שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש: חובה על עיריית אילת לקלוט את ילדי הפליטים בבתי הספר העירוניים

חדשות

ביהמ"ש: חובה על עיריית אילת לקלוט את ילדי הפליטים בבתי הספר העירוניים, צילום: צילום: איה זמיר
ביהמ"ש: חובה על עיריית אילת לקלוט את ילדי הפליטים בבתי הספר העירוניים
06/08/2012, רון פז

העירייה התכוונה להקים שירותי חינוך נפרדים לילדי מבקשי המקלט, בקיבוץ אילות; השופטת: "מחובתנו לזכור ולא לשכוח את דבר היותנו פליטים בגולה בעבר הלא רחוק"

שנת הלימודים החדשה עומדת בפתח, ועימה השאלה האם אלפי ילדי הפליטים ומהגרי העבודה מאפריקה, מבקשי המקלט, אכן יזכו להשתלב במסגרות החינוך? בעוד החוק מורה שכן, עיריית אילת, בה שיעור מבקשי המקלט האפריקנים הגבוה בישראל, החליטה להקים שירותי חינוך נפרדים בשונה מן המדיניות הנוהגת בכל רחבי הארץ. השאלה העומדת לדיון בעתירתם של 22 מבקשי מקלט נגד עיריית אילת ונגד משרד החינוך.

ענינה של עתירה זו בסירובה של עיריית אילת לרשום את ילדי מבקשי המקלט, המתגוררים בעיר אילת, לבתי ספר בעיר ותחת זאת להפנותם למסגרת נפרדת, המוגדרת כמסגרת חינוך לילדי מבקשי מקלט, הפועלת בקיבוץ אילות שמצפון לעיר.

העתירה הוגשה בחודש יולי 2011 על ידי הילדים באמצעות הוריהם, מבקשי מקלט מדרום סודאן המתגוררים באילת. במסגרתה ביקשו כי בית המשפט יורה למשרד החינוך ולעיריית אילת לחדול מאפלייתם על רקע צבע עורם, מוצאם, גזעם ומעמד הוריהם בישראל, ביחס לילדים אזרחי ישראל הגרים בעיר, במתן שירותי חינוך. בהתאם, הם מבקשים לרשום את הילדים ללימודים בבתי ספר מוכרים ורשמיים, בהתאם לאזורי הרישום העירוניים.

בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע קבע, מפי השופטת רחל ברקאי, כי ההבחנה אותה מבקשים המשיבים לעשות כלפי העותרים, השוהים בעיר אילת, בשונה מילדי מבקשי מקלט בערים אחרות ברחבי הארץ, אינה בבחינת הבחנה מותרת כי אם הפליה אסורה, בפרט כאשר עסקינן בזכויות ילדים.

"אין חולק כי האמנה בדבר זכויות הילד חלה על ילדים השוהים בתחום המדינה, בהיות מדינת ישראל צד לאמנה, והיא קובעת מפורשות בסעיף 2(א) כי מדינה שהינה צד לאמנה חייבת להבטיח את זכויות הילד הנמצא בתחום שיפוטה ללא הפליה מכל סוג שהוא: גזע, צבע, מין... לידה או מעמד. מחובתנו לזכור ולא לשכוח את דבר היותנו פליטים בגולה בעבר הלא רחוק, את עובדת היות מדינת ישראל בין המדינות הראשונות שחתמו על אמנת הפליטים, כמי שתקומתה מחיי פליטות ושואה", אמרה השופטת ברקאי.

בית המשפט קיבל את העתירה וקבע כי מניעת השתלבות הילדים במסגרות החינוך הרגילות בעיר הינה בלתי סבירה, בלתי חוקית ובלתי מידתית, אלא אם הדבר נעשה בהסכמתם ומרצונם החופשי, תוך מתן אפשרות לכל ילד להשתלב במסגרת החינוך הרגילה בעיר אילת באם הוא מבקש זאת.

ההחלטה תקפה כבר לשנת הלימודים הקרובה, שתיפתח ב-27 באוגוסט.

עיריית אילת ומשרד החינוך יישאו בהוצאות העותרים בסך של 30,000 שקל.

(עת"מ 29883-07-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:176
קומיט וכל טופס במתנה