שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"צ: משרדי האוצר והבריאות פגעו בתקציב קופות החולים – יש לתקנו רטרואקטיבית

חדשות

בג"צ: משרדי האוצר והבריאות פגעו בתקציב קופות החולים – יש לתקנו רטרואקטיבית, צילום: צילום: ד"ר אבישי טייכר
בג"צ: משרדי האוצר והבריאות פגעו בתקציב קופות החולים – יש לתקנו רטרואקטיבית
24/06/2012, עו"ד אנה נודל

בג"צ קבע שהתנהלות משרדי האוצר והבריאות הביאה לפגיעה בתקציבי קופות החולים וביכולת שלהן להעניק שירותי בריאות לחבריהן; נקבע ששר האוצר ושר הבריאות פעלו "בחוסר סבירות"

בית המשפט העליון קיבל בסוף השבוע את העתירה של קופות החולים מכבי וכללית נגד משרד הבריאות ומשרד האוצר. הרכב השופטים, בראשות נשיא בית המשפט העליון, השופט גרוניס, והשופטים ג'ובראן ומלצר, קבע כי בתוך חצי שנה יש לתקן את אופן תקצוב קופות החולים, תוך התחשבנות רטרואקטיבית גם לשנים קודמות.

לפני תשע שנים עתרו לבג"צ קופות החולים מכבי וכללית בטענה כי המדינה מייקרת באופן עקבי ושיטתי את מחיר יום האשפוזשם כולל לתשלומים של הקופות לבתי החולים, וסעיף המהווה כ-45% מהוצאות הקופות. לטענת קופות החולים, הייקור פוגע באופן משמעותי בתקציב הבריאות שכן הקופות נדרשות לשלם מדי שנה סכום גבוה יותר לבתי החולים וזאת בלא שהתקציב שמקצה המדינה לקופות עולה באותו יחס

בית המשפט קיבל את טענות קופות החולים וקבע כי לאורך שנים חלה שחיקה שיטתית בתקציבי קופות החולים. משרד הבריאות קבע כבר לפני כעשור, כי מן ההכרח להגדיל את תקציבי קופות החולים ולהתאימם לקצב התייקרות מחירי השירותים והתרופות, אך לאורך שנים התנגד לכך האוצר. בהמשך שינו גם אנשי האוצר את עמדתם והסכימו כי עדכון התקציב של קופות החולים לוקה בחסר. למרות זאת, נקטה המדינה סחבת ובית המשפט קבע כי המדינה נהגה בחוסר סבירות בולט.

נקבע כי שר האוצר, שר הבריאות ויו"ר מועצת הבריאות פעלו בחוסר סבירות, "לא רק בשל פרק הזמן הארוך שחלף מהיום שנקבע שיש לשנות את מנגנון עדכון מדד יוקר הבריאות ועד ליום זה, אלא בשל העובדה שהמשיבים לא עשו מאמץ סביר לגיבוש עמדתם. העולה מהחומרים שלפנינו הוא כי המשיבים פעלו בעצלתיים, תוך שהם נמנעים מקיום פגישות בנושא במשך תקופות ארוכות. להתנהלות זו לא נתנו המשיבים כל טעם המניח את הדעת", כתב השופט ג'ובראן בפסק הדין.

"חשש לפגיעה חמורה במבוטחים"

בג"צ הוסיף וקבע כי חובה על המדינה להגיע להסכמות עם קופות החולים לגבי הדרך לתיקון המצב, גם באופן רטרואקטיבי, וכי אם הדבר לא יקרה יוכלו קופות החולים לשוב ולעתור בעניין זה. השופט ג'ובראן כתב כי המשך התנהלות משרדי האוצר והבריאות באופן הנוכחי "עלול להוביל לפגיעה חמורה ורחבה במבוטחים".

עוד המליץ בית המשפט למדינה לתקן את החקיקה, כך שבמקרה של חילוקי דעות בין שר הבריאות לבין שר האוצר יופעל מנגנון הכרעה, שכן המצב הנוכחי בו כל אחד מהשרים יכול לשתק את פעולתו של האחר, הוא בלתי סביר.

לדברי רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, "הפסיקה דרמטית ובעלת משמעות חסרת תקדים למערכת הבריאות הציבורית בישראל. זו הוכחה חדה לניגוד העניינים של משרד הבריאות, והגיע הזמן שהוא יאמץ את המלצות מבקר המדינה וימצא לכך פתרון".

קופת החולים מכבי יוצגה על ידי עורכי הדין עזגד שטרן, אליה צונץ ושי גימלשטיין ממשרד ש. הורוביץ, וקופת חולים כללית יוצגה על-ידי עו"ד יהודה בן מאיר.

(בג"צ 8730/03)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה