שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אתר שהונה עשרות אלפי ישראליים בשיטת הפירמידה נסגר בסוף השבוע

חדשות

אתר שהונה עשרות אלפי ישראליים בשיטת הפירמידה נסגר בסוף השבוע, צילום: צילום: iStock
אתר שהונה עשרות אלפי ישראליים בשיטת הפירמידה נסגר בסוף השבוע
19/08/2012, עו"ד אנה נודל

זיק-ריוורדס הצליח להונות מיליוני לקוחות מישראל ומהעולם בהונאה שהוגדרה בארה"ב כ'הונאת פונזי' ענקית של 600 מיליון דולר; ה-SEC סגר את החברה וחילט 225 מיליון דולר

רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) עצרה ביום שישי האחרון את פעילות החברה והאתר זיק-ריוורדז (ZeekRewards.com), שהיה מוכר גם לישראלים רבים. "הדרך הקלה ביותר לעשות כסף באמצעות האינטרנט", הבטיחו באתר. לטענת הרשויות, האתר פעל בשיטת הפירמידה הקלאסית והונה מאות אלפי לקוחות בעולם ואלפים רבים בישראל, במה שמכונה הונאת פונזי. לפי הערכת רשות ניירות ערך, החברה הצליחה לגזול בדרך זו 600 מיליון דולר מלקוחותיה.

פול ברקס, העומד בראש החברה שניהלה את האתר המצליח, החל את דרכו באינטרנט באתר מכירות בו הלקוחות שילמו על 'בידים' – על הזכות לתת הצעות. האתר לא הצליח במיוחד ואז שוכלל לגרסתו האחרונה, בה הלקוחות רכשו "יחידות השתתפות" בחברה ובתמורה אמורים היו לזכות בנתח מרווחיה – עם הצטרפותם של לקוחות חדשים, כמובן.

באתר הוסבר ללקוחות שהם אינם צריכים לעשות דבר כדי להרוויח, אך ניתן היה להבין שאם תגרום לאנשים חדשים להיכנס לחברה, בהכרח תרוויח מכך. בדרך זו הצליח האתר גם בארץ לצבור תאוצה ולהשיג, לפי ההערכות, כ-20 אלף גולשים משלמים.

עם סגירת החברה, רשות ניירות ערך האמריקנית הצליחה לשים את ידה על 225 מיליון דולר שחולטו ויוחזרו ל"משקיעים". בסרטונים שהציגה החברה, גם בעברית, ניתן הסבר משכנע לפיו המשקיעים בחברה, באמצעות האתר, משקיעים למעשה בחברות הבנות שלה – המוכרות מוצרים באמצעות מכירת 'בידים'. המשקיעים, כביכול, מסייעים לחברה לרכוש מלאי של מוצרים שעל מכירתם היא מרוויחה, כך בסרטי ההסבר, עשרות עד מאות אחוזים. למשקיעים ניתנה הזדמנות, כביכול, להשתתף ברווחים הללו. הכל נשמע הגיוני, אלא שאחד המתלוננים לרשויות בארה"ב טען שהוא השקיע ולא הרוויח דבר, ולטענתו לא ניתנה לו הזדמנות אמיתית להרוויח.

רשות ני"ע בארה"ב הגיעה להסדר פשרה מהיר עם הבעלים במסגרתו הוא שילם קנס של 4 מיליון דולר. כך הוא ככל הנראה הבטיח לעצמו להשתחרר מתביעה פלילית מיידית, מבלי להודות בדבר, אך הוא עדיין חשוף לתביעות אזרחיות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:117
קומיט וכל טופס במתנה