שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ד החזיר לעבודה עובדת מזנון הכנסת שפוטרה בשל מעורבות בארגון עובדים

חדשות

ביה"ד החזיר לעבודה עובדת מזנון הכנסת שפוטרה בשל מעורבות בארגון עובדים, צילום: צילום: רון פז
ביה"ד החזיר לעבודה עובדת מזנון הכנסת שפוטרה בשל מעורבות בארגון עובדים
20/08/2012, עו"ד לילך דניאל

ביה"ד שוכנע כי עובדת הקבלן שהוחלפה לאחר 12 שנים בעובדת חדשה וחסרת ניסיון פוטרה על רקע פעילותה למען זכויות העובדים, והורה על השבתה לעבודה באותם תנאי שכר

בית הדין לעבודה הורה להחזיר לעבודה עובדת קבלן שהועסקה במזנון הכנסת, לאחר שקבע כי פיטוריה נעשו על רקע פעילותה בהתארגנות העובדים באופן שיש בו אפליה אסורה.

העובדת, שירה כהן, הועסקה במזנון הכנסת במשך כ-12 שנים, ובתפקידה האחרון שימשה כאחראית כיבודים. במהלך עבודתה היתה מעורבת במאבקים ארגוניים, שבמסגרתם הובילה את עובדי המזנון כנגד החברות שהעסיקו אותם, מאבקים אשר קיבלו תהודה ציבורית נרחבת.

בבקשה לסעד זמני שהגישה לבית הדין לעבודה בירושלים טענה כהן כי עבודתה הופסקה בעקבות זכייתה במכרז של המשיבה, חברת שולץ ביסטרו בר, בעוד שרוב עובדי המזנון הוסיפו לעבוד בו גם לאחר חילופי המעסיק. כהן טענה כי חברי הכנסת היו מרוצים מעבודתה באופן יוצא דופן, וכי החברה נמנעה מלהעסיקה בשל פעילותה להקמת ארגון עובדים, באופן המהווה פגיעה בזכויות חוקתיות כגון חופש ההתאגדות וההתארגנות.

שולץ ביסטרו בר טענה מנגד כי לפי תנאי המכרז שבו זכתה, היא רשאית להעסיק עובדים לפי שיקול דעתה ואינה מחויבת לקבל את עובדי הקבלן הקודם. לטענתה, כהן פוטרה לאחר שהוחלט למנות לתפקידה עובד בעל כישורים שונים ואילו לה עצמה לא נמצאה עבודה חלופית, בין היתר מאחר שביקשה לעבוד במשרה חלקית בלבד. עוד טענה החברה כי כלל לא ידעה על מעורבותה של כהן בארגון העובדים.

שופט בית הדין לעבודה, אייל אברהמי, קיבל את בקשתה של כהן וקבע כי יש הצדקה במקרה זה לכפות על המשיבה להעסיקה. השופט אברהמי קבע כי קבלן שירותים שנכנס למקום עבודה שבו יש עובדים אינו יכול לפזרם בהינף יד ועליו לדעת שהעובדים רכשו זכויות במקום העבודה. לדברי השופט, חלק מאותן זכויות שרכשה כהן בעבודתה המסורה וארוכת השנים הוא הזכות שלא להפסיק את עבודתה ללא סיבה מספקת. בכך, עבר הנטל לספק הסבר טוב לפיטוריה אל שולץ ביסטרו בר, שלא הצליחה לשכנע בנחיצות החלפתה של כהן בתפקיד הייחודי שביצעה בעובדת חדשה ולא מוכרת, שלא באה מתחום המזון. משכך, קבע בית הדין כי פיטוריה נעשו על רקע פעילותה למען זכויות עובדי המזנון, בניגוד לחוק ההסכמים הקיבוציים ולחופש ההתארגנות העומד בבסיסו.

בית הדין הורה לחברה להשיב את כהן לעבודתה בתפקיד אחראית כיבודים במזנון הכנסת, באותם תנאי שכר, עד לדיון בתיק העיקרי או עד להחלטה אחרת.

(סע"ש 7353-06-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:103
קומיט וכל טופס במתנה