שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ילדים לאב חרדי ואם חילונית יישארו במשמורת האם – וילמדו בממלכתי-דתי

חדשות

ילדים לאב חרדי ואם חילונית יישארו במשמורת האם – וילמדו בממלכתי-דתי, צילום: קרדיט: Getty images Israel
ילדים לאב חרדי ואם חילונית יישארו במשמורת האם – וילמדו בממלכתי-דתי
13/08/2012, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש לענייני משפחה הדגיש את עקרון העל של טובת הילדים וקבע כי יישום כל הכללים והפרמטרים בפסיקה ובמחקרים מובילים למסקנה כי יש להיענות לתביעת המשמורת של האם

בית המשפט לענייני משפחה פסק בסכסוך משמורת בין בני זוג גרושים, אב חרדי ואם חילונית, בנוגע לשלושת ילדיהם הקטינים. נקבע כי כל הפרמטרים, לרבות רצון הילדים, צרכיהם ואופיים של ההורים, מצביעים על כך שהמשמורת צריכה להימסר לאם.

בית המשפט פסק גם בעניין חינוך הילדים וקבע כי אלו ילמדו בבית ספר ממלכתי-דתי, שיהווה גשר ראוי בין אורח החיים השונה של הוריהם.

הצדדים נישאו זה לזה כאשר שניהם היו חילוניים, ונולדו להם שלושה ילדים משותפים. בשלב מסוים החליטו בני הזוג לחזור בתשובה. כעשר שנים לאחר נישואיהם פרץ בין ההורים סכסוך מר ולפיכך עזבה האם את דירת המגורים המשותפת יחד עם הילדים, וחזרה לאורח חיים חילוני. מאוחר יותר התגרשו הצדדים, ובמשך מספר שנים ניהלו סדרת תביעות ביניהם, שעניינן משמורת והסדרי הראייה על הילדים.

ביהמ"ש קבע כי כבכל תובענה למשמורת, גם בתובענה זו טובת הילד היא "עמוד האש" שלאורו מתגמדים כל יתר השיקולים, לרבות אינטרסים של ההורים. עוד ציין בית המשפט את הצעת חוק "הורים וילדיהם הקטינים" שהכניסה גם פרמטר של מסוגלות הורית שתיקבע ע"י חוות דעת מקצועיות.

בית המשפט קבע, כי יישום כל הכללים, הפרמטרים וההנחיות שהובאו בוועדות מקצועיות, בפסיקה ובמחקרים רלבנטיים, מוביל למסקנה כי בנסיבות המקרה יש להיענות לתביעת האם ולקבוע כי הילדים יתגוררו במשמורתה הבלעדית.

עוד הוסיף בית המשפט, כי באם הילדים יישארו במשמורתה של האם אין חשש ממשי לפגיעה בקשר בינם לבין אביהם, שכן לדעת המומחים חל שינוי בגישת האם והיא מבינה את חשיבות הקשר של הילדים עם האב כגורם חשוב התורם להתפתחותם. עוד נמצאה נכונות רבה מצד שני ההורים לשתף פעולה במימוש אחריותם ההורית כלפי הילדים, למעט נוקשות רבה בכל הנוגע לאורח החיים הדתי/חילוני, ובכללם המסגרת בה יתחנכו הילדים.

נקבע, כי האם אינה מסיתה את הילדים כנגד הדת או כנגד דרכי האמונה של האב, אך הוא מצידו משמיע התבטאויות קשות באוזניהם אודות מי שאינו שומר תורה ומצוות, המטילות ספק ביכולתו להכיל ולאפשר שונות באורח החיים של הילדים.

אשר למחלוקת בנוגע לזרם החינוך בו יחונכו הילדים, קבע בית המשפט כי על פי הגישות שננקטו בפסיקה, יש לתת משקל רב לרצון הילד ולתחושותיו ומאידך ליכולותיו לתמרן ולהתפתח כראוי בתוך הדילמות המוסריות, הערכיות והדתיות שעלולות להיווצר בקרבו.

עוד ציין בית המשפט, כי בהשוואה לאב שביטא גישה נוקשה יותר בנוגע לחינוך, האם מבטאת בפני גורמי הטיפול גישה הנכונה לשמר ערכי דת ומורשת גם בביתה, ובכך יהיה משום פיצוי חלקי על חוסר היציבות בהקשר זה שגילתה במהלך חייה. לפיכך נקבע, כי הילדים יתחנכו החל משנת הלימודים הקרובה ואילך בבית הספר הממלכתי דתי, אליו תירשם גם הבת הקטנה בעתיד, כגשר בין סגנון החיים של שני הוריהם.

(תמ"ש 12780-09-08)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:203
קומיט וכל טופס במתנה