שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כישלון מוחלט לחוק ברית הזוגיות: רק 37 זוגות ניצלו את החוק בשנה וחצי

חדשות

כישלון מוחלט לחוק ברית הזוגיות: רק 37 זוגות ניצלו את החוק בשנה וחצי, צילום: צילום: ג'ייסון האצ'נס
כישלון מוחלט לחוק ברית הזוגיות: רק 37 זוגות ניצלו את החוק בשנה וחצי
08/07/2012, עו"ד אנה נודל

 

חוק ברית הזוגיות מאפשר רק לשני בני זוג המוגדרים חסרי דת להינשא בנישואים אזרחיים; מנכ"ל חדו"ש הרב רגב: "הגיע הזמן להעביר חוק נישואים אזרחיים אמיתי"

רק 37 זוגות נרשמו בברית זוגיות מאז הונהג מרשם ברית הזוגיות לפני יותר שנה וחצי. זהו קצב ממוצע של שני זוגות בחודש בלבד. כך עולה מנתונים שמסר רשם ברית הזוגיות, עו"ד יוסי הרשלר, לאתר חדו"ש. לפי ההערכה של עמותת חדו"ש, הפועלת לחופש דת ושוויון, הפוטנציאל המרבי להסדר זה הוא 200 זוגות בשנה. בפועל מעט מאוד זוגות מנצלים את האפשרות להירשם בברית זוגיות.

בתקופת  ממשלת שרון- שינוי הציעה ועדה קואליציונית בראשות ח"כ רוני בר-און, אז איש הליכוד, להנהיג בישראל רישום זוגיות במקביל לרישום הנישואים. הרעיון היה שהמונח נישואים ייוחד להליך הדתי. כל אזרח שיבחר ברישום זוגיות בעצם יעיד על עצמו באופן סימלי שאינו רוצה להינשא כהלכה, ולכן לכאורה לא יצטרך גם להתגרש בגירושים דתיים.

במארס 2010 אישרה הכנסת, ביוזמת מפלגת ישראל ביתנו ובהסכמת הרב הראשי הספרדי שלמה עמאר, הצעת חוק שמאפשרת לבני זוג, ששניהם חסרי דת, להירשם בברית זוגיות. החוק לא מאפשר רישום בברית הזוגיות לזוגות שרק אחד מהם הוא חסר דת. רשם ברית הזוגיות, הפועל במשרד המשפטים, החל לפעול בראשית נובמבר 2010. שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר אז ש"אישור החוק הוא פריצת דרך משמעותית בענייני דת ומדינה. מדובר באחד הרגעים הנרשמים בדפי ההיסטוריה של הכנסת".

לדברי מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, "חוק ברית הזוגיות נכשל כישלון חרוץ. החוק הוצג כמהלך היסטורי אבל התגלה כמהלך מביך". רגב קרא לאנשי ישראל ביתנו "להסיק מסקנות ולדרוש להעביר חוק נישואים אזרחיים אמיתי". לדברי רגב, "רק חוק כזה יעניק פתרון אמיתי למאות אלפי האזרחים הישראלים שאינם יכולים להינשא בנישואים אורתודוכסיים או שאינם מעוניינים בכך. המצב הנוכחי מפלג את העם והופך את הזוגות הבודדים הנרשמים בברית הזוגיות למעין כת של מצורעים".

עד היום לא נתנה מדינת ישראל פתרון כלשהו ליהודי המבקש להינשא ללא יהודי. זוגות מסוג זה – מאות רבות בשנה – נאלצים לנדוד מעבר לים ולהינשא בחו"ל, בהיעדר כל אפשרות חוקית להינשא בישראל.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:12
קומיט וכל טופס במתנה