שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג'"ץ דחה את העתירה נגד המאגר הביומטרי – עד לסיום הפיילוט

חדשות

בג'"ץ דחה את העתירה נגד המאגר הביומטרי – עד לסיום הפיילוט, צילום: תעודת זהות
בג'"ץ דחה את העתירה נגד המאגר הביומטרי – עד לסיום הפיילוט
24/07/2012, עו"ד אנה נודל

השופטים קבעו כי העתירה הקדימה את זמנה, אך קבעו כי יש להגדיר מחדש את מדדי ההצלחה של תקופת הפיילוט ולנסח מחדש את הצו המסדיר אותו

בג"ץ דחה אתמול (ב') את העתירה נגד הקמת המאגר הביומטרי, שהגישה האגודה לזכויות האזרח יחד מספר גורמים נוספים. השופטים קבעו כי העתירה נגד המאגר הקדימה את זמנה והיה על העותרים להמתין עד סיום הפיילוט.

יחד עם זאת, השופטים הורו לנסח מחדש את הצו המסדיר את תקופת הפיילוט. הם קבעו כי מתווה הפיילוט צריך לכלול מדדים ברורים להצלחה וכישלון, לבחון את עצם נחיצות המאגר וחלופות אפשריות. השופטים אף עמדו על חשיבותה של חוות דעת חיצונית מטעם גורם בלתי תלוי. בית המשפט קבע כי העותרים יוכלו להגיש שוב עתירה כנגד המאגר הביומטרי בתום הפיילוט.

חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע אושר בסוף שנת 2009. המאגר הביומטרי נועד לפתור את בעיית גניבת הזהות. מטרת המאגר למנוע הנפקת תעודת זהות או דרכון למי שכבר הנפיק תעודה חכמה. המאגר ימנע הנפקה של תעודה נוספת באותו שם עם תמונה של אדם אחר.

בנוסף המאגר יסייע במאבק בפשיעה - המשטרה תוכל להסתייע במאגר לאיתור חשודים שהשאירו תביעות אצבע בזירת פשע, או צולמו במצלמת אבטחה. התומכים במאגר טוענים כי הסיכונים ללא התעודות החכמות גבוהים מהסיכונים שייגרמו מהפעלת המאגר הביומטרי.

מדי שנה נאבדות ונגנבות בארץ עשרות אלפי תעודות זהות ודרכונים. בחלק מהמקרים התעודות משמשות להונאות ואף לפיגועי טרור. המאגר יכיל בצורה מוצפנת צילום פנים וסריקה של טביעת שתי אצבעות והוא לא יכלול שמות, כתובות ומספרי תעודת הזהות. לפי החוק, המאגר מוגדר כסודי ביותר והוא לא יהיה מקושר לרשת האינטרנט. הגישה למאגר תינתן למספר מצומצם של עובדים שיעברו בדיקת סיווג בטחוני על-ידי השב"כ.

טענה לפגיעה בזכות לפרטיות

העתירה לבג"ץ נגד החוק הוגשה בפברואר האחרון על-ידי העותרים פרופ' קרין נהון, אופק דורון, האגודה לזכויות האזרח והעמותה לזכויות דיגיטליות. העותרים טוענים כי המאגר פוגע בזכות לפרטיות והצביעו על סכנות אבטחה שאינן מתעוררות במערכות מבוזרות. לטענתם, ניתן לספק תיעוד לאזרחי ישראל הכולל ביומטריה בלי לקיים מאגר ביומטרי יקר ומיותר.

לאחר אישור החוק, הקים משרד הפנים רשות לניהול המאגר הביומטרי ורכש מצלמות וסורקי טביעות אצבע. בשבועות הקרובים לשכות רישום האוכלוסין יתחילו בפיילוט. במהלך תקופה זו תוצע לאזרחים תעודת זהות אלקטרונית חכמה ותמונתם וטביעות האצבע יוכנסו למאגר. במהלך הדיון בבג"ץ אתמול הודיעה נציגת המדינה, כי בכוונת משרד הפנים לפנות לתושבי המדינה ולהציע להם לתת טביעות אצבע למאגר זמני, בהתנדבות, שלא במסגרת הפיילוט וללא קשר לתיקון הצו.

למרות שהעתירה נדחתה, באגודה לזכויות האזרח מרוצים מהביקורת שמתח בית המשפט על הנוסח העמום של הצו המסדיר את תקופת הפיילוט. עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח מסר בתום הדיון כי "המדינה קיבלה למעשה את עמדת העותרים והשופטים, לפיה צו הפיילוט אינו חוקי ואינו מאפשר לבדוק את נחיצות המאגר הביומטרי. כוונת משרד הפנים להקים מאגר עוד בטרם תוקן הפגם המהותי הזה לוקה בפזיזות ובכוחנות שמאפיינים את הפרויקט המסוכן מתחילתו. בית המשפט מתח היום ביקורת על התנהלות משרד הפנים ושמר על זכותנו לשוב ולהעלות את יתר טענותינו נגד המאגר ונגד הפיילוט. ככל שמשרד הפנים  יפעל בעתיד בניגוד לחוק, אנו שומרים לעצמנו את הזכות להוסיף ולפעול באפיק המשפטי".

(בג"ץ 1516/12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:22
קומיט וכל טופס במתנה