שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש העליון: פטור רטרואקטיבי מארנונה למוסד חינוך

חדשות

ביהמ"ש העליון: פטור רטרואקטיבי מארנונה למוסד חינוך, צילום: צילום: משה מילנר, לע"מ
ביהמ"ש העליון: פטור רטרואקטיבי מארנונה למוסד חינוך
28/06/2012, עו"ד אנה נודל

מרכז השיקום אילנית יוכל לקבל פטור רטרואקטיבי מארנונה גם על התקופה לפני הכרתו כמוסד חינוך; ביהמ"ש מציע להחיל את עקרון האשם התורם גם בתחום המשפט המנהלי

בית המשפט העליון קבע אתמול (ד') כי מוסד חינוכי יוכל לקבל פטור מארנונה בדיעבד גם על התקופה בה המוסד טרם הוכר כ"מוסד חינוך". בית המשפט דן בערעור של מרכז השיקום אילנית על סירוב המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור להעניק פטור רטרואקטיבי בתשלום ארנונה.

המוסד החינוכי שנדון בתיק הוא בית ספר לחינוך מיוחד שהופעל בתחום המועצה משנות ה-60 עד סוף 2008. המועצה הגישה בסוף שנת 2006 דרישה לתשלום בגין חוב הארנונה עבור השנים 2000-2006. מרכז השיקום אילנית סירבו לשלם את הדרישה, בטענה שהחוק מעניק פטור מארנונה למוסד חינוך -  אלא שמרכז השיקום לא קיבל הכרה כזו, משום שכלל לא פנה באופן מסודר בבקשה להכרה כמוסד חינוך לממונה מטעם משרד הפנים.  

השופטת דפנה ברק ארז כתבה בפסק הדין, כי "המינהל התקין והשכל הישר מחייבים כי הפנייה לקבלת פטור תיעשה מראש - הן כדי להקל על בדיקת עמידתו של המבקש בתנאי הפקודה, והן כדי למנוע שיבוש בתכנון התקציבי של הרשויות המקומיות. עם זאת, אין ללמוד מנוסחו של הסעיף כי הסמכות המעוגנת בו שוללת, במישור הפורמאלי, הענקת פטור גם באופן רטרואקטיבי".

יחד עם זאת, בית המשפט קבע כי המוסד אינו זכאי לקבל פטור בגין השנים 2004-2008. זאת מכיוון שהמועצה המקומית פנתה בתקופה זו להנהלת המוסד והפנתה את תשומת לבם לנהלים אותם צריך למלא כדי לקבל את הפטור. בית המשפט החליט שהממונה מטעם משרד הפנים "רשאי לשקול עובדה זו, על סמך תגובות הצדדים, ואם ירצה בכך לעדכן את החלטתו בכל הנוגע להיקף ההכרה הרטרואקטיבית במערערת כמוסד חינוך".

בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות של מרכז השיקום. בסוף פסק הדין ציינה השופטת כי במקרה מן הסוג הזה, בו "שני הצדדים להתדיינות חרגו מנורמת ההתנהגות המתחייבת", יש מקום להכיר בעיקרון של אשם תורם גם במערכת היחסים בין הפרט לבין הרשות, "באותם מצבים שבהם הרשות נהגה שלא כהלכה, אך גם הפרט תרם בהתנהגותו למצב שאליו נקלע. עיקרון זה מיושם כיום בתחומי משפט רבים, מעבר לתחום דיני הנזיקין שבהם צמח, והוא הולם במיוחד מצבים שבהם הסכסוך בין הרשות לבין הפרט הוא בעל מהות כלכלית ונסב על תשלומי חובה שהפרט חייב בהם".

השופט אליקים רובינשטיין ציין בפסק הדין, כי "החלה רטרואקטיבית צריכה להיות מצומצמת ותלוית נסיבות, שכן ייתכן כי היא תפגע בכיס הרשות באורח לא מידתי, מקום שהתקציב הרלוונטי לא כלל התחשבות בפטור שלא נתבע כדבעי".

(עע"ם 7217/10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:3
קומיט וכל טופס במתנה