שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הטבת מס לרווחים כלואים – עניין של השקפה

חדשות

הטבת מס לרווחים כלואים – עניין של השקפה, צילום: צילום: דוד תדמור
הטבת מס לרווחים כלואים – עניין של השקפה
25/07/2012, עו"ד טלי ירון-אלדר

הטיפול ברווחים הכלואים אינו "הטבת מס" אלא הקטנת "הקנס", להשגת מטרות החוק

מיסוי הרווחים הכלואים בחברות שביקשו פטור לפי חוק עידוד השקעות הון בנוסחו הישן עלה לכותרות בתקופה האחרונה.

רווחי החברות נחשבים "כלואים" מאחר והחוק נתן פטור ממס על הכנסות החברה בתנאי שכספים אלה לא יחולקו כדיבידנד לבעלי המניות, מתוך מחשבה שכספי הרווחים הפטורים ישמשו להמשך השקעה בחברה ולעידוד הפעילות.

חברה שחילקה דיבידנד מההכנסה הפטורה שילמה "קנס" בגובה מס חברות מלא, וכן תשלום מס על הדיבידנד – חבות מס המבטלת לחלוטין את ההטבות שניתנו בעבר. התוצאה הייתה שחברות אגרו כספי רווחים שלא היו זקוקות להם לצורך השקעה בעסק או תפעולו השוטף.

מה ניתן לעשות ברווחים כלואים אלו? בחלק מן המקרים הכסף נשאר צבור בחברה בלא שנעשה בו שימוש פרט להשקעה פיננסית. במקרים אחרים, משנולד הצורך בכסף בחברות אחרות בקבוצה, נמצאו דרכים יצירתיות להעברת הכספים לאותן חברות, אם בדרך של הלוואה או השקעה בחברה הבת, ואם בדרך רכישה עצמית של מניות.

כדי למנוע מחברות לתכנן את דרכן ולשלם דיבידנד בלא לקרוא לו כך על מנת לחסוך במס, נוצרה נורמה אנטי תכנונית רחבה ביותר, לפיה כל השקעה בחברה בת, ובוודאי גם בחברה אחות, יכולה להיחשב כדיבידנד ולפיכך ישולם בגין השקעה זו "הקנס".

יצא שבמשך השנים כדי לא לשלם "קנס" גבוה, הוגבלו החברות אף בפעילות השקעה רגילה, בניגוד למטרה המקורית שלשמה נקבעו המגבלות.

הרעיון העולה עכשיו בהוראת השעה הוא רעיון מבורך ביותר. האוצר הבין שאם ברצונו שייעשה שימוש, ולו חלקי, בכספים האגורים - עליו להקטין את "הקנס" המוטל, שהרי קנס זה לא השיג את המטרה המקורית – השקעה של כל הכספים בפעילות העסקית.

מכאן בחר המחוקק להקטין את "הקנס" במקום ליצור מגבלות נוספות, דבר שללא ספק יזרים כספים נוספים למעגל הפעילות העסקית ללא חשש מעמדת רשויות המס. על כן, בהתייחס להחלטת האוצר, ההתייחסות התקשורתית לפיה מדובר בהטבת מס לחברות הענק - אינה מציגה את המצב לאשורו: הכספים בהם מדובר היו מתחייבים ב"קנס" אף אם היו מושקעים בפעילות עסקית שוטפת של חברות אחרות בקבוצה, דבר שאינו מצדיק הטלת "קנס" עליהן, שהרי מטרת הכספים הייתה המשך הפעילות העסקית של אותן חברות.

הגישה הנכונה לדעתי היא שמדובר בהקטנה הקנס המוטל, וזאת כדי שניתן יהיה להשיג ולו חלקית את מטרות החוק המקוריות.

יש לציין כי החל משנת 2012, משהבין המחוקק שכך הם פני הדברים, יצר מסלולי הטבות חדשים הזהים במהותם להטבה המוצעת בהוראת השעה. כפי שכבר אמרנו, הכל עניין של נקודת מבט.

 

הכותבת היא ראש מחלקת המסים ושותפה במשרד תדמור ושות', לשעבר נציבת מס הכנסה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:124
קומיט וכל טופס במתנה