שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בן הזוג מפר את הסכם הגירושין? פנו להוצאה לפועל

חדשות

בן הזוג מפר את הסכם הגירושין? פנו להוצאה לפועל, צילום: צילום: יח"צ
בן הזוג מפר את הסכם הגירושין? פנו להוצאה לפועל
26/06/2012, עו"ד אנה נודל

ניתן לכפות באמצעות ההוצאה לפועל פינוי דירה, העברת משמורת בין ההורים, לטפל בהפרות של הסדרי ראייה, העברות רכוש וכספים שלא התבצעו כמוסכם וניתן אף לפתוח תיק הוצל"פ מזונות – אפילו אם הגרוש משלם! * ראיון עם עו"ד צבי וישנגרד

זוגות מתגרשים בטוחים שעם החתימה על הסכם הגירושין תמו כל דאגותיהם. רבים מהם מתאכזבים לגלות שהצד השני כלל לא מתכוון ליישם את מה שהבטיח במסגרת ההסכם.

לדברי עו"ד צבי וישנגרד, מומחה להליכי הוצאה לפועל ופשיטות רגל, הסכם גירושין שהתקבל בבית המשפט הוא פסק דין לכל דבר ועניין, וכל הפרה שלו מאפשרת לצד הנפגע לפנות מיידית אל מוסדות ההוצאה לפועל, ולכפות את ביצועו ככתבו וכלשונו.

ההוצאה לפועל לא עוסקת רק בגביית חובות אלא גם אוכפת את ביצועם של פסקי דין, וכשם שהיא יכולה להורות על פינוי אדם מביתו - היא יכולה גם לשמש כלי עזר רב כוח לגרושים ולגרושות, כשהצד השני מסרב לעמוד במה שהתחייב לו במסגרת הסכם הגירושין. הצדדים פונים הרבה פעמים במקום זאת לבית המשפט לענייני משפחה, שם עלולים ההליכים להיות ארוכים ומתישים. אם הסעיף המופר צוין באופן מפורש בפסק הדין, ניתן לפנות היישר אל ההוצאה לפועל, על מנת שתפעל ליישומו.

תקדין: מדוע עדיפה הפנייה להוצאה לפועל?

עו"ד וישנגרד: "היתרון הגדול בפנייה דווקא להוצאה לפועל הן השיניים החדות שמוקנות למוסד הזה בחוק. בעצם פתיחת ההליכים בהוצאה לפועל מופעל לחץ כבד ומהיר על המפר, הגורם לו פעמים רבות לשוב ולכבד את כל הכתוב בהסכם".

מהם המקרים בהם ניתן לפנות להוצאה לפועל?

"ניתן לכפות באמצעות ההוצאה לפועל פינוי דירה, העברת משמורת בין ההורים, לטפל בהפרות של הסדרי ראייה, העברות רכוש וכספים שלא התבצעו כמוסכם וכל הסכמה אחרת שהובעה בצורה מפורשת בהסכם הגירושין שהתקבל על ידי בית המשפט כפסק דין לכל דבר ועניין. ניתן אף לפתוח תיק הוצל"פ מזונות, גם כאשר הגרוש משלם באופן שוטף את המזונות אותם הוא חייב; מטרת ההליך לאפשר לאם הגרושה ליהנות מחיובי הצמדה ראויים, אשר יבוצעו אוטומטית ע״י מחשבי ההוצל"פ בכל מקרה של פיגור.

"כמו כן, פתיחת תיק בהוצל"פ מאפשר גבייה כמעט אוטומטית, והדבר חשוב בייחוד במקרים בהם הפירוד לווה באלימות מצד הבעל, או כאשר הגרושה כלל אינה מעוניינת בקשר כל שהוא עם הגרוש, ועצם הפנייה בבקשות חוזרות ונשנות שזה ישלם לה בזמן - מונעות ממנה לפנות אליו, ומקפחת למעשה מזונות מהילדים". 

מהם הכלים שעומדים להוצאה לפועל כדי לכפות את קיום ההסכם?

"רשם הוצאה לפועל יכול להורות על צו עיכוב יציאה מהארץ נגד המפר, לחסום את חשבונות הבנק שלו, לרדת לחסכונותיו ואף להוציא נגדו צו מאסר, ובכך לגרום לו לחזור בו ולמלא במדויק אחר ההוראות בפסק הדין.

"הליכי ההוצאה לפועל נגד חייבים בתיקי מזונות נוקשים הרבה יותר בהשוואה להליכי גבייה רגילים של ההוצאה לפועל. תיק של חוב מזונות לעולם לא ייכנס להסדר של איחוד תיקים. כמו כן, ניתן להוציא פקודות מאסר של עד 20 יום לחייב שלא משלם את מזונותיו – מה שלא קיים בתיק הוצל"פ רגיל. גם עיכוב יציאה מהארץ בשל חוב מזונות איננו מתנהג כמו עיכוב רגיל, ואיננו מתבטל אחרי שנה.

