שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תלמיד שהוכה בביה"ס יקבל ממשרד החינוך ומהתוקפים פיצוי של 52 אלף שקל

חדשות

תלמיד שהוכה בביה"ס יקבל ממשרד החינוך ומהתוקפים פיצוי של 52 אלף שקל, צילום: צילום: אתר הרשות השופטת
תלמיד שהוכה בביה"ס יקבל ממשרד החינוך ומהתוקפים פיצוי של 52 אלף שקל
18/06/2012, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש קבע כי בית הספר התרשל בכך שלא הציב מורה משגיח בחצר בעת ההפסקה, ובכך הפר את חובת הזהירות המוטלת עליו כלפי תלמידיו

תלמיד שהותקף בבית ספרו ע"י שני תלמידים אחרים, יפוצה בסך של 52 אלף שקל. לטענת התלמיד שהותקף, אירוע התקיפה התרחש בהפסקה כאשר ביקש לגשת לקיוסק בשטח בית הספר, והוכה ע"י שני תלמידים שביקשו ממנו כסף. עוד נטען, כי במקום לא נכח מורה או נציג כלשהו מטעם בית הספר שביכולתו להשגיח על המתרחש. התלמיד הגיש תביעה נזיקית כנגד התלמידים התוקפים וכנגד משרד החינוך, בטענה כי זה התרשל ולפיכך אחראי גם הוא לנזקי התקיפה.

התלמידים התוקפים לא הגישו כתבי הגנה בהליך, אולם בחקירת המשטרה שהתקיימה לאחר האירוע הודה אחד מהם כי תקף את התובע, ואילו השני הכחיש את מעורבותו. מטעם משרד החינוך, מאידך, נטען ע"י מנהלת בית הספר כי לא היא ולא איש מצוות המורים זוכרים את האירוע, וכן כי האירוע התרחש מחוץ לשטח בית הספר בסוף יום הלימודים.

בית המשפט קבע באשר למקום האירוע, כי למרות שהקיוסק האמור מצוי מחוץ לשטח בית הספר ומופרד ממנו ע"י גדר גבוהה - גרסת התובע על כך שהאירוע התרחש בתוך שטח בית הספר היא אמינה, וכי גם הנסיבות האופפות את האירוע מחזקות מסקנה זו, לרבות טענתו כי ניתן היה לרכוש מוצרים אף בתוך שטח בית הספר. נקבע כי התקיפה התרחשה בתוך שטח בית הספר. עוד נקבע כי האירוע התרחש במסגרת יום הלימודים.

אשר לנוכחותו של מורה משגיח במקום, קבע בית המשפט כי העובדה שמנהלת בית הספר אינה יודעת להצביע על זהות המורה המשגיח באותו יום מעוררת תמיהה, שכן עם היוודע דבר האירוע היה עליה מתוקף תפקידה כמנהלת בית הספר לערוך בירור מקיף באשר לנסיבות התרחשותו, לרבות בירור השאלה מי היה המורה עליו הוטל תפקיד ההשגחה על התלמידים. היעדר יכולתה של המנהלת לפרט זאת עומדת לחובת משרד החינוך ומחזקת את גרסת התלמיד.

אשר לשאלת אחריותו של משרד החינוך לנזק שנגרם לתובע, קבע בית המשפט כי אין חולק שעל צוות בית הספר מוטלת חובה להשגיח ולפקח על התלמידים על מנת להבטיח את שלומם וביטחונם. חובה זו, קבע בית המשפט, נובעת הן מחובת הזהירות הנגזרת מפקודת הנזיקין והן מההקשר החוזי שנוצר בין התלמיד והוריו לבין הנהלת בית הספר.

ביחס להתקיימות יסודותיה של עוולת הרשלנות במישור הנזיקי, נקבע כי לא יכולה להיות מחלוקת לגבי קיומה של חובת זהירות מושגית המוטלת על צוות בית הספר כלפי תלמידיו. אשר לשאלת קיומה של חובת זהירות קונקרטית, נקבע כי בהתחשב בגילם הצעיר של התלמידים, בו נוטים הם למשחקי שובבות העלולים להתפתח לאלימות, צוות בית הספר צריך ויכול היה לצפות כי הימצאותם של תלמידים בחצר בית הספר בשעת ההפסקה ללא השגחה עלולה להוביל להתרחשות אירוע כמו התקיפה במקרה דנן.

לאור האמור קבע בית המשפט, כי משרד החינוך התרשל כאשר לא דאג להצבת מורה משגיח בחצר בית הספר ביום האירוע, ולכן על משרד החינוך, ביחד עם התלמידים התוקפים לגביהם ניתן פסק דין בהיעדר הגנה, לפצות את התובע בגין הנזק שנגרם לו כתוצאה מהתקיפה בסך של 52 אלף שקל. (ת"א 16436-07).

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:195
קומיט וכל טופס במתנה