שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הדרך השלישית: סנקציות כספיות במקום סגירת התיק או הגשת כתב אישום

חדשות

הדרך השלישית: סנקציות כספיות במקום סגירת התיק או הגשת כתב אישום, צילום: רופ' אורן גזל-אייל
הדרך השלישית: סנקציות כספיות במקום סגירת התיק או הגשת כתב אישום
26/07/2012, רון פז

הכנסת אישרה בקריאה שלישית: תתווסף בחוק סדר הדין הפלילי אפשרות ל"סגירת תיק בהסדר" – מבצעי עבירות קלות יוכלו לשלם קנס מינהלי, לפצות את הקורבן או לעבור תוכנית טיפול, כתנאי לסגירת התיק נגדם

שינוי חשוב בסדר הדין הפלילי: לא עוד "שחור או לבן" – היינו, הגשת כתב אישום או סגירת התיק. מעתה תוכל הפרקליטות לבחור בדרך ביניים ולקיים הסדר של "סגירת תיק מותנית" – תוכל להטיל קנס מינהלי, פיצוי לקורבן או כל סנקציה שתימצא לנכון במסגרת ההסדר. הסדר מסוג זה יחול על עבירות חטא או עוון, ואף על עבירות מסוג פשע בתנאים מסוימים – והכל בתנאי שלדעת התובע העונש המתאים לחשוד אינו כולל מאסר בפועל.

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ד') פה אחד בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 66) שהגישה הממשלה. ההצעה נדונה בוועדת החוקה חוק ומשפט.

הצעת החוק שאושרה סופית קובעת, כי יש להוסיף בחוק סדר הדין הפלילי אפשרות ל"סגירת תיק בהסדר". הסדר זה מאפשר סגירת תיק חקירה נגד חשוד על אף שקיימות ראיות נגדו, בתנאים שייקבעו בהסדר שייחתם בין התובע לחשוד.

במסגרת ההסדר, התובע יתחייב להימנע מהגשת כתב אישום נגד החשוד, ולסגור את תיק החקירה נגדו אם יודה החשוד בעובדות המהוות עבירה, ויקיים את התנאים שיפורטו בהסדר. הצעת החוק קובעת בקווים כלליים באילו מקרים ניתן לערוך הסדר ומתייחסת לתנאים אותם יכלול ההסדר, כגון: תשלום לאוצר המדינה, פיצוי לקרבן (שניהם מוגבלים בסכום עד 14,400 שקל), תוכנית טיפול ואמצעים להשבת המצב לקדמותו.

בנוסף, ההצעה מתקנת את חוק זכויות נפגעי עבירה, כך  שיחול גם על תיקים שנסגרו בהסדר, בשינויים המחויבים. אישור הצעת החוק צפוי להפחית מהעומס על בתי המשפט, מתוך ציפייה שתיקים קטנים רבים ייסגרו בהסדר של הודאה וסנקציה כספית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הסדר זה יעשיר את "ארגז הכלים" העומד לרשות התביעה, ויאפשר התאמה טובה יותר בין חומרת העבירה ונסיבות ביצועה לבין חומרת התגובה החברתית המופעלת נגד העבריין. לצד זאת, הסדר זה יאפשר גם את הרחבת האכיפה על תיקים פליליים שכיום נסגרים מחוסר עניין לציבור, בין מאחר שאינם מצדיקים סנקציה פלילית ובין בשל אילוצי כוח אדם וזמן שיפוטי.

"כיום נאלץ לעיתים תובע, במקרים מהסוג הנדון, להגיש כתב אישום או לסגור את התיק, אף ששתי חלופות אלה אינן הולמות, וזאת בהיעדר אמצעי ביניים הולם. במקרים כאלה, נקיטת הליך פלילי היא לעיתים אמצעי חמור מדי בנסיבות העניין, ואילו סגירת התיק גם היא אינה ממצה את האינטרס הציבורי שבאכיפת החוק, המצדיק תגובה חברתית הולמת גם במקרים לא חמורים. ההסדר של סגירת תיק מותנית יעניק לתביעה במקרים אלה כלי מידתי והולם יותר, הן מבחינת האינטרס הציבורי והן מבחינת הפרט".

את החוק החדש יזם פרופ' אורן גזל-אייל (בתמונה) מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. החוק ייכנס לתוקף בתוך 9 חודשים.

לתיקון החוק לחץ כאן

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:20
קומיט וכל טופס במתנה