"בנוסף, לרשם ההוצאה לפועל אין את הסמכות לפרוס את החוב על פני תשלומים כפי שנעשה בתיקי הוצל"פ רגילים – ואב אשר לא משלם מזונות יחויב במלואם, ובמועדים שנקבעו לכך. מעבר לכך, כאשר האב חייב מזונות תעוקל כל משכורתו לצורך התשלומים לילדיו, וזאת ללא הגנת שכר המתקיימת במקרים אחרים של גביית חוב בהוצאה לפועל. הגרושה רשאית שלא לסגור את תיק ההוצל"פ גם אם החייב שילם את מלוא חובו, וזאת עד הגיע הילדים עד לגיל 21.

"כאשר נפתח תיק הוצל"פ לגרוש, וזאת גם במקרה בו איננו מפגר בתשלומיו, ניתן להוציא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ כדי להבטיח שלא יימלט מהארץ מבלי שיבטיח את תשלום יתרת מזונותיו כדין. במקרה שכזה, הגרוש יתבקש להעמיד להוצאה לפועל ערבויות מספיקות, או לשכנע את רשם ההוצל"פ שאין בכוונתו או יכולתו להימלט מהארץ. כאשר האב ירצה לצאת, הוא יהיה חייב לשלם את החוב או להעמיד ערבויות מטעימות לתשלום החוב".

מתי בכל זאת כדאי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה?

"אם הסכם הגירושין כבר לא מבטא את המציאות אותה חווים בני הזוג, הם יכולים לפנות לבית המשפט ולנסות לשנותו. כמו כן אין מנוס לפנות לבית המשפט אם העניין שנמצא במרכז הסכסוך לא צוין במפורש בהסכם או בפסק הדין של בית המשפט. למשל, אם הילד יוצא לטיול לפולין במסגרת בית הספר, והאב או האם מסרבים לשלם את חלקם בהוצאה – ניתן לפתור את הסכסוך באמצעות ההוצאה לפועל רק אם הובהר במפורש בחוזה הגירושין שההוצאות על נסיעה לפולין יתחלקו בין הצדדים. אם העניין לא פורט מספיק, והצדדים משייכים אותו, למשל, לסעיף ההוצאות החינוכיות המיוחדות – לא ניתן יהיה לכפות על המפר לשלם דרך ההוצאה לפועל, והדיון יהיה חייב לעבור לבית המשפט לענייני משפחה".

האם ניתן לחייב אב לקיים קשר עם הילדים?

"החוק אינו כופה על ההורה למלא אחר הסדרי הראייה, אך בפועל ההפרה עלולה לגרום לנזקים כלכליים, נפשיים ורגשיים - לילדים ולצד השני. לפיכך, עם התפשטות תופעה זו החלו בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים לפעול למיגורה על ידי הטלת קנסות כבדים והגדלת דמי המזונות שנפסקו. הצד המפר את זכויותיו לפי הסדר הראיה, ואינו מגיע באופן עקבי לבקר את ילדיו, צפוי לתביעה כספית בגין כל ההוצאות הכספיות שנגרמו עקב ההפרה. במקרים בהם נראה כי אין כל סיכוי לשינוי התנהגות הצד המפר, ניתן להגיש תביעה לצמצום הסדרי הראיה, כך שבטווח הרחוק תהיה לילדים מסגרת קבועה ומסודרת יותר".

לפעמים ההורה שהילד נמצא תחת המשמורת שלו מנסה לחבל בקשר עם ההורה השני ובהסדרי הראיה. כיצד ניתן לאכוף את ההסכם במקרה זה?

"במקרים בהם אישה מונעת את ביקורו של האב או להיפך, ניתן לפנות לבית המשפט בעילת 'הפרת הסדרי הראייה'. בפסק דין שניתן לאחרונה על ידי בית הדין הרבני בנתניה נקבע, כי צד שמונע מההורה השני לפגוש את ילדיו פוגע בטובת הילדים וראוי כי ייענש על כך. בפסק הדין הטיל בית הדין הרבני הוצאות בסך 25 אלף שקל על האישה אשר מנעה מאב ילדיהם לקיים את הסדרי הראייה. בעיית הפרת הסדרי ראייה מגיעה אף לפתחה של לשכת ההוצאה לפועל. כאשר הורה מסרב להשיב את ילדו להורה המשמורן על פי פסק הדין, יכול הצד הנפגע להגיש בקשה לראיית הילד או למסירתו. במקרים קיצוניים של ממש יכול הצד השני להגיש תביעה לבית המשפט להעברת המשמורת מן ההורה האחר אליו, מאחר והאחרון פוגע בזכויות הצד השני לראות את ילדיו על-פי הסדרי הראייה שנקבעו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:45
קומיט וכל טופס במתנה