שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תיקון לחוק בתי המשפט: דיון בדלתיים סגורות במקרי אלימות במשפחה

חדשות

תיקון לחוק בתי המשפט: דיון בדלתיים סגורות במקרי אלימות במשפחה, צילום: צילום: דור גרבש
תיקון לחוק בתי המשפט: דיון בדלתיים סגורות במקרי אלימות במשפחה
18/07/2012, עו"ד אנה נודל

התיקון מסמיך את בית המשפט לאפשר דיון בדלתיים סגורות בעבירות שעניינן אלימות במשפחה, גם אם יידונו בבתי משפט רגילים; התקווה: יותר נשים יתלוננו על מצוקתן

למשרדי ויצ"ו וגופים אחרים הגיעו תלונות רבות מצד נשים שמצאו את עצמן מעידות בבית משפט בדיון המתקיים בדלתיים פתוחות בעניין אלימות במשפחה. כדי למנוע מקרים כאלו, אושר אתמול (ג') תיקון לחוק בתי המשפט הקובע כי כחריג לכלל פומביות הדיון, ביהמ"ש יהיה רשאי לדון בדלתיים סגורות בעבירות אלימות במשפחה. החוק הועלה ביוזמתן של חברות הכנסת נינו אבסדזה,  זהבה גלאון, שלי יחימוביץ', מירי רגב ועינת וילף.

כיום, דיונים המתקיימים בבית המשפט לענייני משפחה מתקיימים בדלתיים סגורות, אלא אם בית המשפט מורה על דיון פומבי. אולם במקרים רבים, תביעות אלימות במשפחה נדונות כתביעות פליליות, בבתי המשפט השלום והמחוזי, ומשכך נדונות בדלתיים פתוחות. התיקון המוצע מסמיך את בית המשפט לדון בדלתיים סגורות בעבירות שכאלו גם בערכאות שאינן ביהמ"ש לענייני משפחה. בדברי ההסבר נכתב כי כך "ניתן יהיה לקיים דיון בעניינים אישיים שלא בפומבי, אם בית המשפט ראה צורך בכך, ולמנוע פגיעה בתא המשפחתי מעבר לנדרש". הצעת החוק נוסחה ביוזמת הלשכה המשפטית, האגף לקידום מעמד האישה וויצ"ו ישראל.

יוזמת החוק, ח"כ נינו אבסדזה, אמרה היום: "החוק נולד מצורך אמיתי של נשים שהתלוננו על אלימות במשפחה ומצאו עצמן מעידות על מערכת היחסים האינטימית, על האלימות וההשפלה שספגו, בפני בית משפט מלא בחברים ובקרובי משפחה. זהותן הייתה גלויה לכל וכולם היו מעורבים במשפט, כאשר מדובר פעמים רבות בחוויות שגם כך קשה להן לחשוף בפני בית המשפט, קל וחומר בפני כל עם ישראל. השמירה על פרטיותן של המתלוננות תעודד נשים להתלונן ולשבור את מעגל האלימות. החוק הזה הוגש בשם כל הנשים הללו שעודן חוששות להתלונן, ואני מברכת על כניסתו לספר החוקים."

לדברי יו"ר מר"צ, ח"כ זהבה גלאון: "הצעת החוק באה להבטיח לאותן נשים אמיצות, שחוו עבירות אלימות והחליטו להתלונן ולהיאבק על חירותן, שהן תוכלנה ליהנות מחיסיון ולא יחששו שזהותן תיחשף תוך כדי ההליך המשפטי נגד הגורם המכה. יש להצעה הזו חשיבות רבה עבור לא מעט נשים שעדיין חוששות לגדוע את מעגל האלימות נגדן ולהתלונן, והיא עשויה להיות נקודת אור בכל שלבי המשפט הכרוכים ממילא בסבל רב למתלוננות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:64
קומיט וכל טופס במתנה