שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לא הולך לכלא: העיתונאי אורי בלאו הורשע בהחזקת ידיעות סודיות

חדשות

לא הולך לכלא: העיתונאי אורי בלאו הורשע בהחזקת ידיעות סודיות, צילום: צילום: BizTv
לא הולך לכלא: העיתונאי אורי בלאו הורשע בהחזקת ידיעות סודיות
24/07/2012, עו"ד אנה נודל

בלאו קיבל מידי ענת קם כ-2,000 מסמכים מסווגים שנגנבו מלשכת אלוף פיקוד מרכז; הפרקליטות מבקשת במסגרת הסכם הטיעון להטיל עליו עונש של ארבעה חודשי מאסר שיומרו בעבודות שירות

העיתונאי אורי בלאו הורשע הבוקר (ג') בהחזקת ידיעות סודיות. בית המשפט קיבל את עסקת הטיעון עליה חתם בלאו בתחילת החודש.

בלאו הודה שקיבל מענת קם, חיילת ששירתה בלשכת פיקוד המרכז, 1,800 מסמכים אותם העתיקה קם ממחשבים בלשכה של אלוף פיקוד המרכז. 180 מתוך המסמכים סווגו כ"סודי ביותר" ו-500 מסמכים סווגו כ"סודי".

בלאו פרסם חמש כתבות בעיתון הארץ לאחר שעברו צנזורה, אשר התבססו על המסמכים שהגיעו לידיו. בחלק מהכתבות הוא הציג צילום של מסמכים ובמערכת הביטחון הבינו שהייתה דליפה בצבא. בלאו זומן בספטמבר 2009 לחקירת השב"כ ונדרש להשיב את המסמכים. גם בשלב זה במערכת הביטחון לא ידעו על כמה מסמכים מדובר.

השב"כ הגיע להסכם עם בלאו לפיו העיתונאי ישיב את כל המסמכים הסודיים אשר ברשותו, וכמו כן הוסכם שייתן את מחשבו האישי שיושמד ותחתיו יקבל מחשב חדש. התמורה הייתה שלא יעמוד לדין. בלאו החזיר 50 מסמכים, חלקם בעותק נייר וחלקם במדיה מגנטית. בדיעבד הסתבר כי הוא הפר את ההסכם והחזיר רק חלק קטן מהמסמכים שבידיו.

כעבור מספר חודשים נעצרה ונחקרה ענת קם והתברר שהיא מסרה לבלאו קרוב לאלפיים מסמכים. המסמכים כללו תוכניות אופרטיביות שונות למבצעים צבאיים ואמצעי מלחמה. בכתב האישום נכתב כי חשיפת המסמכים יכלה לגרום נזק וסיכון רב אם היו מגיעים בדרך כלשהי לגורמים עוינים.

במסגרת עסקת הטיעון המדינה ביקשה מבית המשפט לגזור על בלאו עונש של ארבעה חודשי מאסר שיומרו בעבודות שירות. השופט עידו דרואין הורה לממונה על עבודות השירות להכין חוות דעת "בדבר אפשרות המרת עונש מאסר שאפשר שיוטל על הנאשם בעבודות שירות".

העסקה בעניינו של בלאו מעוררת מחלוקת ציבורית. מחד נטען כי חומרת העבירות מחייבת מאסר בפועל כפי שנגזר על שותפתו לפרשה ענת קם. מאידך נטען כי עצם חקירת עיתונאי על מקורותיו והעמדתו לדין פוגעים בחופש הביטוי ובמקצוע העיתונות.

ענת קם מרצה עונש של 4 שנות מאסר וחצי. (ת"פ 10677-07-12)

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:16
קומיט וכל טופס במתנה