שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לשכת עורכי הדין: "המשטרה פגעה בזכות יסוד חוקתית בפיזור ההפגנה"

חדשות

לשכת עורכי הדין: "המשטרה פגעה בזכות יסוד חוקתית בפיזור ההפגנה", צילום: צילום: משטרת ישראל
לשכת עורכי הדין: "המשטרה פגעה בזכות יסוד חוקתית בפיזור ההפגנה"
24/06/2012, רון פז עו"ד אנה נודל

תת-ניצב אוחיון: "המפגינים חצו את כל הקווים האדומים הדמיוניים האפשריים; ללא מעצרים זה היה נגמר בביזה, לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות בישראל"

"התנהלות חוקרי משטרת ישראל במעצרם של מפגיני המחאה מליל אמש פוגעת בזכות יסוד חוקתית", כך נאמר במכתב שנשלח מטעם יו"ר (משותף) הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין, עוה"ד אורי קינן ואבי חימי, אל מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו.

במסגרת מעצרם אמש של 85 מפגינים במהלך המחאה החברתית שהתקיימה בתל אביב, התקבלו מספר פניות בפרום הפלילי של לשכת עורכי הדין בהן נטען לפגיעה בזכות ההיוועצות של עצורי ההפגנה. מהפניות עולה כי חוקרי משטרה סירבו לאפשר למפגינים שנעצרו להיוועץ עם עורכי דין.

"זכות ההיוועצות עם עו"ד הוכרה כזכות יסוד חוקתית והינה זכות חשובה מאין כמותה, אולי החשובה ביותר שיש לחשוד. העובדה שחשוד נתון במעצר במועד קבלת הייעוץ אינה אמורה לפגוע בהיקפה של זכות זו ולצמצמה. יתרה מכך, אין נפקא מינה, מה טיב העבירה שבגינה נעצר אדם באשר מדובר בזכות מהותית שתכליתה ייעוץ בטרם חקירה, ולהבטיח קיומו של הליך הוגן. לשכת עורכי הדין רואה בחומרה רבה כל פגיעה או הפרה של זכות חשובה זו", נכתב במכתב.

המשטרה עצרה במוצאי שבת 85 איש במהלך ניסיון להצית מחאה חברתית אלימה בתל אביב. המפגינים ניפצו שמשות של שני סניפי בנק בכיכר רבין, שפכו פחי זבל וחסמו כבישים, ביניהם גם איילון דרום. המפגינים שנעצרו פונו לבתי מעצר. המשטרה מתכננת להגיש כתבי אישום בהליך מהיר נגד יותר מ-20 מהעצורים. 14 מהמפגינים שנעצרו הובאו היום לפני שופט להארכת מעצרם.

בעקבות האירועים אתמול הצהירה סתיו שפיר, מראשי המחאה, כי "אנו שבים ומדגישים, כפי שעשינו תמיד, שאנחנו מתנגדים לכל ביטוי של אלימות ופגיעה ברכוש". שוטרי מרחב ירקון סבורים שהאירועים האלימים היו מתוכננים מראש ולא נעשו בלהט הרגע. להערכת המשטרה המפגינים תכננו גם להבעיר צמיגים. במשטרה הדגישו ששתי ההפגנות שהתקיימו אתמול היו ללא אישור.

במשטרה אומרים שהתכוונו לאפשר לכל המפגינים למחות למרות שאין ברשותם אישור להפגין, אך בעקבות ההתנהגות הקיצונית של המפגינים המשטרה נאלצה לפזר את המחאה בכוח. השוטרים מעידים כי המפגינים יידו אבנים, זרקו ביצים, שפכו פחים והוונדליזם הגיע לשיאו בניפוץ שמשות בסניפי בנק לאומי ובנק הפועלים בגן העיר.

לדברי מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב אהרון אקסול, "מדובר באנשים ששמו לעצמם למטרה להתעמת עם השוטרים, אחרת לא ברור לי למה נקטו אלימות כל כך קשה".

"לא הייתה לנו ברירה, אנחנו אמורים לאכוף את החוק", אמר תת-ניצב יורם אוחיון. "הפגנות זה דבר לגיטימי, ואנחנו נאפשר אותן כל עוד הן יתבצעו במסגרת החוק. אם לא היינו מתחילים במעצרים זה היה נגמר גם בביזה. המפגינים חצו את כל הקווים האדומים הדמיוניים האפשריים. לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות בישראל".

לעומת המחאה החברתית, ההפגנה של הקהילה ההומו-לסבית נגד ההתבטאויות של חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי עברה בסוף השבוע ללא אלימות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:106
קומיט וכל טופס במתנה