שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לשכת עוה"ד: "רשות האכיפה והגביה משקרת לוועדה במצח נחושה"

חדשות

לשכת עוה"ד: "רשות האכיפה והגביה משקרת לוועדה במצח נחושה", צילום: רשות האכיפה והגבייה
לשכת עוה"ד: "רשות האכיפה והגביה משקרת לוועדה במצח נחושה"
23/07/2012, רון פז

מחריף מאבק לשכת עורכי הדין נגד המסלול המקוצר בלשכות ההוצאה לפועל; הלשכה טוענת: החברות גובות מהחייבים שכ"ט שזורם היישר לכיסן ומנפח את החוב

"לא יעלה על הדעת כי רשות האכיפה והגביה תציג מצגת שקרית במצח נחושה בפני ועדת חוק חוקה ומשפט, מתוך אינטרסים צרים ובמטרה ברורה לצבור כוח", כך טוענת לשכת עורכי הדין, בנייר עמדה שהפיצה היום (ב') בנוגע להליך המסלול המקוצר בלשכות ההוצאה לפועל.

הליך "המסלול המקוצר" בהוצאה לפועל מאפשר ללשכות לפעול בשם הזוכה, לגבייה באופן עצמאי (כולל הטלת עיקול על חשבונות בנק ורכב), ללא מעורבותו של עורך דין ועד לסכום של 10,000 שקל. עד כה פעל המסלול המקוצר במסגרת הוראת שעה, אלא שעל-פי הצעת חוק ממשלתית של משרד המשפטים, ייפתח המסלול באופן קבוע גם לגופים ולמוסדות כגון חברות הסלולר, הבנקים וחברות הביטוח. המסלול המקוצר מאפשר לרשמים לייצג זוכים, אשר ברובם כאמור חברות גדולות, ולנקוט בשמם בהליכי הוצאה לפועל כנגד חייבים.

לטענת לשכת עורכי הדין, "כוונת המסלול המקוצר הייתה לסייע לנושים הקטנים לממש פסקי דין ושיקים אך לא להגיש תובענות כדוגמת תביעה לסכום קצוב, שכן תיקי ההוצאה לפועל במסלול זה אמורים להיות מן הסוג שאינו נושא רכיב שכר טרחת עו"ד", טוענת הלשכה.

במכתב ששלח יו"ר פורום ההוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין, עו"ד ליאור שפירא, ליו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם, נכתב כי במסגרת הדיונים בוועדה הציגה קופת חולים כללית, העושה שימוש במסלול המקוצר, בפני חברי הכנסת נתונים שקריים ומצגי שווא אודות המסלול. עוד נכתב כי בניגוד למצגת של הכללית, לפיה התביעות הנפתחות על ידה אינן מהסוג הנושא רכיב שכר טרחת עו"ד, הרי שמדובר בנתון שיקרי שכן יש גם יש שכ"ט עורך דין בתיקי קופת חולים כללית, בהסכמת ובידיעת הרשות.       

לשכת עורכי הדין הציגה מסמכים המעידים על כך שבתביעות לסכום קצוב החברות "מכניסות" בדלת האחורית שכר טרחה שנכנס היישר לכיסן. מהמסמכים עולה כי מצד אחד קופ"ח כללית העבירה נייר עמדה שתומך בהצעת החוק וטוען כי "החוב בתיק אינו מתנפח כתוצאה מהליכי הגביה", אולם ממסמכי התיק עולה כי מתווסף סעיף שכ"ט, שהולך ישירות לכיסה של החברה.

כך למשל, על חוב של 721 שקל, נגבה בנוסף 708 שקל שכר טרחה. לפיכך, כך הלשכה, "הטענה של התומכים בהצעת החוק, חברות ביטוח, סלולר, בנקים וכו', לפיה החייבים יוצאים נשכרים ושהתיק לא מתנפח עם שכ"ט - היא פשוט לא נכונה, בלשון המעטה. עמדת הלשכה היא שלא צריך להיות בתיקים האלה שכ"ט כלל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:144
קומיט וכל טופס במתנה