שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הולילנד – סיכום היום השלישי: דני דנקנר על המוקד

חדשות

הולילנד – סיכום היום השלישי: דני דנקנר על המוקד, צילום: צילום: בוצ'צ'ו
הולילנד – סיכום היום השלישי: דני דנקנר על המוקד
04/07/2012, עו"ד אנה נודל

עד המדינה: דנקנר סייע בהפחתת חובו של מהנדס העיר ירושלים בבנק הפועלים, בתמורה לתמיכתו בפרויקט; העברתי שוחד לאורי לופוליאנסקי בסך 2-2.5 מיליון שקל באמצעות מתן תרומות ליד שרה

ביום השלישי לדיונים בתיק הולילנד, עד המדינה ש"ד החל לספר על מעורבותו של יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, אשר מעורב בפרשת תעשיות המלח הכרוכה בכתב האישום בפרשת הולילנד.

הדיונים הראשונים בתיק מתמקדים בינתיים בפרש המרכזית הולילנד, ושמו של דנקנר עלה בעקבות מעורבותו בהסדרת חובו של אורי שטרית. שטרית, שהיה מהנדס העיר של ירושלים, התנגד לפרויקט הולילנד עד שנת 2002, אז נפטר אחיו והותיר אחריו לכאורה חובות להם הוא היה ערב.

לדברי ש"ד, בתמורה לתמיכה בפרויקט הולילנד הוא הבטיח להסדיר את חובותיו של שטרית. עוזרו של ש"ד, מאיר רבין, פנה לדנקנר, שהיה אז בתפקיד בכיר בבנק הפועלים, וביקש ממנו להפחית את חובו של שטרית לבנק. העד הסביר שדנקנר נענה לבקשה של העוזר שלו לסייע לשטרית, "כי באותה עת הוא היה זקוק לרבין לצורך הסדרת נושא חשוב במינהל מקרקעי ישראל" – כשהכוונה היא לפרשת חברת המלח.

כמו בפרשת הולילנד, גם בפרשה זו מדובר בשינויי ייעוד הקרקע שרשומה במינהל מקרקעי ישראל. חברת תעשיות מלח רצתה לשנות את ייעוד הקרקע שבבעלותה מעיבוד מלח למגורים. לפי כתב האישום, כדי לקדם את הפרויקט העביר דנקנר בעזרת מאיר רבין שוחד למנהל מינהל מקרקעי ישראל דאז, יעקב אפרתי, שאף הוא נאשם בתיק.

כמו כן, במהלך הדיון סיפר ש"ד על מתן השוחד לראש העיר ירושלים לשעבר, אורי לפוליאנסקי. עד המדינה סיפר שאת כספי השוחד ללופוליאנסקי הוא העביר באמצעות מתן תרומה לארגון יד שרה. לופליאנסקי בתקופה המדוברת היה ראש אגף ההנדסה בעיר. בפגישה ראשונה שהתקיימה בין עד המדינה ללפוליאנסקי הוא סיפר לעד על החשיבות הרבה של יד שרה. לופוליאנסקי הקים את עמותת יד שרה בשנות ה-70 יחד עם אשתו, ובמקביל לכהונתו כסגן ראש עיר בשנים 1993-2003 הוא היה יושב ראש העמותה.

לדברי ש"ד, כשהוא הציג בפניו את פרויקט הולילנד, לופוליאנסקי אמר שהפרויקט "לא נראה לו, כי זה יוצא בדיוק בתוך ירושלים וזה לא מתאים בדיוק לירושלים בסדרי הגודל ובסדרי הבנייה". לאחר הפגישה הזו, ש"ד הודיע על כוונתו לתרום ליד שרה.

לדבריו, לאחר שהועברו התרומות, לופוליאנסקי שינה את עמדתו בעניין הפרויקט. בתמורה לכספים שהועברו ליד שרה, לופוליאנסקי "זירז את כל ההפקדה להתנגדויות, הוא זירז את הדיון בהתנגדויות ודחייתן, וכמובן את האישור הסופי של התב"ע" – כך לפי עדותו של ש"ד.

לדברי ש"ד, לופוליאנסקי פנה אליו מספר פעמים בבקשה לתרומות ליד שרה. הוא ביקש תרומות עבור סניפים בהרצליה, באר שבע וירושלים, תרומה להקמת בתי כנסת, רכישת ארון קודש מיוחד וכיסאות גלגלים לנכים. לטענת העד, בסך הכול הועברו ליד שרה 2-2.5 מיליון שקל.

לופוליאנסקי מכחיש שביקש מש"ד תרומות ליד שרה, או שעשה קישור כלשהו בין התרומות לעמותה לבין קידום פרויקט הולילנד.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה