שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מעקלי הוצל"פ עיקלו מהבית הלא נכון – המדינה תפצה ב-10,000 שקל

חדשות

מעקלי הוצל"פ עיקלו מהבית הלא נכון – המדינה תפצה ב-10,000 שקל, צילום: הוצאה לפועל
מעקלי הוצל"פ עיקלו מהבית הלא נכון – המדינה תפצה ב-10,000 שקל
15/08/2012, מערכת תקדין

פקיד לשכת הוצל"פ עדכן כתובת לבקשת הזוכה ללא הפעלת שיקול דעת; הקבלן המבצע שלא הדביק "אזהרה לפני פריצה" ישפה את המדינה במחצית מהסכום

בעקבות טעות של הזוכה בתיק הוצל"פ, שעדכן בתיק את כתובתו של התובע במקום את כתובתה של החייבת, חזר יום אחד התובע לביתו וגילה כי בשעה שאיש לא היה בבית - נפרצה דלת ביתו והוצאו מהדירה מכשיר טלוויזיה ומכשיר נינטנדו. לאחר פניות ללשכת הוצאה לפועל, הושבו לתובע ביום שלמחרת המיטלטלין שעוקלו.

בתביעה שהגיש לביהמ"ש לתביעות קטנות נגד המדינה, טען התובע כי הליך העיקול השגוי גרם לו ולבני משפחתו עוגמת נפש רבה ובין היתר נאלץ להתמודד עם פניות של מכרים וידידים שהניחו כי נקלע לקשיים כלכליים.

המדינה טענה כי עדכון הכתובת על ידי פקידי לשכת ההוצאה לפועל לבקשת הזוכה ללא הפעלת שיקול דעת, נובע מהעומס המוטל על פקידי לשכות ההוצאה לפועל. עוד טענה להיעדר עילה ויריבות בין התובע לבינה, שכן לטענתה, הליך הוצאת המיטלטלין בוצע ע"י הזוכה בהליכי ההוצל"פ באמצעות קבלן חיצוני שפעל בניגוד להנחיות, לפיהן אין לבצע הליך של פריצה אלא לאחר מתן התראה המכונה "אזהרה לפני פריצה", ואף הגישה הודעת צד ג' כנגד קבלן ההוצאה לפועל.

הקבלן טען כי ההליך בוצע בכתובת שהייתה רשומה ככתובת החייבת, וכי הוא אינו אחראי לרישום השגוי של כתובת זו. בבית המשפט טען לראשונה כי הדביק אזהרה לפני פריצה בכתובת התובע.

הרשם הבכיר בן שלו קבע, כי אין מחלוקת כי הליך ההוצאה בוצע בטעות אשר נבעה כתוצאה מעדכון מינהלי של כתובת החייב על פי בקשה לא מנומקת של הזוכה. נקבע, כי אין לקבל את טענת המדינה בדבר הסיבה להעדר הפעלת שיקול דעת ע"י פקידי ההוצל"פ, וכי גם אם פקיד ההוצל"פ מוסמך לבצע שינוי מינהלי של כתובת החייב, עדיין עליו להפעיל שיקול דעת מזערי ובסמכותו לסרב לבקשה, אם לא הוצגו לפניו די ראיות או הנמקות.

המדינה, כך נפסק, חדלה כבר בעצם אישור בקשת עדכון הכתובת הלאקונית, והאחריות לביצוע העיקול השגוי מוטלת לפתחה. הרשם דחה את טענת המדינה לפיה האחריות למחדל מוטלת על כתפי הצד השלישי (הקבלן), שכן החוק אינו מבחין, לעניין ההליך הקונקרטי, בין הקבלן החיצוני ובין בעלי התפקיד המנהליים אצל המדינה.

לעניין הנזק, נקבע כי עיקול המטלטלין והאופן שבו בוצע, לבטח טומן בחובו ביצוע עוולות של הסגת גבול ורשלנות, ולמצער משלב אלמנטים של פגיעה בפרטיות, ולכן, בהתשב בעוצמת הפגיעה, ומנגד בכך שמבית התובע הוצאו טלוויזיה ומכשיר משחק בלבד והם הושבו ביום שלמחרת, יש לפסוק לזכותו פיצוי כולל של 10,000 שקל.

הרשם קיבל חלקית את טענות המדינה לעניין אחריותו של הקבלן (צד ג') כלפיה, לאחר שדחה את גרסתו לפיה השאיר אזהרות בטרם ביצוע העיקול בבית התובע. נקבע כי הקבלן ישפה את המדינה במחצית הסכום.

(ת"ק 43284-11-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:13
קומיט וכל טופס במתנה