שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרפורמה בהוצאה לפועל מתקרבת: התאמת אמצעי האכיפה לסוגי החייבים

חדשות

הרפורמה בהוצאה לפועל מתקרבת: התאמת אמצעי האכיפה לסוגי החייבים, צילום: pixabay
הרפורמה בהוצאה לפועל מתקרבת: התאמת אמצעי האכיפה לסוגי החייבים
17/07/2012, עו"ד אנה נודל

הוועדה לשיפור הליכי האכיפה והגבייה ממליצה להנהיג "מסלול ירוק" לחייב משתף פעולה, ו"מסלול אדום" לבעל יכולת משתמט; כן תופרד פשיטת רגל רגילה ופשיטת רגל קטנה של עד מיליון שקל

הוועדה לשיפור וייעול הליכי האכיפה והגבייה, בראשות השופט עודד מאור, הגישה אתמול (ב') את מסקנותיה לשר המשפטים יעקב נאמן. הוועדה מונתה באפריל 2009 והעבירה מסקנות ביניים במארס 2010. המלצות הביניים אומצו והן נמצאות בשלבי יישום שונים. מטרת הוועדה הייתה לבחון את ההיבטים האופרטיביים והיישומיים של מערכת ההוצאה לפועל נוכח הרפורמה בהוצאה לפועל (תיקון 29).

הוועדה נדרשה להעלות רעיונות ויוזמות לשיפור מנגנוני האכיפה והגבייה. השופט מאור כתב כי "המלצות הוועדה מבקשות להוציא לפועל מציאות חברתית כלכלית חדשה. מחד מבקשת הוועדה למצב את רשות האכיפה והגבייה כגוף המוביל באכיפת פסקי דין וגביית חובות וליתן בידה כלים יעילים לעשות זאת. מאידך, סבורה הוועדה כי יש לתת מענה לחייבים שאינם יכולים לשלם את חובם בין במסגרת מערכת האכיפה והגבייה, ובין במסגרת הליכי פשיטת רגל". בישיבות הוועדה השתתפו נציגי איגוד הבנקים, עורכי דין העוסקים בתחום ההוצאה לפועל, נציגי הסיוע המשפטי, נציגי ארגונים חברתיים ועוד.

מסלול אדום, מסלול ירוק

הוועדה מציעה מסגרת רעיונית חדשה של מסלול אדום ומסלול ירוק. חייבים שייכנסו למסלול הירוק הינם חייבים העושים כל שביכולתם כדי לשלם את חובותיהם. המערכת תפעל כדי להקל עליהם להסדיר את החובות בהקדם האפשרי. הוועדה מציעה להרחיב את אמצעי התשלום, להקל על ביצוע פעולות והגשת בקשות, לתת גישה ישירה למידע בתיק ולהעניק מידע והדרכה לחייבים.

לעומת זאת, חייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו יכנס למסלול האדום ויופעלו נגדו הליכי אכיפה חמורים יותר. בין היתר הוועדה ממליצה לפרסם את שמו במרשם חייבים משתמטים. כדי לצאת מהמסלול האדום החייב יצטרך לשתף פעולה עם הזוכה ומערכת האכיפה.

כמו כן הוועדה ממליצה לעשות הפרדה בין "פשיטת רגל קטנה" של עד מיליון שקל לבין "פשיטת רגל רגילה" של מעל למיליון שקל. בהתאם להצעה, הליכי פשיטת רגל קטנה יתנהלו במסגרת הליכי ההוצאה לפועל ובית המשפט המוסמך יהיה בית משפט השלום. ההליכים בפשיטת רגל רגילה יתנהלו כפי שהם מתנהלים כיום - אצל כונס הנכסים הרשמי. 

בנוסף, הוועדה ממליצה להפנות חייב שיש באפשרותו להחזיר חלק משמעותי מסכום החוב למסלול הבראה כלכלית במסגרת הליכי ההוצאה לפועל, במנגנון של הסדר תיקים. 

יישום המלצות ביניים

במסגרת המלצות הביניים שהוגשו בשנת 2010, הוועדה הציעה לסגור תיקים המצויים במצב של חוסר מעש. בשנת 2010 היו במערכת למעלה מ-900 אלף תיקים בגניזה. מדובר בתיקים בהם לא בוצעה כל פעולה, לא על-ידי הזוכה ולא על-ידי החייב, במשך שנתיים לפחות. ההמלצה יושמה ובעקבות הוראת שעה נסגרו 700 אלף תיקים.

בנוסף בוצע תיקון בתקנות ופרק הזמן לסגירתו של תיק ללא מעש קוצר. כמו כן, בעקבות המלצות הביניים יזמה הרשות בשנת 2011 מבצעי גבייה במשותף עם כמה חברות גדולות במשק, ביניהן הבנקים לאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות, יס, סלקום, ופלאפון. במהלך מבצע הגבייה ניתנו לחייבים הנחות של עשרות אחוזים ותיקים רבים נסגרו.

הוועדה המליצה אז לספק במהירות מידע עבור חייבים חדשים, וכתבה כי חייבים חדשים הנתקלים בהליכי הוצאה לפועל אינם יודעים בהכרח כיצד לפעול ועד כמה חשוב להתגייס במהירות לסגירת החוב לפני שיצבור ריבית והצמדה. הסכנה היא שככל שיימשכו ההליכים ילך ויתפח החוב עד למצב שהחייב יתקשה לשלם את חובו, גם אם ירצה בכך. בעקבות ההמלצה, פורסם לאחרונה מכרז להקמת מוקד שירות חדש שיבצע פנייה טלפונית לחייבים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:220
קומיט וכל טופס במתנה