחה את דרישתה לשכר גבוה יותר ממה שסוכם. לעניין זה, אין משמעות לזמן ולהוצאות שהוציאה, שכן דובר בחוזה קבלנות שבו נדרשה לספק את התוצר בתמורה לסכום שנקבע.

בית המשפט קבע כי לכותבת זכות יוצרים במאמרים שחיברה, וכי זכות זו הופרה מאחר שהשימוש ביצירתה היה כפוף לתשלום שסוכם בין הצדדים. עם זאת, נקבע כי הנזק שנגרם ללילנג עקב הפרת זכות היוצרים הוא כשווי התמורה המוסכמת. משנקבע לה פיצוי בסכום של 30 אלף שקל בגין הפרת החוזה, היא אינה זכאית לכפל פיצוי בגין הפרת זכות היוצרים.

עוד נקבע כי הופרה זכותה המוסרית של לילנג, הכוללת בין היתר את הזכות לקבל קרדיט על היצירה בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין. בית המשפט קבע כי חלקה של לילנג בכתיבה היה גבוה לאין שיעור מחלקם של יתר הכותבים, ומן הראוי היה לתת לה מעמד בכורה על פני יתר הכותבים באופן שישקף את תרומתה המשמעותית לספר, לדוגמא באמצעות ציונה כ"כותבת ראשית" או הצבתה בראש רשימת הכותבים.

בית המשפט פסק ללילנג פיצוי של 15 אלף שקל בגין הפרת זכותה המוסרית ביצירה, בהתחשב בכך ששמה בכל זאת נזכר ברשימת הכותבים, ודחה את תביעתה לפיצוי נוסף בגין פגיעה במוניטין או עוגמת נפש.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:180
קומיט וכל טופס במתנה