שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עתירה לבג"צ: ביטול חוק טל מחייב עצירת תקצוב 54 אלף תלמידי הישיבות

חדשות

עתירה לבג"צ: ביטול חוק טל מחייב עצירת תקצוב 54 אלף תלמידי הישיבות, צילום: ישיבה
עתירה לבג"צ: ביטול חוק טל מחייב עצירת תקצוב 54 אלף תלמידי הישיבות
15/08/2012, עו"ד אנה נודל

העותרים: פקיעת חוק טל ב-1 באוגוסט שמטה את הבסיס החוקי לתקצוב הישיבות; "לא ייתכן שעם ביטולו של חוק טל לא השתנה דבר ועולם כמנהגו נוהג"

עתירה לבג"צ הוגשה אתמול (ג') כנגד המשך תקצוב תלמידי ישיבות ואברכים. העותרים טוענים כי בעקבות ביטול חוק טל יש להפסיק את ההקצבות ל-54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים.

העתירה הוגשה ע"י עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, ישראל חופשית, הפורום לשוויון בנטל וח"כ לשעבר רוני בריזון ממפלגת שינוי. לטענת העותרים, התלמידים איבדו את מעמד דחיית השירות בשל פקיעות חוק טל, ולכן החוק אינו מאפשר להעביר להם עוד תמיכות. העותרים, שמיוצגים על ידי ע"ד גלעד ברנע, ביקשו מבג"צ להוציא צו ביניים שימנע המשך העברת הכספים בניגוד לחוק.

על פי מבחני ההקצבות לישיבות, זכאים לקבל תמיכות מי שיש להם פטור משירות צבאי ומי שקיבלו דחיית שירות על פי חוק טל. מספר תלמידי הישיבות שהיו בדחיית שירות לפני פקיעת חוק טל הוא כ-54 אלף איש. סמנכ"ל חדו"ש, שחר אילן, מעריך שהיקף ההקצבות שתלמידים אלה קיבלו הוא כ-30 מיליון שקל לחודש ומתקרב ל-400 מיליון שקל בשנה. זאת, מתוך תקציב כולל לישיבות של קרוב למיליארד שקל.

עו"ד ברנע מסביר בעתירה, כי חוק טל "פקע בחצות ליל ה-1 באוגוסט 2012, וכתוצאה מכך אין עוד כל בסיס חוקי לדחיית שירותם של תלמידים שהחוק חל עליהם. לאור המצב הברור ואי-החוקיות החד-משמעית – מתחייב כי יינתן צו ביניים דחוף שימנע כל העברת כספים ותמיכות בניגוד בוטה להוראות חוק יסודות התקציב".

"לא רק שלא מתגייסים – גם ממשיכים לקבל תקצוב"

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, אמר ש"העיקרון צריך להיות ברור: מי שלא משרת, לא יכול ולא צריך לקבל תקציבים מהמדינה. כל ניסיון להעביר את הכספים יהיה הפרת חוק ברורה. הגיע הזמן שממשלת ישראל תייחס משקל לעקרון השוויון הכל כך בסיסי. חבל מאוד שהיועץ המשפטי לממשלה לא הורה על עצירה מיידית של הכספים ואילץ אותנו לפנות לבג"צ".

זהרה ברגר-צור, מהפורום לשוויון בנטל, מסרה כי "לא ייתכן שעם ביטולו של חוק טל לא השתנה דבר ועולם כמנהגו נוהג. לא רק שלא החל תהליך גיוס של בני ה 17-18 מהקהילה החרדית, אלא שכספי ההקצבות לישיבות ולכוללים שניתנו במסגרת חוק טל ממשיכים לזרום. יש להפסיק לאלתר את השערורייה שעושה צחוק מהציבור ומהחוק במדינת ישראל".

מנכ"ל ישראל חופשית, מיקי גיצין, הוסיף: "לא יתכן מצב שהמדינה תמשיך לממן אברכים שבאופן בלתי חוקי נמנעים משירות צבאי ותוסיף לעודד אותם להשתמט משוק העבודה. אנחנו עדים היום למצב אבסורדי בו יותר ויותר חרדים מעוניינים להצטרף לשוק התעסוקה ולצבא, ואילו המדינה מעודדת אותם להימנע מכך על ידי מענקים כספיים".

ח"כ לשעבר רוני בריזון אמר שמדובר ב"מדינה מטורפת. עם ביטול חוק טל, הרי התבטל אוטומטית כל ההסדר של "תורתו אומנותו". מה קורה בשטח? החרדים לא חולמים להתגייס, נהרות של כסף ממשיכים לזרום אל הישיבות, וכאשר לממשלה חסר כסף - היא מעלה מיסים".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:114
קומיט וכל טופס במתנה