שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ושהעגונות יחכו: יש תקציב, עדיין אין חוק

חדשות

ושהעגונות יחכו: יש תקציב, עדיין אין חוק, צילום: בית הדין הרבני
ושהעגונות יחכו: יש תקציב, עדיין אין חוק
13/08/2012, עו"ד אנה נודל

מרכז רקמן: התקציב שהושג לטובת מנגנון מחשוב בבתי הדין הרבניים עלול לא להגיע לייעודו – הצעת החוק תקועה בוועדת חוקה חוק ומשפט, על אף שהכספים כבר הועברו

על שולחנה של ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת מונחת הצעת חוק של ח"כ זבולון אורלב, שמהותה הקמת מנגנון מחשוב בבתי הדין הרבניים. המנגנון מיועד לסייע לבתי הדין לעקוב אחר התיקים המתנהלים בהם. המערכת בין היתר תתריע בפני הנהלת בתי הדין על מקרים בהם ניתן פסק דין לגירושין, אך הגבר לא קיים אותו. 

חוק בתי הדין הרבניים מעניק לבתי הדין את הסמכות להטיל על בעל או אישה המסרבים לקיים פסק דין לגירושין, צווי הגבלה המגלמים סנקציות חברתיות וכלכליות שונות. בין הסנקציות האפשריות: שלילת רישיון נהיגה, איסור יציאה מן הארץ ואף מאסר בפועל. למרות יעילותן המוכחת של הסנקציות, אין בבתי הדין הרבניים מערכת ממוחשבת המתריעה שפסק הדין לא קוים והגט לא ניתן. על כן, בתי הדין ממעטים להתערב במצבים אלו וכמעט שאינם יוזמים הטלת סנקציות על סרבני גט.  גם במקרים שבהם מוטלות סנקציות, אין מנגנון המאפשר לעקוב אחר יישומן והצלחתן.

במהלך שנת 2011 הגיש ח"כ זבולון אורלב, בסיוע מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן, הצעת חוק לפיה יוקם מנגנון ממוחשב בבתי הדין הרבניים שיכלול מעקב אחר תיקי הגירושין ויתריע אוטומטית כאשר פסק דין לגירושין לא קוים ויש לבחון הטלת סנקציות על סרבן הגט. הצעת החוק אושרה בוועדת שרים לחקיקה ואף עברה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, אך כאשר הובאה לדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, טענו נציגי הנהלת בתי הדין כי אין להם התקציב הדרוש להקמת מנגנון מחשוב, וההצעה לא קודמה.

לאחרונה הושג התקציב הדרוש בסך 600 אלף שקל, והעברתו למימון המנגנון אושרה בוועדת הכספים של הכנסת. הכסף כבר הועבר, לפני תום מושב הכנסת האחרון, אך עדיין לא הושלמה החקיקה ומערכת המחשוב אינה מתקדמת.

במרכז רקמן קיים חשש שבינתיים התקציב ילך בפועל לשימושים אחרים. לדברי ראש תחום חקיקה במרכז רקמן, עו"ד עדי בלוטנר: "ועדת חוקה, חוק ומשפט עודכנה בדבר השגת התקציב הדרוש כבר באמצע חודש יוני השנה. לצערנו עד סוף חודש יולי, סיום מושב הקיץ של הכנסת, לא מצאה הוועדה לנכון לקדם את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית אף שסוכם לגביה שתעלה לדיון עם השגת המקור התקציבי ליישומה. בנסיבות אלה, אנו חוששים שהתקציב שהושג לא יממש את ייעודו בסופו של דבר. המנגנון הממוחשב הינו לב לבו של התיקון לחוק, שכן מטרתו הינה לייעל את הדיון ולהביא למימושו המהיר של פסק הדין לגירושין ולסייע לנשים העגונות ומסורבות הגט, שחלקן ממתינות שנים לגט שיאפשר להן להמשיך בחיים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:202
קומיט וכל טופס במתנה