שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת החוקה אישרה: המדינה תהיה חסינה מפני תביעות נזיקין בגין פעולות מלחמתיות

חדשות

ועדת החוקה אישרה: המדינה תהיה חסינה מפני תביעות נזיקין בגין פעולות מלחמתיות, צילום: צילום: דובר צה"ל
ועדת החוקה אישרה: המדינה תהיה חסינה מפני תביעות נזיקין בגין פעולות מלחמתיות
09/07/2012, רון פז

החוק יאפשר להכריז על רצועת עזה כשטח אויב ולחסום תביעות נזיקין מצד תושבי הרצועה, רטרואקטיבית מאז מועד תוכנית ההתנתקות * רק בתי המשפט בירושלים ובדרום יוכלו לדון בתביעות אלה

ועדת חוקה אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הנזיקין, שיעניק חסינות למדינה מפני תביעות אזרחיות שנגרמו עקב פעולות מלחמתיות.

הצעת החוק המקורית ביקשה להעניק למדינה חסינות גורפת מפני תביעות נזיקין, לרבות תחולה רטרואקטיבית. בנוסף, ההצעה ביקשה לקבוע כי כל תביעות נזיקין כנגד המדינה בגין פעולות מלחמתיות ידונו רק בבית המשפט בירושלים. אולם, בשל הביקורת הרבה שהושמעה בדיוני הוועדה כנגד הצעת החוק, ההצעה שונתה.

עפ"י הצעת החוק שאושרה בוועדה, המושג "פעולה מלחמתית" יפורש כ"פעולה בעלת אופי לוחמתי בהתחשב במכלול נסיבותיה ובכלל זה בהתחשב במטרת הפעולה, במיקומה הגיאוגרפי או באיום הנשקף לכוח המבצע את הפעולה".

הצעת החוק אף מרחיבה את ההגנה של המדינה מפני תביעות של נתין אזור שיוגדר ע"י הממשלה כשטח אויב. הרחבת ההגדרה תאפשר למדינה להתגונן מפני תביעות של נתין של אזור שאינו מדינה, כדוגמת רצועת עזה, אם זו תוכרז כשטח אויב. תחולת הסעיף תהיה רטרואקטיבית מיום ההינתקות מרצועת עזה (אוגוסט 2005).

עוד קובעת הצעת החוק, כי תביעות נזיקין כנגד המדינה בגין פעולות לחימה ידונו בבתי המשפט במחוזות ירושלים והדרום בלבד. נוכח סעיף זה, כל התיקים שנדונים כעת בבתי המשפט ברחבי הארץ במחוזות שאינן ירושלים והדרום וטרם הגיעו לשלב ההוכחות, ינוידו. עפ"י הערכת גורמים במשרד המשפטים, חלק ניכר מ-1,100 התיקים הנדונים כעת ברחבי הארץ יועברו למחוזות ירושלים או לדרום.

ממסמך שהוגש לוועדה ע"י משרד הביטחון עולה, כי לבתי המשפט ברחבי הארץ הוגשו 996 תביעות בגין נזקי גוף ו-128 תביעות בגין נזקי רכוש. בנוסף, על מנת לקצר את ההליכים ולמנוע הליכים מיותרים, בתי המשפט יחויבו לדון בטענת הגנה של המדינה "פעולה מלחמתית" מיד כשזו תיטען, ולא להותיר את הדיון בה לסוף ההליך.

ח"כ דב חנין, שהתנגד להצעת החוק, אמר: "החוק בעייתי הן מבחינה משפטית והן מבחינה מוסרית. המדינה מבקשת לשלול פיצויים מאזרח שהמדינה פגעה בו. הגיע הזמן שמנסחי החוקים יבינו שאנו בעידן שבו המשפט הבינ"ל משתנה ומקבל שיניים, ובפרט לאחר הקמת ביה"ד הבינ"ל בהאג. מדינות רבות נוטלות סמכות אוניברסליות ומנהלות הליכים שיפוטיים על פעולות שנעשו מחוץ לגבולות מדינותיהם. הצעת החוק מבקשת להרוס את המנגנונים הפנימיים ובכך לחשוף את חיילי צה"ל לתביעות בינ"ל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:163
קומיט וכל טופס במתנה