שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לידיעת אהוד ברק: ביהמ"ש העליון צמצם ב-75% את חובה של מפלגת חץ

חדשות

לידיעת אהוד ברק: ביהמ"ש העליון צמצם ב-75% את חובה של מפלגת חץ, צילום: אברהם פורז
לידיעת אהוד ברק: ביהמ"ש העליון צמצם ב-75% את חובה של מפלגת חץ
01/08/2012, עו"ד אנה נודל

תחזיר רק 1.7 מיליון שקל מתוך 7 מיליון שקל שקיבלה ככספי מימון מפלגות ב-2006, "בהתחשב במכלול הנסיבות, לרבות שינוי המדיניות שנהגה בנושא מזה שנים רבות"

במהלך תקופת הבחירות שהתקיימו בשנת 2006, מפלגת חץ, שהורכבה מח"כים פורשי שינוי בראשות שר הפנים לשעבר, אברהם פורז, אחרי פרישת טומי לפיד, קיבלה מקדמה על חשבון כספי מימון המפלגות שמגיעים למפלגה במידה והיא נכנסת לכנסת.

מפלגת חץ זכתה בבחירות בכ-10,000 קולות ולא עברה את אחוז החסימה. המדינה הציגה כחוק דרישה מהמפלגה להחזיר את המקדמה. נציגי המפלגה טענו כי סעיף בחוק המחייב להחזיר את המקדמה אינו חל במקרה שלהם. הסעיף מסדיר בצורה מפורשת את חובת השבת המקדמה בכמה מצבים אפשריים, למשל במקרה של רשימה שלא הייתה מיוצגת בכנסת קודמת. כמו כן, החוק מסדיר באופן מפורש קיזוז מכספי המקדמה במקרה בו המפלגה ירדה בהיקף הייצוג שלה בכנסת.

נטען, כי מקרה של מפלגה שהייתה מיוצגת בכנסת היוצאת אך לא עברה את אחוז החסימה, לא הוסדר באופן מפורש. יתרה מזאת: בעבר במצבים כאלה המפלגה לא נדרשה להשיב את הכספים.

בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת המדינה בעניין וחייב את המפלגה להשיב 7 מיליון שקל. גם שופטי בית המשפט העליון בערעור קיבלו את העמדה העקרונית של המדינה לפיה המפלגה צריכה להחזיר את המקדמה. יחד עם זאת, בית המשפט העליון החליט "בהתחשב במכלול הנסיבות, לרבות שינוי המדיניות שנהגה בנושא מזה שנים רבות", להפחית את הסכום ל-1.7 מיליון שקל בלבד – צמצום של 75%. מפלגת חץ לא התמודדה בבחירות הבאות (2009).

סיעה נוספת שמונה כיום 5 חברי כנסת וסימן שאלה גדול מרחף מאחורי יכולתה להיבחר בבחירות הקרובות, היא סיעת "העצמאות" בראשות אהוד ברק, שפרשה ממפלגת העבודה. גם סיעה זו, אם אכן תתמודד כמפלגה עצמאית בבחירות 2013, תזכה למימון מפלגות – וכך עשויה לעלות שוב השאלה המשפטית של החזר כספים.

 

(ע"א  227/12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:176
קומיט וכל טופס במתנה