שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסניגוריה הציבורית החלה לגבות אגרות מהנאשמים עבור ייצוגם

חדשות

הסניגוריה הציבורית החלה לגבות אגרות מהנאשמים עבור ייצוגם, צילום: צילום: אתר הרשות השופטת
הסניגוריה הציבורית החלה לגבות אגרות מהנאשמים עבור ייצוגם
28/06/2012, רון פז

נאשמים יידרשו לשלם בין 300 שקל בבית משפט השלום ועד 1,200 שקל בערעור לעליון; הייצוג לא יותנה מראש בתשלום, אך ייפתחו הליכי גבייה

משרד המשפטים פרסם תקנה חדשה לפיה החל מיום 26.4.12 חלה בכל התיקים הפליליים חובה על נאשמים ומערערים לשלם אגרה עבור ייצוג שניתן על ידי הסניגוריה הציבורית, בהתאם לתקנות הסניגוריה הציבורית (חובת תשלום של זכאים לייצוג) מ-26 באוקטובר 2011.

נקבע כי נאשם או מערער שמונה לו סניגור ציבורי לייצוגו יחויב בתשלום אגרה בהתאם לבית המשפט בו מתנהל הדיון בעניינו: נאשם בבית המשפט המחוזי ישלם 1,200 שקל, מערער בבית המשפט העליון ישלם 1,200 שקל; מערער בבית המשפט המחוזי – 300 שקל; נאשם בבית משפט אחר – 300 שקל; ואם התובע החתום על כתב האישום הוא פרקליט מפרקליטות המדינה יישלם הנאשם 600 שקל.

משרד המשפטים מבהיר כי החובה חלה רק לגבי נאשמים ומערערים. לא יוטלו אגרות כאשר המדינה היא המערערת או בהליכים אחרים, כגון ייצוג בהליכי מעצר, ייצוג בעתירות אסיר וייצוג בוועדות שחרורים.

"חשוב לדעת שחובת התשלום מנותקת לחלוטין מזכות הייצוג. נאשמים ומערערים שלא ישלמו את האגרה ימשיכו ליהנות מייצוג של עורך דין מטעם הסניגוריה הציבורית, ודיוני בית המשפט יתקיימו במועדם. עם זאת, התעלמות מחובת התשלום תגרור חוב אשר ייגבה בעתיד על ידי המרכז לגביית אגרות וקנסות של הנהלת בתי המשפט", נאמר בהודעת המשרד.

המהלך לא עבר ללא התנגדות. יו״ר מרצ, ח״כ זהבה גלאון, קוראת לשר המשפטים יעקב נאמן להורות לאנשי משרדו לבטל את גביית האגרה: "לא ייתכן שזכות הייצוג בבימ"ש, שהיא זכות בסיסית של כל אזרח במדינה דמוקרטית, תהיה מותנית ביכולת כלכלית. זו התנערות נוספת של המדינה מחובותיה כלפי אזרחיה. ההכנסה של 10 מיליון שקל על גבן של אוכלוסיות מוחלשות היא 'כסף קטן' לעומת הפטורים של מיליארדים שהמדינה נותנת למאיון העליון ולבעלי ההון".

 

לתקנה המלאה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:195
קומיט וכל טופס במתנה