שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רמון: "אולי בגלל שרציתי חוק ביקורת על הפרקליטות הפסקתי להיות שר המשפטים"

חדשות

רמון: "אולי בגלל שרציתי חוק ביקורת על הפרקליטות הפסקתי להיות שר המשפטים", צילום: חיים רמון
רמון: "אולי בגלל שרציתי חוק ביקורת על הפרקליטות הפסקתי להיות שר המשפטים"
24/07/2012, רון פז

דיון יצרי בוועדה לביקורת המדינה בנושא הקמת יחידת ביקורת שתבקר את הפרקליטות * ח"כ אריאל: במקביל לדיונים במשרד המשפטים – תקודם חקיקה * פרידמן: לתת סמכות להעמיד לדין משמעתי את כולם

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת שמעה היום (ג') עדות קשה מפי שר המשפטים לשעבר חיים רמון על ניהול תיקים בפרקליטות המדינה נגד בכירים בפוליטיקה הישראלית, שמנעו מהם לכהן כשרים – והביא כדוגמא את ראובן ריבלין, רפאל איתן, אביגדור ליברמן, יעקב נאמן והוא עצמו.

רמון אמר כי מיד עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים ניסה לקדם חוק לביקורת על הפרקליטות, ורמז: "כנראה בגלל זה מהר מאד הפסקתי להיות שר המשפטים". יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל, הבטיח כי במקביל לדיונים עם בכירי משרד המשפטים על סמכויות יחידת הביקורת, הוא יקדם חקיקה בעניין. היועמ"ש יהודה ויינשטיין, פרקליט המדינה לדור והמנכ"ל רוטקופף בחרו לא להגיע לישיבה. "כבר לפני חודשיים וחצי הובטח שיוקם גוף כזה, ווינשטיין עצמו אמר שהוא יוקם תוך זמן קצר. אתמול בשיחתי איתו הוא אמר שהוא בוחן, אך אין לו עדיין תאריך מחייב", אמר אריאל. שר המשפטים יעקב נאמן הבהיר מנגד כי הוא מתנגד לחקיקה כי "לא כדאי לפרק את כל המוקשים בבת אחת".

רמון הוסיף כי יחידת ביקורת פנימית במשרד המשפטים לא תפתור את חומרת הבעיה והפתרון יהיה מגוחך. לדבריו, "בעבר גם המשטרה התנגדה להקמת המחלקה לחקירת שוטרים, ומפכ"לים וניצבים הזהירו שהמשטרה לא תוכל לתפקד. וגם בהקמת נציבות  תלונות השופטים הזהירו שייפגע שלטון החוק. דווקא בפרקליטות, הגוף הכי רגיש באכיפת החוק, יש את ההתנגדות הכי תקיפה לפיקוח. כוח משחית וכוח-בלתי-מוגבל משחית באופן-בלתי-מוגבל.

"היועץ המשפטי מני מזוז הודה בציבור כי 'מצאתי בפרקליטות מדיניות של קביעת מטרות וגיוס עמדות', ואף אחד לא בדק את אמירתו הנוראה הזאת. מזוז הודה בפני שתיק רובי ריבלין שהיה פתוח שלוש שנים - הוא סגר אותו בתוך שבוע, אך ריבלין לא יכול להתלונן בפני אף אחד. גם במקרה רפאל איתן, פתחו נגדו תיק כדי למנוע מינויו כשר לביטחון פנים, והשופט סגר את התיק וסירב לשמוע את התביעה. הכרעת העם קובעת מי הם נבחרי הציבור, אך הפרקליטות מונעת מהכרעת העם להתממש, ואיש לא נותן את הדין על כך. בתיק שלי שלושה שופטים מחוזיים קבעו כי התובעת נהגה ברשלנות חמורה, מזדון, ואפילו אין נזיפה בתיקה האישי והיא עוד קודמה לפרקליטת המחוז. אולי בגלל שרציתי חוק על ביקורת לפרקליטות – הפסקתי להיות שר משפטים. הגיעה העת ללמוד ממדינות מפגרות כמו ארה"ב וקנדה, בהן יש חוק ביקורת על פרקליטות", אמר רמון.

שר המשפטים לשעבר הפרופ' דניאל פרידמן הוסיף כי בקלות רבה ניתן לחקור שר המשפטים, אך לא ניתן לחקור פרקליט מדינה או יועץ משפטי. פרידמן קרא לתת לראש יחידת הביקורת סמכות להעמיד לדין משמעתי את כולם, כולל את היועץ המשפטי לממשלה, והזהיר כי "בפרשת רמון נמנעה חקירה יסודית של הרשלנות, בה בשעה שאין בעיה לחקור ראש ממשלה ושרים".

המשנה למנכ"ל משרד המשפטים, רונן גורביץ, טען בדיון כי מבנה יחידת הביקורת הושלם כבר לפני כשלושה שבועות, אושר ע"י נציבות שירות המדינה, ובימים הקרובים ממתינים במשרד לאישור ועדת השירות ומיד לאחר שהיחידה תאושר ע"י הממשלה תתחיל לעבוד ועדת האיתור למציאת ראש היחידה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:203
קומיט וכל טופס במתנה