שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביקורת בכנסת על הצעת חוק בוררות חובה: "מפריטים את מערכת המשפט"

חדשות

ביקורת בכנסת על הצעת חוק בוררות חובה: "מפריטים את מערכת המשפט", צילום: אשר גרוניס
ביקורת בכנסת על הצעת חוק בוררות חובה: "מפריטים את מערכת המשפט"
05/09/2012, ליאור שדמי שפיצר

ועדת חוקה חוק ומשפט דנה אתמול בהצעת החוק של משרד המשפטים ובהתנגדות נשיא בית המשפט העליון, שטען כי ההצעה פוגעת בעצמאות המערכת ובזכות להליך הוגן. ח"כ יצחק הרצוג: "מתנהלת הפיכה תחת רגלי הנשיא"

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה אתמול בהצעת החוק של שר המשפטים יעקב נאמן לבוררות חובה בהליכים אזרחיים המתנהלים בבתי משפט השלום.

הצעת החוק מבקשת להתמודד עם העומס המוטל על בתי המשפט באמצעות הסמכת נשיאי בתי משפט השלום להעביר לבוררות תביעות אזרחיות עד לסכום של 2.5 מיליון שקל, גם ללא הסכמת הצדדים להליך, למעט תביעות פיצויים עקב נזקי גוף, תביעות מנהליות ותביעות עקרוניות או בעלות השלכה ציבורית. על פי הצעת החוק, הבוררות תנוהל בפני עורכי דין שימונו על ידי ועדה ממליצה לשר המשפטים. הצדדים יוכלו לערער על הכרעת הבורר בפני בית המשפט.

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס כתב לוועדה כי הוא מתנגד להצעת החוק הפוגעת לטענתו בעצמאות מערכת המשפט, בזכות להליך הוגן ובזכות הפנייה לערכאות, ואף חושש מפני ניגוד עניינים שבו עלול להימצא הבורר. "הצעת החוק מעוררת קשיים חוקתיים ומעשיים משמעותיים", כתב גרוניס. "היא מאפשרת העברה של סמכות שיפוטית ממערכת המשפט לגורמים פרטיים שלא חלות עליהם המגבלות החלות על שופטים בישראל ושהתמריץ הכלכלי יעמוד בבסיס עבודתם. הנזק הצפוי מהצעת החוק עולה על התועלת שעשויה להיות בצדה".

במהלך הדיון מתח ח"כ יריב לוין ביקורת על מעורבותו של גרוניס, ש"הופך את עצמו לצד בהליך". ח"כ יצחק הרצוג השיב לו: "מפריטים לו את המערכת. תחת רגלי נשיא בית המשפט מתנהלת הפיכה. אסור לכפות בוררות על אזרחים רק בגלל שמישהו לא יודע לנהל את המערכת. יהיו מצבים מטורפים של ניגוד עניינים ולעולם לא נדע עליהם. זו הפרטה של מערכת המשפט". בתגובה אמר ח"כ דוד רתם כי "גם קבלת פסק דין תוך זמן סביר זה זכויות אזרח".

ח"כ רחל אדטו הציעה לקחת את הכסף שיוקצה לבוררים ולמנות עוד שופטים, והזהירה כי "מי שילכו לשמש כבוררים הם רק עורכי הדין הצעירים והלא מנוסים".

נציגת האגודה לזכויות האזרח, עו"ד אן סוצ'יו, אמרה כי "העומס בבתי המשפט נוראי. העוול נמשך כבר שלושה עשורים ופוגע בזכות הגישה לערכאות, אך מה שמוצע הוא לפתור עוול אחד בעוול אחר".

נציג לשכת עורכי הדין עו"ד ארן גולן הביע את התנגדותו להצעת החוק במתכונתה הנוכחית ואמר כי "אפשר למצוא שופטים לשעה. אותם עורכי דין המבקשים להתמנות לשפיטה ימונו על ידי הועדה לבחירת שופטים לתקופה קצובה, כמעין שירות מילואים לשופטים".

ראש לשכת עורכי הדין עו"ד דורון ברזילי מסר הבוקר כי "יש לעודד מנגנונים שיקדמו הליך בוררות בהסכמה ככל שניתן, אך הצעת משרד המשפטים לא תביא לפתרון העומס בבתי המשפט והיא תעורר קשיים חוקתיים ניכרים".

הדיון בהצעת החוק צפוי להימשך בשבוע הבא.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה