שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עובד יובנק לשעבר שהורשע בגניבה ובתרמית נידון ל-21 חודשי מאסר

חדשות

עובד יובנק לשעבר שהורשע בגניבה ובתרמית נידון ל-21 חודשי מאסר, צילום: צילום:istock
עובד יובנק לשעבר שהורשע בגניבה ובתרמית נידון ל-21 חודשי מאסר
09/09/2012, ליאור שדמי שפיצר

ירון גואטה ושותפו אלון שרון הורשעו בגניבה ובתרמית בניירות ערך באמצעות פעולות מתואמות שביצעו באג"ח ממשלתיות. בית המשפט גזר על שרון מאסר של 18 חודשים

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר 21 חודשי מאסר בפועל וקנס של 40 אלף שקל על ירון גואטה, שהורשע בגניבה בידי מורשה מבנק ההשקעות יובנק.

גואטה שימש כמבצע בחדר המסחר לניירות ערך ישראליים ובהמשך כ"עושה שוק" באג"ח ממשלתיות. במסגרת תפקידו היה ממונה על חשבון עשיית שוק ביובנק, ואחראי בלעדי על ניהול המסחר באג"ח ממשלתיות בהיקף של 20 מיליון שקל ביום.

על שותפו אלון שרון, שעבד במחלקת הבורסה של בנק לאומי, נגזר עונש של 18 חודשי מאסר בפועל וקנס של 20 אלף שקל.

בין השנים 2007-2009 שיתפו גואטה ושרון פעולה והוציאו לפועל תוכנית גניבה מכספי הבנק, באמצעות פעולות מתואמות באג"ח ממשלתיות בבורסה. הם פתחו חשבון על שם שרון בבית ההשקעות גאון והשקיעו בו כספי הלוואה שנלקחו מקרובי משפחה וחברים. וכך התבצעה המרמה: שרון הזרים פקודת רכישה של אג"ח ממשלתיות לחשבון בגאון השקעות, ובמקביל הזרים גואטה פקודת מכירה בחשבון האג"ח של יובנק. הפקודות "פגשו" אחת את השנייה והעסקה נקשרה, בדרך כלל במחיר נמוך יחסית. כמה דקות לאחר מכן בוצעה עסקה הפוכה, בדרך כלל במחיר גבוה יותר מהעסקה שקדמה לה. לעתים נמכרו איגרות החוב לגורמים חיצוניים. בדרך זו שלשלו גואטה ושרון לכיסם את פער העסקאות בסכומים שהצטברו לכדי 420 אלף שקל.

גואטה פעל בדרך דומה עם שותפים נוספים ושלשל לכיסו 20 אלף שקל נוספים מעסקאות מתואמות. בשל היקפו הגדול של המסחר באג"ח ממשלתיות, נבלעו העסקאות המתואמות הללו בלי להותיר סימן.

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) דרשה עונש מאסר משמעותי שהולם את חומרתן של העבירות, ושאינו מתחשב בהשפעה המעשית המועטה של הפעילות העבריינית על שערי ניירות הערך ובהיעדר עבר פלילי של הנאשמים.

סנגורו של גואטה טען כי המשמעות של פעולות התרמית בניירות ערך בטלה בשישים לאור היקפי המסחר הגדולים באג"ח. לדבריו, מדובר בעבירה שרק באופן תיאורטי, בנסיבות של שוק משוכלל מאוד, היתה לה השפעה מסוימת על רמת השערים בבורסה, ובוודאי שאין ולא היתה פגיעה בציבור המשקיעים. עוד נטען כי גואטה עשה מאמצים אדירים להחזיר לבנק את מלוא חלקו בגניבה, וכי בעקבות העבירה הוא נקלט למצוקה נפשית חריפה ונזקק לטיפול פסיכולוגי. לאור החשש כי מאסר בפועל יעצור את תהליך השיקום החיובי שגואטה החל בו התבקש בית המשפט לקבוע רכיב מאסר בפועל שניתן להמיר בעבודות שירות.

בית המשפט קבע כי למרות שפורמלית שני הנאשמים אחראיים במשותף לעבירות שבוצעו, גואטה נחשב למבצע העיקרי בכל הקשר לגניבה בידי מורשה, שכן הוא זה שבעט באמון שנתן בו המעסיק. עם זאת, נקבע כי אין מקום להבחנה משמעותית בין העונש של גואטה לזה של שרון, שכן לזכות גואטה עומד סילוק חוב הגניבה לבנק.

בית המשפט גזר על גואטה 39 חודשי מאסר, מהם 21 חודשי מאסר בפועל, וכן קנס של 30 אלף שקל. על שרון נגזרו 36 חודשי מאסר מהם 18 חודשים בפועל, וקנס של 20 אלף שקל.

(ת"פ 9883-07-10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה