שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מהפכה בבית משפט לתביעות קטנות: לאזרחים קל יותר לקבל ייצוג

חדשות

מהפכה בבית משפט לתביעות קטנות: לאזרחים קל יותר לקבל ייצוג, צילום: צילום: istock
מהפכה בבית משפט לתביעות קטנות: לאזרחים קל יותר לקבל ייצוג
27/06/2012, רון פז עו"ד אנה נודל

אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק שתאפשר למתנדבים לייצג בתביעות קטנות עולים, קשישים ומתקשים שפונים למרכזי סיוע * סכום התביעה המקסימלי: 32,700 שקל

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית הצעת חוק שתאפשר למתנדבים לייצג אזרחים משכבות חלשות בבית המשפט לתביעות קטנות. במסגרת החוק מוצע ש'המועצה הישראלית לצרכנות' תכשיר מתנדבים שיסייעו בהכנה משפטית וייצוג של עולים חדשים ותובעים משכבות חלשות מול החברות המסחריות, הנעזרות לרוב במתמחים משפטיים.

יוזם הצעת החוק הוא ח"כ זאב בילסקי. תמכו בהצעת החוק  13 ח"כים, ללא מתנגדים. הצעת החוק עברה להמשך טיפול בוועדת החוקה חוק ומשפט.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי "בית המשפט לתביעות קטנות הוקם כדי להקל על הציבור לשמור על זכויותיו על פי חוק, לאפשר לכל אדם ובמיוחד לאוכלוסיות מוחלשות להגיש תביעות בסכומים קטנים בפשטות, ללא בירוקרטיה מסובכת ולזכות בדיון משפטי קצר וענייני גם אם אינו מומחה במשפט.

"ייחודו של בית משפט זה בכך שבעלי הדין מייצגים את עצמם ללא עורכי דין, כך שהגינות הדיון והאיזון בין הצדדים נשמרים כביכול; אולם האמת היא שהצרכנים אכן מייצגים את עצמם, ואילו החברות והתאגידים, שהם בדרך כלל הנתבעים, מיוצגים על ידי מתמחים מטעמם, בוגרי משפטים שטרם הוסמכו לעריכת דין או "פקידי תביעות" למיניהן שלמדו את החוקים על בורים והם בקיאים ויודעי עניין".

עוד צוין, כי אזרחים הנזקקים לשירותי בית משפט לתביעות קטנות ואינם מסוגלים למצות את זכויותיהם מסיבות שונות, פונים למועצה הישראלית לצרכנות ולמועצה הלאומית להתנדבות בישראל, בקריאה לסיוע ועזרה. גופים אלו מתבססים על מתנדבים שאינם משפטנים.

המועצה הלאומית להתנדבות ישראל, בשיתוף המועצה הישראלית לצרכנות, מקיימות זה יותר מ-10 שנים את פרויקט "טוענים מוסמכים מתנדבים", שבו מקבלים מתנדבים הכשרה משפטית צרכנית.

שר המשפטים הכיר בצורך חשוב זה והסמיך הן את המועצה הלאומית להתנדבות בישראל והן את המועצה הישראלית לצרכנות למנות מייצגים לטיפול, לסיוע ובעת הצורך לייצוג הנזקקים.

הצעת החוק נועדה לתת מעמד חוקי, הכרה ופתיחת הדרך לנזקקים לגוף המתנדבים ובכך לתת תמריץ לשירות פטור מתשלום, יעיל ועם זאת מקצועי ובקיא בחוקים הרלוונטיים. התיקון המוצע אינו גורע מיכולתו של כל אדם לייצג, ברשות בית המשפט, את זולתו בתנאי שאינו מקבל שכר ואינו עוסק בייצוג כמקצוע.

במהלך השנים האחרונות הגיעו ל'מועצה הישראלית לצרכנות' ו'למועצה הלאומית להתנדבות' בקשות רבות לסיוע בהגשת תביעות לבית המשפט לתביעות קטנות. לדברי בילסקי "כעת נמצאה דרך להעניק סיוע לעולים חדשים, לאנשים בעלי לקויות שונות ולאנשים שידם אינה משגת סיוע משפטי, אני מאמין שעל ידי הפעלת המתנדבים אנו נסייע ליעילות עבודתו של בית המשפט ולזירוז הליכי המשפט שלעיתים מתארכים עקב העומס הרב הקיים כיום על בתי הדין".

סכום התביעה המקסימלי בית המשפט לתביעות קטנות מתעדכן מדי שנה, ועומד כיום על 32,700 שקל.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:78
קומיט וכל טופס במתנה