שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסדרי טיעון

חדשות

הסדרי טיעון, צילום: עו"ד אור לביא-זיו
הסדרי טיעון
07/08/2012, עורכי דין לביא – זיו אור

בוקר אחד, פותח פלוני את תיבת הדואר שלו ובין ערימת המכתבים מגלה לתדהמתו מעטפה ובתוכה מסמך שכתורתו "כתב אישום". עיון מהיר בכתב האישום ילמד מייד כי המדובר בעבירה הנובעת ממעשה לגביו נחקר פלוני זה מכבר בתחנת המשטרה.

כתב אישום, כשמו כן הוא, החלטת המדינה (לרוב התביעה או הפרקליטות) להאשים את פלוני בביצוע העבירות נשוא כתב האישום.

יצוין, כי על פי רוב, החלטת המדינה להגיש כתב אישום כנגד פלוני אינה נובעת אלא מהערכתה, כי חומר הראיות בתיק מלמד על "סיכוי סביר להרשעה". במילים אחרות, המשמעות הפרקטית הנובעת מהגשת כתב אישום היא למעשה החלטת המדינה להעמיד את פלוני לדין על מעשיו לאחר שהעריכה, כי על פי חומר הראיות הקיים נגדו ישנו סיכוי סביר להוכיח את אשמתו בביצוע העבירה בבית המשפט.

מטרתה של רשות האכיפה היא אפוא במיצוי הדין עם הנאשם באמצעות הרשעתו בדין והשתת עונש שהולם להשקפתה את נסיבות העניין.

למותר לציין, כי עצם הגשת כתב אישום היא סיטואציה קשה מאוד לכשעצמה ללא קשר לשאלה אם כתב האישום מוצדק כן או לא. המדובר בקשיים הנוגעים כמעט בכל רובדי החיים, החל בפגיעה ממשית בשגרת חייו של הנאשם כגון פגיעה בניהול חיי משפחה תקינים, נידוי חברתי ופיטורים ממקום העבודה, המשך מהקושי הנפשי הנובע מעצם היותו של הנדון במעמד "נאשם" במשפט פלילי והנזק התדמיתי שנגרם כתוצאה מכך וכלה בקשיים הפיזיים הנוצרים מחובת הנאשם להתייצב מפעם לפעם לדיונים ארוכים ומתישים בבית המשפט.

יתרה מכך, לנוכח עוצמתה הרבה של המדינה בהליך הפלילי, ולענייננו, המשטרה, התביעה והפרקליטות, נמצא הנאשם בעמדת נחיתות תמידית ביחס ליכולתו להשפיע על הנעשה בהליך הפלילי הננקט נגדו.  

אשר על כן, בשל הקשיים הכרוכים בהתמודדות של נאשמים מול ההליך הפלילי הננקט נגדם, נוטים הם לעיתים קרובות, ואף קרובות מדי, למהר ולהסכים להסדרי טיעון אף מבלי לעמוד על הכדאיות שבהם רק כדי לשים את כתב האישום מאחוריהם.

משמעות הסדר טיעון או עסקת טיעון היא למעשה תוצאה של משא ומתן עם המדינה שסופו הוא בהודיית הנאשם במיוחס לו בכתב האישום (לרוב בכתב אישום מתון יותר מזה שהוגש מלכתחילה) ולעיתים אף הסכמה לעניין העונש.ואולם, חשוב להבין כי ההשלכות הנובעות מעריכת הסדר טיעון הן רבות ועשויות במקרים מסוימים לפגוע בנאשם באופן משמעותי ביותר.

היינו, היות והוראות הדין קובעות, כי הנאשם נהנה מחזקת חפות עד שלא תוכיח המדינה את אשמתו במשפט, יוצא כי הסדר טיעון הוא למעשה ויתור של הנאשם על חובת המדינה להוכיח את אשמתו באמצעות הצגת ראיות והשמעת עדים וחקירתם בבית המשפט.

ברור אפוא כי ישנם שיקולים מקצועיים רבים שיש לקחת בחשבון בטרם "סוגרים עסקה" ומכאן החשיבות הרבה כי על המשא ומתן עם התביעה יופקד עורך דין פלילי מקצועי ובעל ניסיון המכיר את המטריה לפני ולפנים ואשר מסוגל להעריך כדבעי את טיב התשתית הראייתית והסיכוי להרשעה או זיכוי, את מידת הוויתורים המקסימאלית מצד הנאשם ואת כדאיות העסקה הקונקרטית בנסיבות העניין.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:232
קומיט וכל טופס במתנה