שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסכמי ממון – כל הסיבות

חדשות

הסכמי ממון – כל הסיבות, צילום: עו"ד מיכאל הוכהויזר
הסכמי ממון – כל הסיבות
23/08/2012, עו"ד אנה נודל

עו"ד מיכאל הוכהויזר מסביר בראיון ל"תקדין" מדוע השיגו הסכמי הממון שיא פופולאריות

שיעור הגירושין בישראל הוכפל בתקופה שבין שנות ה-70 לשנות ה-2000, ומאז אנחנו כבר קרובים מאוד לשיעורי הגירושין המקובלים בבריטניה ובארה"ב - שם בשנים האחרונות 50% מהזוגות הנשואים מגיעים לכדי גירושין. בשנת 2002 נישאו בישראל 40,000 זוגות, והתגרשו 11,000.

מעניין לציין שהתופעה המתרחבת אינה פוסחת על זוגות דתיים וחרדים. לתופעה יש משמעויות חברתיות רבות, כגון גידול בפריון (אולי במהופך למקובל לחשוב), בשל רצונם של הנישאים שנית להביא ילדים משותפים משלהם, בנוסף לילדים שיש להם מנישואים קודמים.

יחד עם זאת, הסכמי הממון הפכו להיות פופולריים יותר מתמיד. "זוגות טריים ערים יותר לאפשרות שייתכן שנישואיהם יעלו על שרטון והם יגיעו לגירושין, והם גם שומעים על עגמת הנפש וההפסדים הנגרמים על-ידי בני זוג שאינם מאפשרים לצד המעוניין לסיים את פרק הנישואין בכבוד", אומר בראיון ל"תקדין" עו"ד מיכאל הוכהויזר, בעל משרד עורכי דין לדיני משפחה ומרצה בסדנאות לשיפור התקשורת הזוגית.

תקדין: מהו הפרופיל של זוגות שעורכים הסכמי ממון?

עו"ד הוכהויזר: "אם עד היום היה מקובל לחשוב שההסכמים האלה מתאימים בעיקר לבעלי הממון, הרי שכעת, בעקבות תופעת הגירושין המתרחבת בכל המגזרים היהודים – חילונים, דתיים וחרדים – הסכמי הממון משיגים פופולאריות שלא הייתה מוכרת עד כה. במקרים רבים הורי בני הזוג הם דווקא אלו המבקשים שבני הזוג יחתמו על ההסכם, כדי להגן על מתנה גדולה שהם נותנים לזוג ומחשש שגירושין בשלב מוקדם של הנישואים יביאו לאובדן של לפחות מחצית מהמתנה. כמובן שתופעת הגירושין המתרחבת מביאה לנישואין שניים של בני זוג שיש להם נכסים, עליהם הם רוצים להגן למקרה שהנישואין לא יעלו יפה. גם העובדה שגיל הנישואין עולה בהתמדה מביאה למצב בו לבני הזוג יש נכסים שצברו קודם הנישואין – נכסים עליהם הם רוצים להגן במקרה של גירושין".

האם לבני זוג שאינם בעלי נכסים לפני הנישואין אין צורך בהסכם ממון?

"בדרך כלל בהסכם ממון כוללים גם הסכם שנקרא "פרידה בכבוד". מדובר בהסכם חשוב לאור שיעורי הגירושין ולמצבים בהם בן זוג שאינו מעוניין בגירושין עלול לסחוט את הצד המעוניין ולאמלל את חייו. גם דיינים ורבנים מכירים בהסכמים אלה. לאחרונה בית הדין הרבני הכיר בעניין שלא מדובר ב"גט מעושה", אלא בגט כשר לכל דבר ועניין".

מה הוא גט מעושה?

"כשאחד הצדדים לא באמת רוצה גט אלא נוצר מצב בו מפחד, או מלחץ, הוא נאלץ לתת גט. כאמור, בית הדין הרבני מכיר כיום בכך שהסכם שנעשה סמוך לנישואים ולפני הליך הפרידה של הזוג, כולל תנאים למתן גט, הוא הסכם כשר שאינו בגדר גט מעושה".

