שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > למרות חוק יחסי ממון: דירה שרכש הבעל לפני הנישואין – תחולק עם גרושתו

חדשות

למרות חוק יחסי ממון: דירה שרכש הבעל לפני הנישואין – תחולק עם גרושתו, צילום: צילום: ג'ונג פון מאט
למרות חוק יחסי ממון: דירה שרכש הבעל לפני הנישואין – תחולק עם גרושתו
05/07/2012, רון פז

ביהמ"ש קבע כי עצם הבטחת הבעל לרשום את הדירה גם על שם אשתו מצביעה על כוונת שיתוף, גם אם בני הזוג התגוררו בדירה רק שנתיים

זוגות נשואים רבים חולקים רכוש שרשום רק על שמו של אחד מהם – דירה, רכב, מגרש וכיו"ב. כל עוד היחסים תקינים הדבר נתפס כעול שיום אחד יש לסדר, אך כשהיחסים עולים על שרטון עלול הצד שלא שותף בבעלות הפורמלית להיפגע.

זוגות שנישאו לאחר 1.1.1974 חל עליהם חוק יחסי ממון, ממנו עולה כי דירת מגורים הרשומה על שם אחד מבני הזוג טרם הנישואין אינה באה במסגרת איזון המשאבים המתבצע עם פרידתם, כלומר תישאר בבעלות בן הזוג שרכש אותה לפני הנישואין.

כך היה במקרה של בני זוג מדרום הארץ, שנישאו בשת 1993 ונפרדו ב-2007. הבעל רכש את הדירה מכספו כשנתיים לפני נישואיהם, ולאחר הנישואין בני הזוג התגוררו בדירה כשנתיים נוספות. עם התרחבות המשפחה הם השכירו את הדירה, עברו למען אחר, ומימנו את החזרי המשכנתא מתקבולי שכר הדירה. הדירה הייתה ורשומה על שמו של הבעל בלבד.

האישה טענה כי חרף רישום הזכויות בדירה על שם בעלה בלבד, בין הצדדים הייתה כוונת שיתוף מלאה לגבי הדירה ולפיכך הינה נכס משותף. הצדדים התייחסו לדירה כאל דירתם המשותפת והיא היוותה חלק בלתי נפרד מהעתודות הכלכליות של המשפחה, ובפועל הינה הנכס העיקרי והיחידי של הצדדים.

הבעל טען מאידך שבני הזוג התגוררו בדירה רק שנתיים, הדירה לא נרכשה לצורך נישואיהם ורכישתה מומנה מכספים שקיבל מהוריו (40%) וכן ממשכנתא (60%) שנטל טרם נישואיו ושפרע מידי חודש בחודשו מחשבון הבנק שלו.

בית המשפט לענייני משפחה בקרית גת קבע, כי מן התשתית הראייתית שהוצגה עולה כי אין ברישום הפורמלי של הדירה על שם הבעל בלבד כדי ללמד שבין הצדדים לא הייתה כוונת שיתוף. "נהפוך הוא, הצדדים התגוררו יחד בדירה עובר לנישואיהם ולאחריהם, וחיו יחדיו במסגרת משפחתית משך 14 שנה. הצדדים הביאו לעולם שני ילדים ועל אף שניהלו חשבונות בנק נפרדים, הם ניהלו ונשאו בנטל כלכלת הבית במשותף. אם לא די בכך, הנתבע עצמו הבטיח לתובעת כי ירשום את הזכויות בדירה גם על שמה. בכך יש ללמד מחד, כי בכוונת הבעל היה לשתף את האישה בדירת המגורים, ומאידך, כי לאישה היה על מה שתסמוך כי הזכויות בדירה רשומות על שם שניהם".

מכאן קבע ביהמ"ש כי הורם הנטל להוכיח כי הצדדים אכן התכוונו, ובפועל גם יצרו בדירה - כוונת שיתוף. ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית להירשם כבעלת מחצית הזכויות בדירה והורה על פירוק השיתוף בדירה בדרך של מכירתה בשוק החופשי למרבה במחיר.

(תמ"ש 4692/07)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:210
קומיט וכל טופס במתנה