שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עד המדינה בפרשת הולילנד: "הבנו שביושר לא ניתן יהיה להשיג את מבוקשנו"

חדשות

עד המדינה בפרשת הולילנד: "הבנו שביושר לא ניתן יהיה להשיג את מבוקשנו", צילום: צילום: Adiel
עד המדינה בפרשת הולילנד: "הבנו שביושר לא ניתן יהיה להשיג את מבוקשנו"
02/07/2012, עו"ד אנה נודל

סיכום היום הראשון מהמשפט שמסעיר את המדינה * לדברי העד, במהלך חמש שנים הועברו באמצעותו כספי שוחד בסך 9 מיליון שקל; דוברו של אולמרט: "אסופה של סיפורי אלף לילה ולילה"

נפתח המשפט באחד מכתבי האישום הגדולים והחמורים כנגד עובדי ציבור בתולדות המדינה. בין 13 הנאשמים בתיק ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי ויושב ראש דירקטוריון בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר.

בתחילת הדיון אמרה התובעת, עו"ד ליאת בן ארי מפרקליטות מחוז תל אביב, כי "המשימה שהוטלה על כתפינו היא משימה נכבדה ומשמעותית, יוצאת דופן בהיקפה ובחשיבותה. אינטרס הציבור הוא אשר נפגע פה קשות. אם אכן הועברו תשלומי שוחד לשורה ארוכה של בכירים במתכונת שאפשרה את קידומם של הפרויקטים הנדל"ניים - מוטל עלינו להביא את האחראיים לדין".

העד הראשון שעלה לדוכן העדים אתמול היה עד המדינה ש', בן ה-75. לפני שפתח בעדותו פנה אליו השופט דוד רוזן: "דבר חופשי, אין לך חשבון עם אף אחד, תרגיש הכי נוח שבעולם".

בתחילת עדותו, עד המדינה סיפר שלאחר היכרותו עם הלל צ'רני הוא התחיל בשנת 1993 לעבוד בתור מנהל פרויקט הולילנד. "אני הייתי האחראי על הקשרים עם הרשויות והגשת כל הבקשות מול הרשויות, לעמוד בפני הוועדות הסטאטוטוריות וכן לנהל משא ומתן עם משקיעים. מול הרשויות הייתי צריך להציג את התוכניות ולשכנע את הרשויות לאשר את הפרויקט. צ'רני התחייב שהוא יעמוד מאחורי כל ההתחייבויות הכספיות. אני טיפלתי בהגשת ההיתרים למוסדות התכנון ועמדתי בקשר עם נבחרי הציבור בקשר לפרויקט. את שכרי שילמה חברת הולילנד בראשות צ'רני. בסופו של יום, בהחלט עמדתי ביעדים בגלל פעולות עברייניות שעשיתי בידיעת ובאישור ובמימון צ'רני. הצלחנו להשיג אישור ל-311 אלף מ"ר, שזה השטח העיקרי בכל התב"ע", אמר העד.

עד המדינה סיפר כיצד שכנע את צ'רני לקדם את הפרויקט באמצעות מתן שוחד: "הבנו שביושר לא יהיה ניתן להשיג את מספר המטרים שלדעתי ניתן להשיג, אלא אם נצליח להגיע לשיתוף פעולה עם נציגי ציבור שיהיו מוכנים לשתף איתנו פעולה, בין היתר בתשלומי שוחד בצורה זו או אחרת. קיימנו מפגש ארוך מאוד, אולי אף יותר מאחד, כשאמרתי שאני מוכן להיות בפרונט ולקבל על עצמי את האחריות לכל הדברים בתנאי שברור לו שזה כרוך בעבירות ובתשלומים. אחרי כמה ימים הלל צ'רני נתן את הסכמתו לכך".

בהמשך העד הפליל את אורי לופוליאנסקי, שהיה אז יו"ר הוועדה המקומית, ואת אהוד אולמרט, שהיה ראש העיר. "הם היו האנשים המרכזיים שהיו צריכים בכלל לתת את הבלסינג (ברכה) שלהם, שבלעדיהם התוכנית לא יכלה לקום. סוכם שצ'רני ייתן את השוחד", אמר עד המדינה. הוא סיפר שצ'רני העביר באמצעותו בין השנים 94 ל-99 תשעה מיליון שקל כשוחד.

השטח לדיור הוגדל פי 27

התוכנית המקורית ייעדה 75% מהשטח במתחם הולילנד למלונאות, ו-6,000 מ"ר לדיור. "בפועל אושר כ-160 אלף מ"ר לדיור. התוכנית שאושרה משנה דרסטית את כל המראה של ירושלים באותה סביבה. עוד לא היה פרויקט בגובה כזה או בצפיפות כזו", אמר עד המדינה.

מצבו הבריאותי של עד המדינה לא אפשר לו להעיד למשך כל שעות הדיונים. הוא ניגש אל דוכן העדים כשהוא נעזר במקל הליכה. במהלך העדות הוא דיבר לאט וידיו רעדו. הפרקליטות ביקשה לפני תחילת הדיונים לקצר את שעות העדות בשל מצבו הבריאותי של עד המדינה, אך השופט דוד רוזן דחה את הבקשה. ביום הראשון של הדיונים העדות נפסקה לאחר שש שעות, לאחר בקשות חוזרות של הפרקליטות.

בפתח הישיבה הפרקליטה בפרשה התייחסה לעדות של עד המדינה ואמרה: "נדירים המקרים שאיש שנטל חלק מרכזי כל כך בתוכנית עבריינית ובמתן השוחד אל נבחרי הציבור מגיע ומספר את הסיפור כולו, ומכאן מרכזיותו של העד בהוכחת האישומים. לולא התייצב לחשוף את הסודות האפלים ניתן להניח כי העבירות הללו לא היו נחשפות לעולם". בתמורה לעדות שלו, העד יקבל מהמדינה קצבה חודשית בסך כ-11 אלף שקל לשש השנים הקרובות, והמדינה תוותר על חוב גדול של כמיליון שקל לרשויות המס.

אמיר דן, יועץ התקשורת של אהוד אולמרט, מסר בתגובה: "טענותיו של עד המדינה נגד אולמרט הן אסופה של סיפורי אלף לילה ולילה, ממוחו הקודח של עד מדינה מפוקפק ושקרן. במקום להכניס אדם זה מאחורי סורג ובריח, עשתה עמו הפרקליטות יד אחת, קנתה את עדותו במיליונים וממשיכה, אפילו היום בזמן שהוא מעיד, להסתיר מהציבור את זהותו ופרטים רבים ממה שהובטח לו."

פורטל "תקדין" יתאר את השתלשלות המשפט יום אחר יום.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה