שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מה יש לראש עיריית טבריה נגד קבוצת גולשים בפייסבוק

חדשות

מה יש לראש עיריית טבריה נגד קבוצת גולשים בפייסבוק, צילום: צילום: פייסבוק
מה יש לראש עיריית טבריה נגד קבוצת גולשים בפייסבוק
19/07/2012, רון פז

נדחתה בקשת ראש העיר זוהר עובד למתן צו מניעה זמני שיורה לסגור את קבוצת הגולשים "להציל את טבריה", שלטענתו שמה אותו ללעג ולקלס

כוחו של הפייסבוק ככלי פוליטי כבר הופנם, והפוליטיקאים לא יכולים להתעלם ממנו. ראש עיריית טבריה, זוהר עובד, עתר למתן צו מניעה זמני המורה לאריה שנדורי, תושב טבריה, לסגור לאלתר את "קבוצת הגולשים" המכונה "להציל את טבריה" אותה הוא מנהל בפייסבוק, שלטענתו מוציאה דיבתו רעה.

שופט בימ"ש השלום בקרית שמונה, מרדכי נדל, דחה את בקשותיו של עובד למחוק את כלל התכנים המפורטים במסגרת הקבוצה בפייסבוק, להימנע מלפרסם באתר אמירות פוגעניות נוספות כלפיו במסגרת קבוצת גולשים אחרת המכונה בשם "מרימים את טבריה מהקרשים" ו/או בכלי מדיה אחרים, ולאסור עליו מלהקים קבוצות גולשים אחרות בכל מסגרת שהיא.

עובד הגיש בחודש שעבר תובענה כספית מכח חוק איסור לשון הרע בסך של 600 אלף שקל, כנגד שישה מתושבי טבריה ובכללם אריה שנדורי, בטענה כי הם מפרסמים נגדו באתר דברי תוכחה מתוך כוונה לשים אותו ללעג ולקלס. כן הוגשה בקשה למתן צו עשה במעמד צד אחד, שביהמ"ש לא נענה לה והורה על קיום דיון בבימ"ש לאחר קבלת תגובת הנתבע, וכן הורה לצרף את האתר כצד נוסף להתדיינות.

ביהמ"ש פירט את המצבים שבהם ניתן לעתור לצו מניעה בעילה של פרסום לשון הרע, לרבות לעניין קללות וגידופים. השופט נדל קבע כי בנסיבות המקרה דין בקשת ראש העיר  להידחות, הן מטעמים פרוצדוראליים והן מטעמים מהותיים.

בפן הדיוני - בין היתר בגין העובדה שראש העיר עשה דין לעצמו ולא צירף תצהיר מטעמו התומך בבקשתו, אלא של אדם שאינו קשור כלל למחלוקת, וכן עשה דין לעצמו ולא הופיע פעמיים לדיונים בביהמ"ש, חרף החלטה מפורשת של ביהמ"ש כי עליו להתייצב באופן אישי.

בפן המהותי - ציין השופט שבמשפטי לשון הרע יינתן צו מניעה זמני רק אם בית המשפט ישתכנע שהפרסום הצפוי מהווה "לשון הרע", וכן שלמשיב לא עומדת הגנה או שהגנתו מבוססת על אדני סרק. כן הוסיף, כי הפסיקה הכירה בחשיבות זכות התובע לשם טוב אם הצו לא יינתן, ומאידך מודעת גם לפגיעה בזכותו של הנתבע להתבטא באופן חופשי תוך בחינת ההשלכות הציבוריות הרחבות של פסיקתו.

עפ"י הפסיקה בבקשות לצווי מניעה זמניים, שעילתם עוולה של פרסום לשון הרע, יש להתחשב בכך שהערכים המתנגשים אינם בעלי משקל סגולי שווה, שכן "באיזון בין הערך הציבורי והאישי לשם טוב לבין הערך האישי והציבורי לחופש הביטוי, יש ליתן משקל מיוחד לערך בדבר חופש הביטוי", ומשכך צו המניעה הזמני יינתן רק אם הפגיעה הצפויה למבקש תהיה גדולה במיוחד בהשוואה לפגיעה שתיגרם למשיב אם ייאסר הפרסום.

אמנם, ציין השופט נדל, בסופו של יום יהיה על המותב אשר ידון בתיק העיקרי לקבוע האם  האמירות הבוטות בהן עשה אריה שנדורי שימוש חוסות תחת הגנת חוק איסור לשון הרע. אולם, בשלב זה התובע בחר שלא להגיש תצהיר מטעמו ושלא להתייצב לדיון בבקשה אותה הגיש במעמד צד אחד, בכוונת מכוון, מתוך מטרה להרתיע את שנדורי ואת יתר הנתבעים בתיק מלהמשיך ולפרסם את ביקורתם האישית כלפיו עד לתום ההליכים בתיק העיקרי.

אשר על כן, דחה השופט את בקשת ראש העיר על כלל ראשיה, וקבע כי יישא בהוצאות המשפט של הנתבע בלי קשר לתוצאות ההליך בתיק העיקרי, בסך של 3,000 שקל.

(ת"א 24553-06-12).

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:216
קומיט וכל טופס במתנה