שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק הספרים אושר בקריאה ראשונה; "ספר זה לא קוטג', הוא מוצר תרבותי"

חדשות

חוק הספרים אושר בקריאה ראשונה; "ספר זה לא קוטג', הוא מוצר תרבותי", צילום: צילום: דוד שי
חוק הספרים אושר בקריאה ראשונה; "ספר זה לא קוטג', הוא מוצר תרבותי"
26/07/2012, עו"ד אנה נודל

במהלך 18 חודשים מאז הוצאה לאור של ספר חדש הוא יימכר במחיר הנקוב בלבד, שייקבע על-ידי המוציא לאור; תמלוגי הסופרים יוסדרו בחוק * הפרת החוק היא עבירה פלילית

הצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל אושרה אתמול (ד') בקריאה ראשונה בכנסת, למרות ההתנגדות הרבה בקרב רשתות הספרים, כלכלנים, מו"לים ואף סופרים רבים. החוק עבר ברוב של 33 קולות מול 2 מתנגדים.

במסגרת החוק נקבע כי במהלך השנה וחצי הראשונות מאז הוצאה לאור של ספר, הוא לא יוכל להימכר במבצע אלא במחיר הנקוב אותו ייקבע המוציא לאור. כמו כן, החוק מחייב להעביר לסופר בתקופה זו תמלוגים של 8% מהמחיר לצרכן בגין 6,000 העותקים הראשונים, ו-10% לכל עותק נוסף.

החוק קובע כי הפרתו תהווה עבירה פלילית ועוולה אזרחית. הפיקוח על אכיפתו יופקד בידי ממונה שיהיה עובד משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. בהתאם להצעה, החוק יחוקק כהוראת שעה לשלוש שנים, אותה יוכל להאריך שר התמ"ת בתנאים מסוימים.

שרת התרבות לימור לבנת, שגיבשה את הצעת החוק, אמרה במליאה כי "ספר הוא מוצר תרבותי. זה לא עוד מוצר מדף. ספר זה לא קוטג'. בענף הספרים קיימים כשלים חמורים הפוגעים גם בציבור הקוראים שהמגוון הספרותי שלהם הצטמצם, וגם בסופרים שמתקשים להתקיים מיצירתם".

תומכי החוק בטוחים שהם מטיבים עם הסופרים והצרכנים. לדברי ח"כ ניצן הורוביץ, שקידם את הצעת החוק: "ענף הספרים בישראל נקלע לכשל שוק בסיסי עקב ההשתלטות של שתי רשתות ענק, ועכשיו אפילו הרשתות נפלו לבור שכרו, יחד עם הסופרים,המו"לים ובעיקר ציבור הקוראים. המצב בו סופר מקבל 70 אגורות לספר ומרוויח פחות משכר מינימום של חודש אחד על שנים של עבודה, הוא בלתי נסבל. אם הממונה על ההגבלים העסקיים היה מבצע את תפקידו ומרסן את הרשתות, לא היה צורך בחוק. אך הוא ישב בחיבוק ידיים, ולכן החוק הוא קרש ההצלה לספרות, לסופרים ולקוראים".

במהלך הדיון במליאת הכנסת, ציינה לבנת כי היא מאמינה שהחוק יגרום להורדת המחיר הנקוב לצרכן, אולם בפועל כיום רוב הספרים לא נרכשים במחיר הנקוב אלא במסגרת מבצע, והחוק בעצם נועד להעלות את המחירים.

הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, רונית קן, קבעה במסגרת דו"ח מפורט כי שוק הספרים הוא תחרותי, צומח ודינמי, ולכן אין מקום להתערבות בו. גם הממונה על ההגבלים הנוכחי, פרופ' דיויד גילה, סבור כי שוק הספרים נמצא במגמה חיובית של תחרותיות, המחיר נמצא במגמת ירידה והפדיון של המו"לים עולה.

מתנגדי החוק טוענים כי החוק לא רק יפגע בצרכנים, אלא גם בסופרים צעירים. חוסר האפשרות להוריד את המחיר למשך שנה וחצי מגדיל את הסיכונים שלוקחים המוציאים לאור בהוצאת ספר, ולכן המו"לים צפויים להוציא פחות ספרים של סופרים לא מוכרים ללא קהל מעריצים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:220
קומיט וכל טופס במתנה