האם בהסכמי ממון ניתן להסכים שאחד הצדדים יצבור נכסים במהלך שנות הנישואין שלא יכללו באיזון המשאבים?

"בהסכם אפשר להסכים על כל דבר. באחד ההסכמים שערכתי, לבן הזוג היו נכסים מניבים. הוא ביקש שמעבר לנכסים עצמם, גם הרווחים שייצברו לו מאותם נכסים יזרמו לחשבונו האישי ולא יהיו חלק מהרכוש המשותף של הזוג. החוק מאפשר זאת: "חוק יחסי ממון (1973)" בסעיף 5 קובע, שעם פקיעת הנישואין יעשה איזון משאבים. נכסים שהגיעו טרם החתונה שייכים למי שהביא אותם, כמו גם נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן: ירושה, נכסים שהיו של אחד הצדדים או נכסים שהוסכם בין הצדדים שלא יאוזנו".

האם לעצם כריתת הסכם ממון יש השפעה על הדינאמיקה בין בני הזוג?

"בני זוג לרוב מקבלים זאת בהבנה. יש כאלה שאפילו שמחים שבן הזוג בעל הנכס ידע שאין להם כל עניין ברכושו, וההסכם שם אותם במקום נקי ומאפשר להם לבנות יחסים המושתתים על אמון ולא על פחד וחשש שמא הם נישאו מטעמים זרים. אגב, לעתים הסכמי ממון מוגבלים בזמן – 15-20 שנה, שאחריהם מוסכם שכל הנכסים הופכים להיות משותפים. אבל יש כמובן זוגות שאחד הצדדים נעלב, יש כאלה שזה אפילו מגיע אצלם לכדי פיצוץ. במקרים כאלה בני הזוג עצמם שמחים שהפיצוץ התגלע בשלב טרום הנישואין, מכיוון שברור שהוא מעיד על יחסים לקויים וחוסר הבנה בסיסי בין בני הזוג".

יש הורים שקונים דירה לבני הזוג ורושמים אותה על שמם. האם גם הם צריכים לעשות הסכם ממון?

"כן, מכיוון שגם אז מתעוררות בעיות כשבני הזוג רוצים להשקיע מכספיהם המשותפים כדי לשפץ את הדירה, ומאוחר יותר כדי לשדרג אותה".

האם יש זוגות שעורכים הסכם ממון גם תוך כדי נישואיהם?

"זה קורה, אבל זה פחות נפוץ. בדרך כלל הצורך הזה מתעורר אצל אחד הצדדים כשהוא מקבל ירושה גדולה או מתנה, וחושש להכניס את הנכס לקופה המשותפת. אלא שבמקרים כאלה ניתן להגן על הנכסים גם ללא הסכמי ממון. הרצון לערוך הסכם ממון באמצע החיים המשותפים עלול להתפרש כהצהרת כוונות וליצור דינאמיקה לא רצויה בין בני הזוג".

עד כמה לדעתך הסכמים שכאלה וקלות הגירושין שהם מציגים עלולים לעודד גירושין?

"דעתי הפוכה, לדעתי ההסכמים האלה מונעים גירושין. כשזוג יודע שהנושא הרכושי אינו מוסדר ביניהם לעת משבר, בן הזוג משקיע הרבה אנרגיה בלהעלים רכוש למקרה של פרידה ויוצר אווירה עכורה. כשיש הסכם ממון אין את המתח הזה. למעשה ראוי לשים לב שהסכם ממון קיים בהלכה היהודית מאות שנים. הכתובה היא הסכם ממון, שפשוט לא עודכן עם השנים. היא קובעת מהן חובות הבעל במקרה של גירושין והיא נחתמת בין הצדדים ברגע האיחוד שלהם – בחתונה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:68
קומיט וכל טופס במתנה