שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פטנט ישראלי: 5,104 בקשות לפטנטים אושרו אשתקד במשרד המשפטים

חדשות

פטנט ישראלי: 5,104 בקשות לפטנטים אושרו אשתקד במשרד המשפטים, צילום: צילום: אייסטוק
פטנט ישראלי: 5,104 בקשות לפטנטים אושרו אשתקד במשרד המשפטים
22/07/2012, רון פז

החברות הישראליות המובילות ברישום פטנטים הן חברות היישום של האקדמיה כדוגמת ידע ויישום, לצד חברות מהתעשייה דוגמת טבע, פלסן והתעשייה האווירית * מובילות גם ברישום מדגמים וסימני מסחר

דו"ח חדש שפרסם משרד המשפטים מציג אירועים מרכזיים, שינויים ושיפורים שחלו ברשות הפטנטים ומוצגים בו נתונים סטטיסטיים המשקפים את ביצועי הרשות ב-2011. 

לפי הדו"ח, במהלך השנה בוצעו שינויים בחקיקה ושודרגו מערכות המידע במטרה לייעל ולהקל על הציבור בבואו במגע עם המערכות השונות של רשות הפטנטים. בשנה זו הושלמו כל ההכנות שבסופן קיבלו כל מחלקות הרשות את תקן ISO 9001 לאיכות.

בשנת 2011 הוגשו 6,886 בקשות פטנטים חדשות, מתוכן אושרו 5,104 פטנטים. בשנת 2011 בחנה מחלקת הפטנטים 7,596 בקשות חדשות ו-8,911 בחינות חוזרות. זמן ההמתנה הממוצע לבחינה ראשונה בישראל ירד ל-32.9 חודשים, כאשר בתחום הביולוגיה זמן ההמתנה עומד על 24 חודשים בלבד. כמו כן, קוצר זמן ההמתנה לטיפול בבקשות חוזרות לממוצע של 6 חודשים.

בין החברות הזרות המובילות בהגשת בקשות פטנטים בישראל ניתן למנות את חברת Qualcomm, חברת התרופות F. Hoffman La-Roche וגם את חברת מיקרוסופט. בין החברות הישראליות ניתן למנות את חברות היישום של האקדמיה כדוגמת ידע ויישום, לצד חברות מהתעשייה כדוגמת טבע, פלסן והתעשייה האווירית.

גם בהגשת בקשות בינלאומיות ניתן לראות כי חברות היישום של האקדמיה מובילות. במקום הראשון נמצאות "ידע", חברת היישום של מכון ויצמן למדע, ו"יישום", חברת היישום של האוניברסיטה העברית. אחריהן נמצאת "רמות", חברת היישום של אוניברסיטת תל אביב, ובמקום הרביעי מוסד הטכניון למחקר ופיתוח מבית הטכניון. הדירוג מצביע על ריבוי הקניין הרוחני הנוצר באקדמיה בישראל עליה מבקשים הממציאים להגן.

מהשוואת הנתונים הסטטיסטיים של ישראל עם נתונים משאר העולם, ניתן לראות במובהק שישראל מובילה עולמית בתחום הפטנטים: ישראל במקום ה-17 בכמות בקשות הפטנטים שהוגשו בשנת 2010, ובמקום ה-18 בכמות בקשות פטנטים ביחס לאוכלוסייתה בשנת 2010.

מדגמים וסימני מסחר: ישראל על המפה

עוד נכתב בדו"ח, כי בשנת 2011 הוגשו 1,511 בקשות חדשות לרישום מדגם, מתוכן יותר מ-1,000 בקשות מקומיות. סה"כ נרשמו 861 מדגמים. בין החברות המובילות בהגשות מדגמים בשנת 2011 ניתן למנות את חברת H. Stern, חברת Grendene ואת חברת Banana. ישראל במקום ה-23 בעולם בכמות בקשות המדגמים בשנת 2010 וגם במספר המדגמים שנרשמו בסופו של דבר.

בשנת 2011 הוגשו 3,858 בקשות לרישום סימני מסחר בינלאומיים במסגרת מערכת פרוטוקול מדריד, המאפשרת הגשת בקשה בינלאומית אחת והשגת רישומים מדינתיים במדינות החברות בפרוטוקול. בסך הכול במהלך 2011 הוגשו בישראל 8,804 בקשות לרישום סימני מסחר (לאומיות ובינלאומיות) ב-15,524 סוגי טובין, לגביהם נרשם הסימן (עליה של 3% בכמות הבקשות ושל 56% בכמות הסוגים לעומת שנת 2010). ישראל במקום ה-33 בעולם בכמות סימני המסחר שהוגשו בשנת 2010 ובמקום ה-46 בעולם בכמות הסימנים שנרשמו בשנת 2010.

לדברי מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף: "מדינת ישראל מוכרת בעולם ככר פורה ליזמות בתחומים מגוונים. צירופה של ישראל לקבוצת רשויות החיפוש הבינלאומיות, צמצום משך ההמתנה לקבלת שירות וקצב רישום הפטנטים, מעידים כולם על העשייה המשמעותית של הרשות בתחומים עליהם היא מופקדת".

לדברי ראש רשות הפטנטים, אסא קלינג: "בשנת 2011 היו המבקשים הישראלים במקום הראשון לאחר אזרחי ארצות הברית בקרב המשתמשים במשרד הפטנטים של ארצות הברית כרשות חיפוש ובחינה בינלאומית לפטנטים. בנוסף, שמרה ישראל על מעמדה בקרב המדינות המובילות בשימוש במנגנון ה-PCT, להגשת בקשות פטנט בינלאומיות. שימוש נרחב במנגנון ה-PCT ניתן לראות גם בשיתופי פעולה בינלאומיים, בהם ב-27% מבקשות PCT שמקורן אינו בישראל, חברים מדענים ישראלים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:128
קומיט וכל טופס במתנה